بحران آب، مهم‌ترین نشانه تهدید اقلیمی

بحران آب، مهم‌ترین نشانه تهدید اقلیمی
مدیر گروه پیش‌آگاهی مخاطرات جوی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو گفت: بحران آب پیش نشانگر تهدیدهای تغییر اقلیم در ایران و جهان است، به‌طوری‌که بر اساس گزارش بانک جهانی در ۲۰ سال اخیر ۱.۶ میلیارد نفر درگیر سیل و ۱.۴ میلیارد نفر گرفتار خشکسالی در دنیا بوده‌اند.

به گزارش نجوا خبر مجید حبیبی نوخندان در پنل تخصصی هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم در تهران با بیان مطلب بالا اظهارکرد: گزارش‌های هیئت بین الدول تغییر اقلیم نشان می‌دهد که تغییر اقلیم ریسک دو برابر شدن جمعیت در معرض سیل و خشکسالی در دنیا را نیز تقویت کرده است.

وی افزود:‌ گزارش سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد که فجایع مربوط به اقلیم و آب طی ۵۰ سال گذشته به‌طور میانگین روزانه جان ۱۱۵ نفر را گرفته و ۲۰۲ میلیون دلار خسارت به بار آورده است.

مدیر گروه پیش آگاهی مخاطرات جوی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با بیان اینکه مواجهه با مخاطرات طبیعی اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: طی دو سال گذشته سیل شدید اروپای غربی را تحت تأثیر قرار داد و تنها در آلمان حدود ۴۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورد.

حبیبی نوخندان اضافه کرد: با این همه امکان پیشگیری از خسارات‌های مخاطرات طبیعی و جوی وجود دارد، به‌نحوی که با سرمایه‌گذاری روی هشدار سریع برای همه می‌توان تا حد زیادی از خسارت‌ها کاست.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری یک واحد پولی در امر پیشگیری از مخاطرات طبیعی در جامعه می‌تواند از خسارتی معادل پنج واحد پولی به آن جامعه جلوگیری کند.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو افزود: هدف اصلی سامانه هشدار سریع برای همه اطمینان از آگاهی مردم قبل از وقوع رویدادهای خطرآفرین است، به‌طوری که آن‌ها بتوانند اقدامات لازم را برای حفظ جان و مال خود انجام دهند.

حبیبی نوخندان اضافه کرد: در ایران سامانه‌های هشدار مخاطرات طبیعی عمدتاً به وسیله سازمان هواشناسی کشور، سازمان مدیریت بحران، سازمان نقشه برداری و سازمان زمین شناسی اداره می‌شوند.

وی ادامه داد:‌ سامانه ملی یکپارچه هشدار سریع مخاطرات جوی شامل شبکه‌ای از انواع ایستگاه های هواشناسی و دیدبانی جو به همراه دانش فنی و تکنیک های عملیاتی، تحلیل و پیش بینی مخاطرات جوی، اطلاع رسانی و هشدار و در نهایت تصمیم گیری و اقدام است.

مدیر گروه پیش‌آگاهی مخاطرات جوی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو تصریح کرد: سامانه ملی یکپارچه هشدار سریع مخاطرات جوی شامل یک چرخه پایدار دیدبانی و تولید داده و اطلاعات، خدمات و محصولات، انتشار و توزیع پیام و بازخوردگیری است که مدام تکرار می‌شود و سیستم با شناسایی نقاط ضعف به بهبود و توسعه خدمات تخصصی کمک می‌کند.

حبیبی نوخندان خاطرنشان کرد:‌ مخاطرات جوی از جمله مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده زندگی و زیرساخت‌های کشور است که توجه و هزینه برای آن یک سرمایه‌گذاری است.

وی افزود:‌ از الزامات عملیاتی کردن سامانه هشدار سریع برای همه در کشور می‌توان به ضرورت استفاده از دیپلماسی فعال برای جلب حمایت‌های بین‌المللی و توسعه زیرساخت‌های هشدار در کشور، توسعه و گسترش شبکه ایستگاه‌های هواشناسی با پوشش سراسری از طریق تعامل و همکاری با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و توسعه مدل‌های پیش بینی مخاطرات جوی-اقلیمی اشاره کرد.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو ادامه داد: استفاده از دانش و فناوری‌های نوین نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با هدف شناسایی الگوهای رفتاری مخاطرات، ایجاد زیر ساخت های شبکه‌های هشدار سریع مخاطرات جوی در دیدبانی هواشناسی و افزایش پوشش رسانه‌ای هشدارها از دیگر نیازهای ضروری برای بهبود وضعیت سامانه هشدار مخاطرات جوی در کشور است.

حبیبی نوخندان اضافه کرد: یکی از نیازهای جامعه ایران آموزش و ترویج عمومی و ارتقای سواد اقلیمی است که به درک بهتر اوضاع جوی - اقلیمی و بینش مشترک نسبت به بایدها و نبایدهای این حوزه می‌انجامد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، وی بهبود سازوکار همکاری‌ها بین نهادهای مختلف مسئول مدیریت مخاطرات را نیز مهم برشمرد و گفت: سامانه هشدار سریع برای همه نیازمند یک فعالیت یکپارچه و متمرکز است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244122

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب