آیا «دربی» کلید قهرمانی نکونام و استقلال است؟!

آیا «دربی» کلید قهرمانی نکونام و استقلال است؟!
در شروع لیگ بیست و سوم کسی نمی‌توانست تصور کند که استقلال نکونام بعد از 19 هفته صدرنشین باشد، ولی آبی‌ها در آستانه دربی سه امتیاز بیشتر از پرسپولیس دارند و حتی با تساوی در این بازی سنتی گام بلندی به سوی قهرمانی برمی‌دارند.

به گزارش نجواخبر؛ انتظار از هر مربی ایرانی یا خارجی که سرمربی یکی از دو تیم پرطرفدار پایتخت می‌شود چیزی جز قهرمانی لیگ نیست، ولی شرایط سختی که استقلال در شروع فصل با آن روبه‌رو شده بود، امید زیادی برای موفقیت نکونام باقی نمی‌گذاشت.
قانون جدید و عجیب سقف بودجه، تلنبار شدن بدهی‌های فصول قبل، باطل شدن مجوز لیگ قهرمانان، تغییر مدیریت باشگاه و اختلاف نکونام با خطیر که البته هنوز پابرجاست، موانع سختی بودند که اجازه نمی‌داد دورنمای روشنی برای استقلال متصور شود. در این شرایط بحرانی مالی و مدیریتی، تصور می‌شد این فصل برای استقلال فقط حکم دوران گذار را داشته باشد و حتی خطیر برای کاستن از فشار و انتظارات هواداران این جمله معروف را به زبان آورد که «نکونام حتی در صورت چهاردهم شدن هم سرمربی باقی می‌ماند.»

محبوب جدید آبی‌ها
با این حال جاه‌طلبی و میل به پیروزی بالای نکونام اجازه نداد که بازیکنان دچار تردید شوند و به‌رغم این مشکلات تیمش را در کورس قهرمانی حفظ کرد و توانست از دو رقیب پرمهره‌اش، سپاهان و پرسپولیس سبقت بگیرد.
او به واسطه دوران کوتاه بازی‌اش با پیراهن استقلال در شروع فصل محبوبیت مربیانی مثل مجیدی و قلعه‌نویی را نداشت، ولی نتایج خوب و تعصبش به مرور زمان جایگاهش را ارتقا داد و آنها حالا بر این باورند که کاپیتان سال‌های نه چندان دور تیم ملی مطمئن‌ترین کسی است که در این شرایط می‌تواند تیم را از دل این گرداب‌ها نجات بدهد.

دفاع عار نیست
نکونام بر خلاف اکثر مربیان لیگ که ژست فوتبال تهاجمی را یک وظیفه می‌دانند، ابایی از بازگویی علاقه‌اش به فوتبال نتیجه‌گرایانه ندارد. با همین نگاه بود که وقتی متوجه شد نیروی تهاجمی کافی در فهرست استقلال نیست، سیستم بازی تیمش را از هفته سوم (بازی با سپاهان در اصفهان) به 2-5-3 تغییر داد و موفق شد با ساختار دفاعی فشرده و بردهای اقتصادی به صدر جدول برسد.
این مدل بازی منتقدانی هم دارد، ولی تا زمانی که استقلال نتیجه بگیرد و صدرنشین بماند نارضایتی‌ها از سبک بازی چندان وارد نیست و اگر نکونام در پایان فصل موفق به قهرمانی لیگ شود، این انتقادات هم به سرعت از خاطره جمعی محو می‌شوند.

دربی، کلید قهرمانی
نکونام حالا به دربی رسیده و امیدوار است که در حساس‌ترین بازی فصل با همین چیدمان نتیجه بگیرد. استقلال در آخرین لحظات دربی رفت به یک امتیاز رسید و تساوی در این بازی هم قطعاً نتیجه بدی برای نکونام نیست، بویژه اینکه پرسپولیس و سپاهان، دو مدعی دیگر قهرمانی بازی مستقیمی با هم دارند. امتیاز گرفتن از این بازی کلید قهرمانی است؛ تساوی فاصله سه امتیازی با حریف را حفظ می‌کند و برد نه تنها استقلال را دست‌نیافتنی می‌کند که به نکونام محبوبیت مضاعفی می‌بخشد.
برای هواداران استقلال «دربی‌باز» بودن ویژگی مهمی است و نکونام در دوران مربیگری‌اش با تیم‌های مختلف نتایج نسبتاً خوبی مقابل پرسپولیس گرفته. او در بازی رفت هم بعد از گل پرسپولیس روحیه‌اش را نباخت و توانست با تعویض‌ها و تغییر سبک تیمش را به بازی برگرداند.
البته این نگرانی هم وجود دارد که احتیاط بیش از اندازه کار دست استقلال بدهد و پرسپولیس جسارت بیشتری برای حمله پیدا کند. افراط در دفاع کردن در بازی هفته گذشته مقابل تیم پایین جدولی استقلال خوزستان دیده شد که نکونام تیمش را در نیمه دوم کاملاً عقب برد و حریف موفق شد توپ‌های خطرناکی به محوطه جریمه حسینی برساند. کلید موفقیت در دربی برای نکونام و دستیارانش در این است که نقطه تعادل بهینه بین دفاع و حمله را پیدا کنند.
نکونام پیش از این با فولاد برنده جام حذفی و سوپر جام شده، ولی قهرمانی در لیگ برتر می‌تواند درخشان‌ترین نقطه کارنامه مربیگری او باشد و در طبقه‌بندی مربیان سال‌های اخیر استقلال به جایگاه بالایی برسد. او بخش زیادی از مسیر قهرمانی را طی کرده، ولی خوب می‌داند که هنوز بازی‌های سختی در پیش دارد که قطعاً مهم‌ترین آن همین دربی است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/245080

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب