معاون کنسولی وزارت خارجه:

ایرانیان خارج برای ورود به کشور هیچ مانعی ندارند

ایرانیان خارج برای ورود به کشور هیچ مانعی ندارند
معاون کنسولی وزارت امور خارجه گفت:طی دو سال گذشته ۱۲ هزار ۷۷۰ نفر تقاضای خودشان را در سامانه پرسمان تردد ثبت کردند که این تعداد مورد رسیدگی قرار گرفته است. از این تعداد درخواست ۳۰۱ نفر دارای پرونده قضایی در محاکم دادگستری بودند که به آنها اعلام شده است و به باقی افراد نیز اعلام شده که هیچ مشکلی برای ورود و خروج از کشور نداشتیم.

به گزارش نجواخبر، سی‌امین نشست کمیسیون ویژه طرح پرسمان تردد ایرانیان مقیم صبح امروز (سه شنبه) با حضور علیرضا بیگدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه برگزار شد.

بیگدلی معاون کنسولی وزارت امور خارجه در پیش از آغاز این نشست، اظهارداشت: موضوع ایرانیان خارج از کشور از دستورکارهای مهم دولت سیزدهم و وزارت امور خارجه است و شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور مأموریت دارد که نسبت به ارائه خدمت به ایرانیان خارج از کشور اقداماتی انجام دهد.

وی گفت: جلساتی با حضور رئیس‌جمهور و اعضای شورا تشکیل شده و از جمله طرح های مصوب این شورا که در دی ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسیده طرح پرسمان تردد هست.

معاون کنسولی وزارت خارجه تصریح کرد: پرسش به منظور تردد ایرانیان خارج از کشور هست و از همان زمان تصویب این طرح بلافاصله کمیسیونی را با مصوبه شورای عالی تشکیل دادیم تحت عنوان کمیسیون ویژه‌ پرسمان تردد که متشکل از نمایندگان دستگاه‌هایی هستند که در خصوص ایرانیان خارج از کشور مسئولیت دارند.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از ایرانیان خارج از کشور به وطن خود تردد می‌کنند و ۸۵۰ هزار نفر در سال مطابق آمار سال ۹۸ به کشور تردد دارند، البته بعد از کرونا آمار کاهش پیدا کرده ولی امسال مجدد به این آمار خواهیم رسید.

وی افزود: موضوع ما تردد همه ایرانیان خارج از کشور نیست بلکه در بحث پرسمان تردد ایرانیانی هستند که به هر دلیلی فکر می‌کنند که در صورت سفر به ایران با موانعی مواجه خواهند شد. ما معتقدیم بسیاری از این افراد که اینطور فکر می‌کنند هیچ مشکلی ندارند، اما به هرحال به دلیل زندگی در کشورهای دیگر شاید اینطور تصوری دارند.

وی ادامه داد: برای اینکه مشکل این افراد را حل کنیم سال ۱۴۰۰ سامانه پرسمان تردد را بر روی سامانه میخک وزارت امور خارجه راه اندازی کردیم و به ایرانیانی که به ایران تردد دارند این امکان را دادیم که سؤالات خود را مطرح کنند.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه بیان داشت: ثبت اطلاعات در سامانه را به منزله درخواست برای تردد ایران می‌دانیم و در کمیسیونی که متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذی ربط هست مطرح می‌کنیم و فرصتی داده می‌شود که جواب دستگاه‌های مختلف را دریافت کنیم و از طریق همین سامانه جواب را به ایرانیان خارج از کشور اعلام می‌کنیم.

بیگدلی بیان کرد: هیچ ایرانی برای ورود به کشور هیچ مانعی ندارد، گذرنامه و برگه عبور داشته باشد و حتی اگر گذرنامه فرد منقضی شده باشد هم مانعی ندارد.

وی افزود: طی دو سال گذشته (از دی‌ماه ۱۴۰۰ تا امروز) ۱۲ هزار ۷۷۰ نفر تقاضای خودشان را در سامانه پرسمان تردد ثبت کردند که این تعداد مورد رسیدگی قرار گرفته است. از این تعداد درخواست ۳۰۱ نفر دارای پرونده قضائی در محاکم دادگستری بودند که به آنها اعلام شده است و به باقی افراد نیز اعلام شده که هیچ مشکلی برای ورود و خروج از کشور نداشتیم.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بیشترین تعداد درخواست‌ها از ما در این سامانه از ایرانیان مقیم ترکیه، آمریکا، آلمان و کانادا هستند. ایرانیان خارج از کشور از ۱۱۴ کشور در سامانه اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند. مایل هستیم که ایرانیان خارج از کشور اگر نظری دارند به ما اعلام کنند و آمادگی داریم که اگر خدمات دیگری هم می‌شود جهت ارائه به آنها انجام دهیم‌.

بیگدلی افزود: کسانی که پاسخ مثبت گرفتند از این سامانه به طور قطع در سفرهایشان به ایران به راحتی وارد و خارج شدند. بسیاری از افرادی که مراجعه کردند به دلیل فضای روانی که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد نسبت به این امر دچار تردید هستند، اما می‌توانند با مراجعه به سامانه به یک جمع بندی رسیده و سفر خودشان را انجام دهند.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه بیان کرد: برخی منابع بین‌المللی آمار اتباع خارجی ساکن کشورهای دیگر را منتشر می‌کنند، اما از آنجا که برخی افراد تابعیت مضاعف دارند نمی‌توان چندان به این آمار اعتنا کرد. به طور مثال یک فرد ایرانی که تابعیت دومی هم دارد همچنان از نظر ما ایرانی به حساب می‌آیند و همزمان کشور دیگر هم آن فرد را تابعه خود می‌داند.

وی گفت: بنابراین ما برای رسیدن به آماری دقیق از تعداد ایرانیان خارج از کشور نیاز به یک آمار ترکیبی از نمایندگی‌های ایران و البته کسانی که به ما برای امور کنسولی مراجعه کردند داریم و بر اساس این آمار ۵ میلیون نفر در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

بیگدلی تصریح کرد: آمریکا، ترکیه، کانادا، انگلیس و آلمان پنج کشوری هستند که بیشترین تعداد ایرانی در آنها زندگی می‌کنند.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور روز گذشته(دوشنبه) در کمیسیون امینت ملی بررسی نهایی شد و آماده ارائه به صحبت محلس است و امیدواریم که در همین مجلس کنونی به تصویب برسد. پیش نویس این لایحه را پیشتر منتشر کردیم و فکر می‌کنیم رویکرد ایران به موضوع تابعیت هیج مشکلی را برای افرادی که دو تابعیتی هستند ایجاد نمی‌کند. هیچ منع و محدودیتی برای این افراد جهت تردد و زندگی و اشتغال در ایران نداریم.

بر اساس این گزارش، ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه میخک و ورود به قسمت «پرسمان تردد» نسبت به وضعیت تردد (ورود و خروج) خود به کشور کسب اطلاع کنند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/245106

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب