ماجرای خشک شدن دریاچه ارومیه با سیب‌های فاسد چه بود؟

ماجرای خشک شدن دریاچه ارومیه با سیب‌های فاسد چه بود؟
خبری مبنی بر اینکه یک میلیون تن سیب آذربایجان غربی در آستانه فاسد شدن قرار دارد، در خبرگزاری‌ها دست به دست می‌شود. بخش تلخ ماجرا هم این است که گفته شده برای تولید این میزان محصول معادل یک‌سوم حجم فعلی دریاچه ارومیه آب مصرف شده است.

به گزارش نجوا خبر، خبری مبنی بر اینکه یک میلیون تن سیب آذربایجان غربی در آستانه فاسد شدن قرار دارد، در خبرگزاری‌ها دست به دست می‌شود. بخش تلخ ماجرا هم این است که گفته شده برای تولید این میزان محصول معادل یک‌سوم حجم فعلی دریاچه ارومیه آب مصرف شده است.
آذربایجان غربی رتبه اول تولید سیب در کشور را دارد و حالا خبری مبنی بر اینکه یک میلیون تن سیب آذربایجان غربی در آستانه فاسد شدن قرار دارد، در خبرگزاری‌ها دست به دست می‌شود. بخش تلخ ماجرا هم این است که گفته شده برای تولید این میزان محصول معادل یک‌سوم حجم فعلی دریاچه ارومیه آب مصرف شده است.
اصل ماجرای این سیب‌ها چیست و به راستی آب دریای ارومیه صرف سیب‌هایی شده که در آستانه فاسد شدن هستند؟

موضوع را با رئیس جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در میان گذاشتیم. خسرو شهبازی به همشهری می‌گوید که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و ادامه می‌دهد: «این خبر موجب تعجب ما هم هست. زیرا هم اکنون بهترین سیب‌ها در انبارها و سردخانه‌های استان نگهداری می‌شود.»

به گفته شهبازی، تولید امسال سیب در آذربایجان غربی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده‌است که ۴۴۴ هزار تن فرآوری شده‌است. ۸۵۰ هزار تن به صورت تازه‌خوری در سردخانه‌ها نگهداری شده که بخشی از آن فروخته شده‌است.
شهبازی با اشاره به اینکه امسال تولید سیب ۲۰۰ هزار تن بیشتر بوده، ادامه می‌دهد: «بر اساس آمار ۵۷۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها داریم و مورد مصرف آن برای تأمین میوه شب عید و صادرات است. صادرات سیب تا پایان اردیبهشت انجام می‌شود.» مساحت باغات سیب در آذربایجان غربی به ۶۰ هزار هکتار می‌رسد.
شهبازی، آبیاری باغات سیب از دریاچه ارومیه را تکذیب می‌کند و می‌گوید: « ۹۰۰ هزار متر مکعب آب برای آبیاری باغات مصرف می‌شود که اصلا از آب دریاچه ارومیه نیست.»

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243782

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب