مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خبر داد:

افزایش ۶۰ درصدی مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن کربن

افزایش ۶۰ درصدی مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن کربن
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از افزایش ۶۰ درصدی مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن کربن نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش نجواخبر، قدرت‌اله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به نکات ایمنی مرتبط با وسایل گازسوز گفت: هر وسیله گاز سوز که دارای شعله است، گاز مونوکسیدکربن تولید می‌کند این دستگاه‌ها هنگامی که در محیط بسته قرار گیرند و مونوکسید کربن تولیدی آنها به اکسیژن موجود در اتاق غلبه کند، خطرناک است.

وی افزود: امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد افزایش مسمومیت و مرگ ناشی از گاز مونوکسیدکربن کربن را داشتیم.

محمدی ادامه داد: همه امکانات خود را با کمک سازمان‌های امدادی مثل هلال احمر، اورژانس و اداره گاز بسیج کردیم تا با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی خسارات و تلفات ناشی از گاز مونوکسیدکربن کاهش یابد.

وی با اشاره به این موضوع که طی یک ماهه اخیر حوادث خطرناک و کشنده ناشی از مسمومیت گاز مونوکسیدکربن در سطح کشور داشتیم، ادامه داد: یک خانواده پنج نفره در زاهدان، یک مادر و دو فرزندش در تهران طی یک ماه گذشته جان خود را به دلیل مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن از دست دادند. به همین دلیل ما هفته گذشته طرح مقابله با گاز مونوکسیدکربن را در شهر تهران آغاز کردیم تا به مردم در رابطه با مسائل ایمنی وسایل گازسوز هشدار دهیم، علاوه بر این در راستای پاسخ‌گویی به سؤالات شهروندان، شماره ۶۴۳۲۳۲۳۲ با پیش شماره ۰۲۱ برای مشاوره به مردم در خصوص گاز مونواکسید کربن آماده پاسخ‌گویی است.

محمدی ادامه داد: محیط و فضا در مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن کربن مهم است و در متراژ زیر ۵۰ متر خطر گاز مونوکسیدکربن بالاست.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به حادثه هفته گذشته که منجر به فوت مادر و فرزندش به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شد، گفت: متراژ این خانه حدود ۵۰متر بود که بخاری و آبگرمکن نیز روشن بود و از اجاق گاز نیز برای گرم‌کردن خود استفاده کرده بودند و همه شعله‌ها روشن بود و هیچ راه ورود اکسیژنی به داخل نبود.

وی افزود: در فصل سرما مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن افزایش می‌یابد. چه در منازل و چه در خودروهای سواری و بزرگ مثل کامیون.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی گفت: از گازهای شعله باز به هیچ عنوان نباید در منزل استفاده کرد و همچنین وسایل گرمایشی باید کنترل شوند.اتصالات خروجی بخاری و زانوهای آن باید بررسی شود تا گرم باشد. نور بخاری هم باید آبی باشد.

به گزارش سایت شهر، محمدی با اشاره به این موضوع که آبگرمکن‌ها در داخل باید بررسی شوند تا سالم باشند، گفت: باید برای خانه‌ها دریچه هوا تعبیه شود برای گردش هوا و ورود اکسیژن بخاری واحد مسکونی نیز باید دودکش داشته باشد.

محمدی خاطرنشان کرد: در خانه‌های واقع در بافت فرسوده باید از سیستم کنترل گاز مونوکسیدکربن استفاده شود و همچنین شومینه وسیله گرمایشی مناسبی نیست.

شایان ذکر است که مونوکسید کربن، گازی است بدون بو، بی رنگ و فوق‌العاده سمی و با قابلیت اشتعال و انفجار که بر اثر احتراق یا سوختن ناقص کربن ایجاد می‌شود، میل ترکیبی این گاز با هموگلوبین خون حدود ۲۰۰ برابر بیشتر از میل ترکیبی با اکسیژن است و همین موضوع باعث می‌شود اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/202784

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.