سخنگوی وزارت خارجه:

اقتدار دریایی ایران پشتوانه محکمی برای یک دیپلماسی متوازن و پویاست

اقتدار دریایی ایران پشتوانه محکمی برای یک دیپلماسی متوازن و پویاست
ناصر کنعانی با اشاره به اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران گفت: نقش ایران در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، اکنون پشتوانه محکم برای دیپلماسی همسایه محور، متوازن و پویای دولت است و در عین حال نیروی بازدارنده در مقابل چالش‍گران متجاوز، طمعکار و بی‌منطقی است که سودای تعدی به منافع و امنیت ملی ایران و ایرانیان را دارند.

به گزارش نجواخبر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (یکشنبه) در دومین روز از همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نداجا که در مرکز همایش‌های‌ کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، گفت: بسیار خرسندم که در روزهای فرخنده اعیاد شعبانیه و عید چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در جمع افتخارآفرینان غیور نیروهای مسلح به ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستم.

وی افزود: ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره به شجاعت‌ها، دلاوری‌ها و دستاوردهای نیروی مسلح و به ویژه دریادلان ارتش افتخار می‌کنند.

کنعانی ادامه داد: مأموریت بی‌نظیر و موفقیت آمیز ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن دنا و ناو بندر مکران در مأموریت ۳۶۰ درجه‌ای به دور کره زمین که حدود هشت ماه به طول انجامید، نقطه عطفی در تاریخ دریانوردی، نیروی دریایی کشور و حضور مقتدرانه و به تعبیر رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) امنیت ساز جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: بی شک انجام این مأموریت در سایه ایمان قلبی به لطف و مدد خداوند بزرگ و حاصل همت بلند، اراده راسخ، اعتماد به نفس، قدرت طراحی دانش پیشرفته نظامی، مدیریت کارآمد و شجاعت و استقامت فرماندهان و پرسنل نیروی دریایی ارتش ایران بود.

وی افزود: همانطور که فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرمودند این کار شما مصداق آیه شریفه «و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل» بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حراست و حفاظت از مرزهای آبی کشور، مأموریت حفاظت از امنیت و منافع ایران در دریاها و آب‌های بین‌المللی را نیز بر عهده دارد و شما دریادلان با انجام چنین مأموریتی نشان دادید که نه تنها در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر بلکه در هر نقطه از دنیا از خلیج عدن تا دریای کارائیب آمادگی دفاعی از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را دارید.

وی ادامه داد: مأموریت موفق ناوگره ۸۶ در عین صلح‌جویانه بودن و ارسال پیام‌های دوستی به بسیاری از کشورهای در طول مسیر و نیز نمایش توانایی و آمادگی جمهوری اسلامی ایران در کمک به صلح و امنیت بین‌المللی، در عین حال به کشورهای سلطه‌جو و زورگو نشان داد که دست‌اندازی و منافع جمهوری اسلامی ایران در هر نقطه از دنیا بی پاسخ نخواهد ماند و نیروی مقتدر دریایی ارتش در کنار و دوشادوش سایر قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران، هر اقدامی را که علیه منافع ملی کشور باشد، بی پاسخ نخواهند گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمادگی، اقتدار و نمایش قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نه تنها در عرصه نظامی بلکه در عرصه دیپلماسی، تولید کننده قدرت و ظرفیت ملی و موجب عزت و اقتدار میهن اسلامی می‌شود و باز همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «ارزش سیاسی کار شما از ارزش نظامی‌اش کمتر نبود، اگر نگوییم بیشتر هم بود»

وی ادامه داد: ارکان و مؤلفه‌ها و عناصر قدرت ملی وابسته به یکدیگرند و پیشرفت و تقویت هر کدام از آنها علاوه بر تأثیر در دیگر مؤلفه‌ها، موجب تقویت کلیت نظام و جایگاه کشور در عرصه نظام بین‌الملل خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: دیپلماسی دفاعی با فعالیت‌ها و تلاش‌های متنوع، یکی از مهم‌ترین ابزار دولت‌ها در راستای رسیدن به اهداف مطلوب بدون بهره‌گیری از نیروی قهریه نظامی است.

وی افزود: اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران و نقش آن در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، اکنون پشتوانه محکم برای دیپلماسی همسایه محور، متوازن و پویای دولت است و در عین حال نیروی بازدارنده در مقابل چالشگران متجاوز، طمعکار و بی‌منطقی است که سودای تعدی به منافع و امنیت ملی ایران و ایرانیان را دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هم اکنون وابستگان نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه‌های ما در تعداد قابل توجهی از کشورهای دنیا حضور داشته و عضو موثری از تیم دیپلماسی خارجی توسعه محور و صلح جویانه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه و سفرا و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران نیز با درک اهمیت دیپلماسی دفاعی همواره سعی کردند که موجبات انجام مأموریت موفق فرستادگان نظامی و دفاعی کشور را فراهم سازند.

سخنگوی وزرارت امورخارجه ادامه داد: در همین راستا بسیار خرسندم که سفرا و نمایندگی‌های سیاسی کشورمان در کشورهای حوزه مأموریت ناو گروه ۸۶ با تلاش حداکثری برای انجام موفق این مأموریت کوشیدند و زمینه ارتقای روابط دوستانه با کشورهای حوزه مأموریت خود را در حوزه دریایی فراهم کرده‌اند.

کنعانی گفت: اینجانب به نمایندگی دستگاه دیپلماسی و با اغتنام از فرصت، از این جایگاه، بار دیگر آمادگی دستگاه دیپلماسی جهت تسهیل و کمک به توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دفاعی و تقویت تعاملات خارجی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه را در مسیر کمک به صلح و امنیت بین‌المللی و دفاع از دولت‌ها و ملت‌های مستقل جهان اعلام می‌کنم.

وی افزود: از خداوند متعال سلامتی و توفیق روزافزون تمام خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروهای مسلح و علی الخصوص شما دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران را مسئلت می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همچنین به روح بلند امام راحل، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و شهدای نیروهای مسلح علی الخصوص نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادای احترام می‌کنم.

کنعانی افزود: همچنین ۱۳۵ روز از آغاز جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی با حمایت دولت آمریکا علیه ملت مظلوم غزه، به روح شهدای غزه ادای احترام می‌کنم و یاری نصرت الهی را برای ملت مظلوم فلسطین مسئلت می‌نمایم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244580

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب