رئیس شورای تامین دام کشور در گفتگو با «نجواخبر»؛

گوشت ارزان شد؟/ صنعت دام کشور در شرایط سخت

گوشت ارزان شد؟/ صنعت دام کشور در شرایط سخت
رئیس شورای تامین دام کشور گفت: قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش یافته ولی مردم قدرت خرید ندارند. بنابراین مازاد دام باید صادر شود زیرا 6 میلیون راس دام در شرایط خشکسالی و گرما در حال ضعیف شدن هستند.

قیمت هر کیلو گوشت از 160 تا 200 هزار تومان در سطح شهر متفاوت بوده و قیمت‌ها به دلیل گرمای هوا و فراوانی دام سبک در حال کاهش است. با این وجود هنوز تقاضای زیادی برای گوشت قرمز در بازار نیست.

کاهش تقاضای گوشت قرمز به دلیل گرانی

رئیس شورای تأمین دام کشور در این باره به «نجواخبر» گفت: میزان زیادی دام تولیدشده داریم که تقاضایی برای آن نیست. بنابراین صنعت دام کشور با شرایط سختی روبه‌روست.

منصور پوریان با بیان اینکه خشکسالی و کم آبی، ضعیف شدن دام ها، گرانی نهاده دامی و... صنعت دامداری کشور را تهدید می‌کند، گفت: هرچند قرار بود یک مدیریت درست و متمرکز مشکلات تولید دام را حل کند؛ ولی همچنان شاهد ممنوعیت صادرات و مازاد دام در داخل به دلیل نبود تقاضا هستیم.

مردم توان خرید گوشت قرمز ندارند

رئیس شورای تأمین دام کشور با اشاره به بلاتکلیفی صنعت دام سبک گفت: قرار بر این بود که بعد از آزادسازی قیمت ها، چند موضوع در بخش مدیریت دام انجام شود. از ابتدای سال چندین استان اعلام کردند که در بخش تولید دام سبک به خاطر کم آبی و گرما و خشکسالی، حدود 6 میلیون رأس دام در شرایط حاد قرار دارد که باید بخشی از آن از دست دامدار خارج شود که بهترین راه آن به دلیل نبود تقاضا ازسوی مردم، صادرات است.

پوریان ادامه داد: با وجود این، وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای سال نامه نگاری کرد که باید 500 هزار رأس دام سبک صادر شود اما هنوز که هنوز است، ممنوعیت صادرات دام سبک برقرار است.

گوشت قرمز حراج شد اما باز هم تقاضا نیست

رئیس شورای تأمین دام کشور با اشاره به حراج گوشت قرمز در بازار به دلیل مازاد تولید گفت: با وجود این، مردم توان خرید ندارند.

پوریان ادامه داد: با آزادسازی قیمت نهاده های دامی، جو از کیلویی 1800 تومان به 12 هزار تومان در بازارگاه و 14 هزار تومان در بازار آزاد رسیده است. بنابراین تولید گوشت با نهاده های گران برای دامدار مقرون به صرفه نیست. از طرفی واردات گوشت منجمد و گرم هم انجام می‌شود. بنابراین تقاضای آنچنانی در بازار هم نیست.

تنش آبی صنعت دام را تهدید می‌کند

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: اگر بخواهیم این صنعت را از نابودی نجات دهیم، باید حداقل یک و نیم رأس دام را صادر کنیم. دو ماه است نامه نگاری‌ها ازسوی پایگاه های تخصصی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده ولی همچنان ممنوعیت صادرات دام برقرار است.

پوریان ادامه داد: دولت کاری نکند که این صنعت نیز مانند مرغداری شود. دولت برای مرغ، قیمتی را تعریف کرده که از قیمت جهانی آن بالاتر است؛ بنابراین امکان صادرات از بین رفته است. در صنعت دام، اکثر استان‌ها با تنش آبی روبه‌رو هستند و صنعت دام آسیب می‌بیند چون دام‌ها ضعیف می‌شوند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/192

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب