رحمانلو بندری عجیب در آذربایجان‌شرقی +تصاویر

رحمانلو بندری عجیب در آذربایجان‌شرقی +تصاویر
این بندر که در نزدیکی مرکز شهرستان عجب شیر قرار دارد، روزگاری محل تجارت تاجرین بود به طوریکه به علت نبود خط آهن در ارومیه تاجران با کشتی اجناس خود را به این بندر می آوردند و از این بندر با قطار به مرکز کشور می فرستادند.

به گزارش نجواخبر، شهرستان زیبای عجب شیر از مناطق بکر و گردشگری استان آذربایجان شرقی است که روستاهای زیبای آن سالهاست مقصد گردشگری خیل عظیم مردم کشور است. بندر و روستای رحمانلو نیز در ساحل دریاچه ارومیه در این شهرستان، از بنادر مهم دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

علاوه بر بنادر فوق، بندرهای دانالو، قبادلو، زینت لو نیز در ساحل شرقی دریاچه ارومیه و در حدود ۲۵ کیلومتری عجب شیر واقع شده‌اند که از نظر اهمیت در مرتبه بعد از بندر رحمانلو قرار دارند. در تابستان بسیاری از مردم به این بنادر روی می‌آورند.

رحمانلو بندری عجیب در آذربایجان‌شرقی

اگر تصمیم دارید که تعطیلات عید را به آذربایجان شرقی و تبریز پر سر و صدا سفر کنید، حتما به عجب شیر نیز بروید، این شهرستان یکی از شهرهای تاریخی کشور است که دارای روستاهای بکر و نمونه گردشگری زیادی است.شهرستان عجب ‌شیر در سینه جلگه حاصلخیز، روی رسوبات غنی رودخانه قلعه‌ چای، در دامنه جنوبی ارتفاعات تورجان از پیش کوه‌های توده سهند واقع شده و دارای آب و هوای نسبتا معتدل است.به گفته تاریخ نگاران انگیزه پیدایش و علل وجودی این شهرستان داشتن موقعیت جغرافیایی ممتاز، اقلیم مساعد، خاکهای بارور، منابع آب، روستاهای آباد و دسترسی به دریاچه ارومیه بوده است، البته اکنون دیگر خبری از آب دریاچه ارومیه نیست.

عجب شیر در نود کیلومتری تبریز قرار گرفته و غرب آن به نمک زار دریاچه ارومیه محدود گردیده است. وجود این شوره زارها باعث آمدن مسافران زیادی به ساحل دریاچه شده تا دستها و پاهای خود را در شوره زار نمک دفن کنند و به درمان بیماری های خاص عضلانی، استخوانی و آرتروز خود یاری رسانند.

رحمانلو بندری عجیب در آذربایجان‌شرقی

بندر رحمانلو زیبای خفته دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی

بندر رحمانلو از توابع دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب شیر، در ساحل شرقی دریاچه ارومیه قرار گرفته است. زمانی که آب دریاچه خشک نشده بود، این بندرگاه از بنادر مهم اسکله‌ای برای پهلوگیری کشتی‌ها در دریاچه اکوزیستی ارومیه به شمار می‌آمد و به داشتن آب شور و لجن های موجود در سواحل شرقی دریاچه ارومیه معروف بود.

البته اکنون نیز با وجود خشک شدن دریا این بندر هنوز هم زیباترین نقطه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است که به عنوان منطقه ملی گردشگری نیز شناخته شده است. ساحل این بندر تاریخی از زمان ‌های دور و به ویژه قاجار، محل تفریح عمومی مردم و شاهان این سلسله بوده است.

رحمانلو بندری عجیب در آذربایجان‌شرقی

در سمت شمالی بندر رحمانلو اسکله ‌ای برای پهلو گرفتن کشتی‌ های باری و مسافری و در بخش جنوبی محلی برای مسافرینی که به منظور استفاده از آب و لجن دریاچه به این بندر می‌‌آیند، احداث شده است. از دیگر امکانات این منطقه گردشگری، احداث پیست سوارکاری به طول یک کیلومتر توسط اداره تربیت بدنی شهرستان عجب شیر است.

این بندر که در نزدیکی مرکز شهرستان عجب شیر قرار دارد، روزگاری محل تجارت تاجرین بود به طوریکه به علت نبود خط آهن در ارومیه تاجران با کشتی اجناس خود را به این بندر می‌آوردند و از این بندر با قطار به مرکز کشور می‌فرستادند. رحمانلو که زمانی از مراکز همه و گردشگری استان به حساب می‌آمد، در چند سال اخیر با خشک شدن دریاچه ارومیه تمام امکانات آن نیز تخریب شده است.

با رسیدن به بندر، زمینی خشک و نمکزار در مقابل چشمانتان گسترده میشود و از دریاچه خبری نیست. هر چند که خشک شدن دریاچه ناراحت کننده است ولی مناظر بوجود آمده نیز زیبا و به یاد ماندنی هستند.

رحمانلو بندری عجیب در آذربایجان‌شرقی

مسیر دسترسی

از سمت تبریز چهار کیلومتر مانده به شهر عجبشیر، در سمت راست وارد جاده بندر رحمانلو شوید و با طی حدود پنج کیلومتر در این مسیر و حدود سیصد متر پس از خروج از روستای رحمانلو باید به خروجی واقع در سمت چپ پیچید. بر سر این سه راهی تابلوی سه گوش نصب شده که تنها وجهی از آن که از سمت مسیر فرعی قابل دیدن است دارای نوشته میباشد که بر روی آن نوشته شده "مجتمع گردشگری رحمانلو".!!!

 

منبع:  تریپ یار

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/203

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب