نقش برجسته منطقه آزاد اروند در توسعه اقتصادی کشور

نقش برجسته منطقه آزاد اروند در توسعه اقتصادی کشور
منطقه آزاد اروند با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در رونق و توسعه اقتصادی در مناطق آزاد توانسته رشد قابل توجهی در ایجاد پروژه‌های جدید و همینطور در به اتمام رساندن پروژه‌‌های نیمه کاره تقویت ببخشد.

به گزارش نجوا خبر، مناطق آزاد تجاری ایران محدوده‌های حراست شده‌ای هستند که از مزایای مختلفی مانند معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، تسریع در فرایندهای صادرات و واردات برخوردار است. در ایران 9 منطقه آزاد تجاری شامل کیش، بانه و مریوان، قصر شیرین، قشم، چابهار، انزلی، ارس، ماکو و اروند وجود دارد که هدف از تشکیل این مناطق تسریع در انجام امور زیر بنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی است.

منطقه آزاد اروند از جمله مناطقی است که تا حد مطلوبی به این اهداف جامه عمل پوشانده است. این منطقه که در شمال غربی خلیج فارس به وسعت ۱۷۲ کیلومتر مربع در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است، دارای مرز مشترک بین کشورهای عراق و کویت می‌باشد. همچنین به دلیل ظرفیت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای‌، ریلی، دریایی، هوایی، دسترسی آسان به راه‌های آبی بین‌المللی، مجاورت با استان بصره، وقوع بر محور راه‌های زیارتی عتبات و... از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سازمان منطقه آزاد اروند به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری برای اولین بار اقدام به برگزاری تور گردشگری برای فعالان گردشگری تهران کرده تا ضمن آشنایی بیشتر فعالان گردشگری نسبت به شناخت محیطی منطقه بتواند نسبت به جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری موفق عمل نماید.

از اقدامات قابل توجه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند می‌توان به اجرای پروژه پل شهدای اروند خرمشهر، برگزاری نشست‌هایی با رفع مشکلات سرمایه‌گذاران، مرمت و ساماندهی مسجد رنگونی‌های آبادان، واردات خودروهای سنگین از طریق منطقه آزاد اروند، جذب بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه داخلی در منطقه اشاره کرد که این امر گوشه‌ای از عملکرد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در راه اهداف عالیه این منطقه و توسعه و رونق منطقه آزاد اروند است.

اروند با صادرات بیش از ۱۶۱ میلیون دلار از تولیدات منطقه، بیشترین میزان صادرات در بین مناطق آزاد را دارا است. همچنین پرداخت‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند در سال جاری علیرغم مشکلات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵ برابر شده و تا پایان امسال به بیش از هزار میلیارد تومان خواهد رسید و در شاخص‌های عملکردی مناطق آزاد کشور، اروند در وضعیت مطلوبی قرار گرفته و در بخش هزینه‌های غیرضروری بعد از مناطق آزاد کیش و ارس، رتبه سوم را به دست آورده است.

ثبت بیش از ۷ هزار اشتغال در سامانه رصد وزارت کار در ۸ ماهه نخست سال جاری، میزبانی اولین المپیاد ورزشی کارکنان مناطق آزاد کشور، تکمیل مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی منطقه آزاد اروند با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان، اجرای طرح کاشت نهال به جای اهدای تندیس در سازمان منطقه آزاد اروند، افزایش باندهای شلمچه به ۱۰۰ هکتار، حذف مجوز کاغذی و صدور بدون مراجعه برای اولین بار، پیاده سازی سامانه جامع سرمایه‌گذاری در راستای شفاف سازی، ثبت ۱۴۰ درخواست سرمایه‌گذاری در سال جاری، طراحی ۱۰۶ بسته سرمایه‌گذاری، کسب رتبه نخست در ایجاد سهولت در کسب و کار در بین مناطق آزاد کشور، مشارکت با هلدینگ خلیج فارس در راه اندازی پارک پتروشیمی و اقدامات عمرانی در شهرک‌های صنعتی و... از دیگر دستاوردهایی است که نشان دهنده مسئولیت پذیری و تلاش مدیران منطقه آزاد اروند برای رشد و توسعه کشور است این در حالی است که عملکرد سایر مناطق آزاد در ایران با راهبرد توسعه تطابق کامل ندارند.

منطقه آزاد اروند با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در رونق و توسعه اقتصادی در مناطق آزاد توانسته رشد قابل توجهی در ایجاد پروژه‌های جدید و همینطور در به اتمام رساندن پروژه‌‌های نیمه کاره تقویت ببخشد. تاکید مقام معظم رهبری بر رونق کسب وکار و همینطور دیده و معرفی شدن عملکرد مدیران و مسئولان و اطلاع رسانی به مردم و همچنین نگاه دولت سیزدهم بر توسعه و رونق اقتصادی در مناطق آزاد نیز الزامی است و از این جهت منطقه آزاد اروند توانسته در این مسئولیت مهم موفق عمل نماید.

مرتضی بلوکی_کارشناس رسانه

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244434

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.