سخنگوی وزارت خارجه:

علت تاخیر پروازهای عمره/ سیاسی کردن حادثه هواپیمای اوکراینی را رد می‌کنیم

علت تاخیر پروازهای عمره/ سیاسی کردن حادثه هواپیمای اوکراینی را رد می‌کنیم
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

به گزارش نجواخبر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور در نشست خبری هفتگی به مهم‌ترین پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره سیاست خارجی کشور پاسخ داد.

در طول سالیان گذشته ایران در معرض تهدیدهای گروه‌های مخالف تروریستی بوده است

کنعانی با اشاره به تهدیدهای متعدد تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: در طول سالیان گذشته ایران در معرض تهدیدهای گروه‌های مخالف تروریستی بوده است؛ گروه‌های تروریستی که ماهیت ایرانی داشتند مانند منافقین یا گروه‌های تروریستی که ماهیت فراسرزمینی داشتند و امنیت منطقه و فرامنطقه را تحت تأثیر اقدام‌های تروریستی خود قرار دادند.

وی همچنین اظهار کرد: نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران نشان دادند که از توان بالای حرفه‌ای و توانایی‌های اطلاعاتی و امنیتی برای تأمین امنیت ملت در اوج بی‌ثباتی‌ها برخوردار هستند؛ میان ایران و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران با طرف‌ها و شرکای منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای همکاری‌ها و گفت‌وگوهای سازنده‌ای وجود دارد و ایران ازین ظرفیت‌های دو و چندجانبه هم در مقابله با گروه‌های تروریستی همواره استفاده خواهد کرد.

سند همکاری‌های متنوع ایران و روسیه چیز عجیبی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سند امضا شده در چارچوب همکاری‌های متنوع ایران با فدراسیون روسیه در حوزه منافع دو کشور و ملت است و چیز عجیبی نبوده و علیه طرف مشخصی نیست؛ این سند در چارچوب اسناد دو کشور امضا شده و این همکاری‌ها تأمین‌کننده مشترک منافع دو کشور خواهد بود.
مسئله دریای سرخ معلول است و نه علت

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات اخیر در موضوع دریای سرخ، اظهار کرد: مسئله دریای سرخ معلول است و نه علت؛ علت در جنگی است که به‌طور ظالمانه از سوی آمریکا و برخی طرف‌های دیگر علیه مردم غزه در حال انجام است؛ آن‌ها نمی‌توانند به اقدام حمایتی ملت‌های منطقه و گروه‌های مقاومت فلسطین به‌عنوان نقض ثبات و امنیت منطقه یاد کرده و به حمایت‌های بدون قید و شرط از رژیم صهیونیستی ادامه دهند؛ اگر می‌خواهند منطقه به ثبات برسد، باید به ریشه بحران توجه کنند.

به گفته وی، رژیم صهیونیستی به دنبال توسعه جنگ در منطقه و تبدیل این جنگ به فرامنطقه‌ای است؛ این رژیم همچنان بر رویکرد ناامنی استمرار دارد.
گفت‌وگو وزیر امور خارجه و بورل بخشی از مشورت‌های سیاسی میان طرفین است

کنعانی درباره محتوای رایزنی‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: جوزپ بورل حادثه تروریستی کرمان را محکوم کرد؛ گفت‌وگوها همچنین شامل مشورت‌های سیاسی میان وزیر امور خارجه و بورل درباره مذاکرات وین بود و این بخشی از مشورت‌های سیاسی است که بین دو طرف انجام می‌شود.
رژیم صهیونیستی یک افتضاح بین‌المللی را برای خود رقم زده است

کنعانی درباره جنایت صهیونیست‌ها در سرقت اعضای بدن فلسطینی‌ها، گفت: این یک جنایت‌شرم‌آور است که در حال رخ دادن است؛ رژیم صهیونیستی یک افتضاح بین‌المللی را برای خود رقم زده است.

وی همچنین تاکید کرد که در حوزه سیاسی ملت فلسطین بر اداره امور خود توانمند است.

سیاسی کردن حادثه هواپیمای اوکراینی را اساسا رد می‌کنیم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار میزان درباره برخی اظهارات و ادعاهای کشورهای مرتبط با حادثه هواپیمای اوکراینی در مورد ارجاع پرونده این حادثه به نهادهای بین‌المللی، گفت: تلاش کردیم این حادثه دلخراش را ترمیم و به‌عبارتی جبران کنیم؛ جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در این زمینه مسئولانه عمل کرد و حداکثر تلاش‌ها را در چارچوب قوانین داخلی و با پایبندی به چارچوب‌های شناخته شده بین‌المللی انجام داد و به تلاش‌های خود در این رابطه ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد: در عین حال، استفاده ابزاری برخی از کشورها برای سوءاستفاده از این حادثه تلخ با هدف ابزارسازی از آن برای اعمال فشار سیاسی بر ایران را نمی‌پذیریم و سیاسی کردن این موضوع را اساسا رد می‌کنیم.
تدوین سند جامع میان ایران و روسیه گام‌های نهایی خود را طی می‌کند

موضوع همکاری‌های ایران و روسیه نیز به گفته کنعانی، در جریان است؛ وی گفت: درباره مفاد سند جامع میان ایران و روسیه تبادل نظر کارشناسی میان تیم‌های کارشناسی دو کشور انجام شده است و تدوین سند گام‌های نهایی خود را طی می‌کند؛ هر وقت انجام شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
دولت و ملت عراق درباره اقدام جنایت‌آمیز نیروهای آمریکایی به مسئولیت ملی خود عمل خواهند کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تصمیم عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی، تصریح کرد: دولت عراق مواضع خود را در این باره صراحتا اعلام کرد؛ خروج نیروهای آمریکایی از عراق مصوبه پارلمان این کشور است؛ دولت و ملت عراق درباره اقدام جنایت‌آمیز نیروهای آمریکایی به مسئولیت ملی خود عمل خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: ما به کرات به مقام‌های عراقی دیدگاه خود را انتقال دادیم؛ استمرار حضور نیروهای آمریکایی کمکی به صلح و ثبات در عراق و منطقه نمی‌کند، بلکه یک عامل محرک در دامن زدن به ناامنی‌ها است؛ ما تاکید داریم که دولت و ملت عراق از توانایی، قوت و اقتدار لازم برای حفظ امنیت در این کشور برخوردار هستند؛ کشورهای منطقه در قالب همکاری‌های دسته‌جمعی بدون نیاز نیروهای فرامنطقه‌ای صلح و ثبات را تأمین می‌کنند.
دولت آمریکا بزرگ‌ترین کمک‌کننده به بی‌ثباتی منطقه است

کنعانی درباره سفر اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به منطقه و احتمال ارسال پیام به ایران از طریق کشورهای عربی، گفت: مسائل منطقه‌ای ما متعلق به دولت‌ها و ملت‌های منطقه است؛ بخش زیادی از بی‌ثباتی‌ها در منطقه به دلیل نقش بی‌ثبات‌کننده دولت آمریکا است؛ دولت آمریکا بزرگ‌ترین کمک‌کننده به بی‌ثباتی منطقه است و باید از مداخلات منطقه‌ای خودداری کند.

وی در ادامه خطاب به مقام‌های آمریکایی گفت: اگر به دنبال ثبات در منطقه هستید، موضوع روشن است؛ ریشه بی‌ثباتی اشغالگری و ریشه بحران جاری غزه، هفتادوپنج سال اشغالگری است؛ اگر واقعا دنبال حل بحران هستید، باید از حمایت از ریشه‌های بحران دست بردارید.
اگر از جنایت‌های رژیم صهیونیستی پیشگیری نشود، ابعاد جنگ توسعه می‌یابد

کنعانی ضمن هشدار آمریکا درباره پیامدهای گسترش جنگ در منطقه، گفت: اگر از جنایت‌های رژیم صهیونیستی پیشگیری نشود، ابعاد جنگ توسعه می‌یابد و ما شاهد گسترش ابعاد جنگ در منطقه هستیم؛ این حملات نتیجه بی‌توجهی دولت آمریکا است و مقام آمریکایی کشف جدیدی نکرده است.

وی با تاکید به اینکه اگر آمریکا به دنبال ممانعت از گسترش جنگ است، باید این اراده خود را به‌‌صورت اراده علنی به ظهور برسانند، تاکید کرد: ما در صحنه علنی شاهد اقدام‌های موثر و اثرگذار آمریکا و متحدان غربی این کشور نبودیم.
خواست بین‌المللی برای پایان جنگ غزه آشکار شده است
کنعانی درباره تلاش‌های ایران برای توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، اظهار کرد: ما سنگین‌ترین تلاش دیپلماتیک را از زمان آغاز بحران جاری انجام دادیم؛ ایران از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای اینکه بتواند زمینه‌ساز توقف جنگ غزه باشد، استفاده کرده است؛ اکنون اراده و خواست بین‌المللی متجلی است؛ چیزی که مانع نقش‌آفرینی شورای امنیت برای تصویب قطع‌نامه درباره توقف حملات شد، نقش حمایتی آمریکا از رژیم صهیونیستی بوده است.

وی همچنین گفت: ابتکار عمل سیاسی می‌تواند راه‌حلی برای پایان بحران مزمن فلسطین باشد و پایان بخشیدن به جنایت جنگی رژیم صهیونیستی موضوع فوری دیگری است؛ ما معتقدیم که اشغالگری مسئله اساسی و ریشه بنیادین موضوع فلسطین است.

تعلیق پروازهای عمره مفرده صرفا یک مشکل فنی است
کنعانی درباره تعلیق سفرهای حج عمره مفرده، گفت: مقام‌های ذیربط و مسئولان حج و زیارت و وزارت راه و هواپیمایی کشور اطلاع‌رسانی کردند؛ این صرفا مشکل تکنیکی و فنی است.

وی با اشاره به اینکه هیچ مشکل سیاسی در این موضوع وجود ندارد، اظهار کرد: توافق دو کشور برای عمره مفرده با موافقت طرفین شکل گرفت؛ توافق برای عمره زایران ایرانی وجود دارد و طرف عربستانی خود را متعهد می‌داند؛ گفت‌وگوها برای رفع مشکلات فنی در حال انجام است؛ مذاکرات در حال انجام است و ما خوش‌بین هستیم به زودی این مانع فنی برطرف شود؛ امیدواریم شاهد آغاز پرواز شرکت‌های ایرانی به عربستان و عزیمت عمره‌گذاران به عربستان باشیم.
از هرگونه ابتکار برای گفت‌وگوهای فلسطینی - فلسطینی استقبال و از آن حمایت می‌کنیم

کنعانی بار دیگر موضع کشورمان در قبال فلسطین و سرنوشت این کشور را مورد بررسی قرار داده و گفت: مسئله فلسطین متعلق به ملت فلسطین است؛ ما معتقد به ضرورت نقش بلامنازع ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خودشان هستیم و از هرگونه ابتکار برای گفت‌وگوهای فلسطینی - فلسطینی و ارتقای هم‌افزایی میان ملت فلسطین و نقش منسجم گروه‌های فلسطینی استقبال و از آن حمایت می‌کنیم.
اقدام‌های تکمیلی درباره حادثه تروریستی کرمان در حال انجام است
کنعانی درباره پیگیری اقدام تروریستی اخیر در کرمان، با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته، تصریح کرد: اقدام‌های تکمیلی در حال انجام است و دستگاه‌های امنیتی پس از تکمیل اطلاعات، توضیحات را به سمع و نظر مردم شریف خواهند رساند.

وی در ادامه گفت: نمی‌توانم درباره ابعاد این حادثه اطلاعاتی ارائه دهم، اما پدیده تروریسم و داعش هم به‌عنوان یک پدیده شوم ساخته شده سرویس‌های اطلاعاتی غیرمنطقه‌ای که خودشان هم به نقش مستقیم در ایجاد این پدیده شوم اعتراف کردند، در طول سال‌های گذشته اقدام‌های تروریستی شومی را انجام دادند؛ بعد از اضمحلال خلافت خودخوانده داعش که سردار سلیمانی در آن روند نقش تعیین‌کننده‌ای داشت، باقی‌مانده این گروه در منطقه پراکنده شده‌اند و هر از چندگاهی شاهد اقدام‌های تروریستی آن‌ها هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیگیری‌ها و گفت‌وگوهای انجام شده در ظرفیت‌های دیپلماتیک، بر تداوم این روند تاکید و اظهار کرد: بخشی از ابعاد اطلاعاتی این حادثه نیازمند همکاری اطلاعاتی و امنیتی منطقه است.

دستگاه دیپلماسی در مبارزه اصولی با تروریسم از همه فرصت‌های ممکن در گفت‌وگوهای دیپلماتیک استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه، تاکید کرد: موضوع تروریسم یک تهدید فراگیر و بین‌المللی است؛ ما به‌عنوان دستگاه دیپلماسی در مبارزه اصولی با تروریسم از همه فرصت‌های ممکن در گفت‌وگوهای دیپلماتیک استفاده می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تروریسم خطری است که نیاز به اقدام فراگیر و همه‌جانبه و به‌دور از استانداردهای دوگانه دارد، تصریح کرد: در گفت‌وگو با طرف‌های غربی هم همواره این موضوع را گوشزد کردیم؛ در گفت‌وگوی وزیر امور خارجه با همتای فرانسوی هم این موضوع مورد بررسی قرار گرفت؛ دولت فرانسه موضع خود را در محکومیت این اقدام به ایران اعلام کرد.

کنعانی درباره رایزنی مذکور، گفت: در این گفت‌وگو موضوع‌های مورد اهتمام منطقه‌ای از جمله مسئله فلسطین و غزه نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ دیدگاه طرف فرانسوی شنیده شد و مواضع اصولی ایران درباره فلسطین و ضرورت پایان بخشیدن به جنایت جنگی رژیم صهیونیستی مورد تاکید قرار گرفت؛ دیدگاه‌های ما درباره نحوه پایان بخشیدن به این تراژدی نیز مورد تاکید قرار گرفت.

به گفته وی، ایران درباره فلسطین موضع روشنی دارد؛ غربی‌ها از حمایت سیاسی، لجستیکی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دست بردارند و فشار جدی بر این رژیم وارد کنند تا جنگ علیه مردم غزه را متوقف کند.
شاهد یک‌ جنایت هولناک و بزدلانه تروریستی در کرمان بودیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست خبری با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در کرمان، اظهار کرد: متأسفانه شاهد یک‌ جنایت هولناک و بزدلانه تروریستی در گلزار شهدای شهر کرمان، زادگاه و آرامگاه سردار سلیمانی بودیم؛ این اقدام بزدلانه تروریستی را در کرمان به شدت محکوم و به خانواده‌های شهدا تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم.

کنعانی در ادامه گفت: این جنایت شوم تروریستی موج وسیعی از واکنش‌ها را در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی در پی داشته است؛ این حادثه نشان داد که تروریسم یک خطر فراگیر برای همه دولت‌ها و صلح و امنیت بین‌المللی است؛ آن‌هایی که از تروریسم برای اهداف شوم خود استفاده می‌کنند، باید بدانند مسئولیت حقوقی، انسانی و اخلاقی حمایت از گروه‌های تروریستی متوجه آن‌ها هم است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243613

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب