از تذکرات تا مصوبات: در جلسه امروز مجلس چه گذشت؟

از تذکرات تا مصوبات: در جلسه امروز مجلس چه گذشت؟
دومین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور تشکیل شد.

به گزارش نجواخبر، دومین روز از جلسات علنی مجلس برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال آینده کل کشور امروز (دوشنبه) دوم بهمن ۱۴۰۲ به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس تشکیل شد.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ از دیروز (یکشنبه) اول بهمن ۱۴۰۲ در مجلس آغاز شده و نمایندگان در سه نوبت کاری به بررسی این لایحه می‌پردازند.

قرار است با اتمام بررسی بودجه، مجلس شورای اسلامی وارد رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه می‌شود.

در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ در دومین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* با تصویب بندالحاقی ۲ تبصره ۵ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، ‌ نمایندگان از سال ۱۴۰۳ یک درصد از عوارض خرید و فروش خودروها و موتورسیکلت‌های داخلی و وارداتی برای خرید آمبولانس اختصاص می‌یابد.

* با تصویب بند ب تبصره ۶ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، معافیت مالیاتی ناظر بر درآمد ابرازی شرکت‌ها و اشخاص حقوقی در سال ۱۴۰۳ را به ازای هر ۴۰ درصد افزایش درآمد ابرازی تعیین کردند.

* با تصویب بند پ تبصره ۶ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، آن بخش از کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی که کالا و خدمات مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری خارجی را در طرح‌های مورد تعهد طرف خارجی، تأمین می‌نمایند از پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند.

* با تصویب بند ت تبصره ۶ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، واردات خودروی آمبولانس را در صورت عدم امکان تأمین از محل تولید داخل از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی در سال ۱۴۰۳ معاف کردند.

* با تصویب بند د تبصره ۶ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، خودروهایی که قیمت روز آنان بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد، مشمول مالیات خواهند شد.

*‌ با تصویب بند ح تبصره ۶ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، مراکز درمانی مکلف شدند ماهیانه ۱۰ درصد از حق‌الزحمه و حق‌العمل پزشکان را به عنوان مالیات علی‌الحساب کسر کنند.

*‌ با تصویب بندهای (ر) و (ز) تبصره ۶ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، یارانه پرداختی دولت به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران بابت جبران زیان ناشی از فروش کالاهای اساسی به قیمت مصوب، مشمول مالیات به نرخ صفر خواهد بود.

* با تصویب جز ۱ بند ژ تبصره ۶ بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، مالیات زمین‌ها، واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای لوکس در سال ۱۴۰۳ تعیین شد.

* با تصویب اجزای ۴ و ۵ بند ژ تبصره 6 بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به پرداخت مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۳ شدند.

ارجاعیات

در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، با تصمیم رئیس مجلس بند ث تبصره ۶ از لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که در آن مسدود شدن حساب بدهکاران مالیاتی آمده است.

همچنین با تصمیم مجلس، بند چ تبصره ۶ این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که در آن سازوکاری برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده از فراریان مالیاتی مشخص شده است.

پس از بررسی بند ذ تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳، که به معافیت مالیاتی مستغلات افراد فاقد درآمد و میزان مالیات بر درآمد مشاغل باز می‌گشت، نمایندگان آن را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

تذکرات

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور توضیح داد که رویکرد کلی دولت در تبصره‌های مالیاتی لایحه بودجه سال آتی این است که فشار مالیاتی را از توده مردم، اصناف، مشاغل و مودیان خود کاهش دهد و تمرکز بر روی شرکت‌های بزرگ، هلدینگ‌ها و مودیان درشت مالیاتی باشد.

همچنین در جریان بررسی بند ک تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از فراریان مالیاتی، محمد باقر قالیباف گفت: از کسانی که رقم‌های درشتی فرار مالیاتی داشتند باید جریمه گرفته شود و می‌توان کسب‌وکارهای خرد را جریمه نکرد.

موضوعات خارج از برنامه

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به شهادت پنج سرباز در استان کرمان که عصر روز گذشته اتفاق افتاد، افزود: از فرماندار کرمان و دستگاه‌های مرتبط انتظار می‌رود این موضوع را پیگیری کرده و گزارش نهایی را در این خصوص به مردم کرمان ارائه کنند. امیدوارم شاهد تکرار چنین حوادث تلخی در حوزه مأموریتی خود نباشید.

در همین ارتباط شهباز حسن‌پور هم خطاب به رئیس مجلس بیان کرد: تقاضا دارم به کمیسیون امنیت ملی مأموریت دهید تا حادثه‌ای که عصر روز گذشته در کرمان رخ داد و منجر به کشته شدن پنج سرباز شده است را پیگیری کنند. مردم کرمان در دو هفته گذشته آسیب‌های روحی و روانی زیادی را متحمل شده‌اند. انتظار داریم این موضوع به صورت جدی دنبال شود.

قالیباف در پاسخ به حسن پور گفت: باید بگویم که پیگیری لازم انجام شده و فرد مورد نظر دستگیر شده است؛ این حادثه هیچ ارتباطی با مسائل تروریستی و بحث‌هایی که قبلا در کرمان اتفاق افتاده ندارد.

مهدی سعادتی در تذکری شفاهی خطاب به وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: طرح مربوط به رتبه‌بندی معلمان نهایی شده و بخشی از آن اجرایی شده است. اکثر افراد حقوق خود را دریافت کرده‌اند اما به ۶ هزار نفر از فرهنگیان هنوز حقوق پرداخت نشده است.

در تذکری دیگر خطاب به وزیر آموزش و پرورش،‌ علی‌اصغر باقرزاده بیان کرد: پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی که بیش از یک‌سال از بازنشستگی آنها گذشته است هنوز پرداخت نشده است و انتظار می‌رود در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان تسریع شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243930

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.