دستاوردها و ناکامی‌ها در سالی که گذشت.....

دستاوردها و ناکامی‌ها در سالی که گذشت.....
امیدواریم سال جدید، سال گشایش گره‌های اقتصادی کشور باشد، مدیران دولت باید قبل از اینکه این گره‌ها کور شوند و بحران جدی بیافرینند، آستین همت را بالا بزنند و مردانه پای کار بیایند.

در سالی که گذشت، دولت به بخشی از وعده‌های خود جامه عمل پوشاند و در برخی عرصه‌ها، دستاوردهایی داشت. حل مشکلات دارویی، تقویت بنیه امدادرسانی کشور و بهبود نسبی ناوگان حمل‌ونقل و البته برگزاری آرام و قابل قبول انتخابات مجلس، از جمله این دستاوردها بود. بسیاری از کارخانجات و واحدهای اقتصادی راکد در دولت فعلی به چرخه تولید بازگشتند و فعال شدند. چندین بیمارستان و مراکز درمانی در این دولت افتتاح شد. دولت ارتباطات خوبی با گروه‌های مختلف از جمله فعالان اقتصادی، هنرمندان و فعالان رسانه‌ای برقرار کرد و چندین نشست هم‌افزایی و تعامل برگزار شد. در سیل سیستان و بلوچستان نیز، دولت عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشت.
باید بپذیریم این دستاوردها به خوبی تبیین نشد و روابط عمومی‌های دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نتوانستند به مأموریتِ مهمِ «جهاد تبیین» که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته‌اند، به درستی عمل کنند.
اما در کنار همه اینها، ما شاهد وعده‌های محقق نشده دولت به ویژه در عرصه اقتصاد بودیم. تورم بیش از ۴۰ درصدی و گرانی اقلام خوراکی به خصوص اقلام پروتئینی، بیش از نیمی از جمعیت کشور را دچار فقر نسبی و مطلق کرده است. دولت وعده داده بود در سال ۱۴۰۲ تورم را کنترل و مهار می‌کند اما این وعده به سرانجام نرسید. در عین حال، مشکلات و موانع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی همچنان پابرجاست و نقشه راهی برای حل این معضلات ارائه نشده است. نوسانات نرخ ارز و قاچاق گسترده کالا، تولیدکنندگان را به دشواری دچار کرده است. کارآفرینان همچنان سردرگم‌اند و دست و پایشان با بخش‌نامه‌های ضد و نقیض و کاغذبازی‌های فراوان بسته شده است.
شکی نیست که سزاوار مردم ما نیست ساعت‌ها در صف گوشت و مرغ منجمد بایستند یا به یارانه و کالابرگ دلخوش باشند؛ تردیدی نیست که اگر دولت مشکلات اقتصادی را حل می‌کرد و تورم تا این اندازه آزاردهنده نبود، انتخابات اخیر مجلس پرشورتر و با مشارکت بیشتر مردم برگزار می‌شد. به راستی نمی‌توان نواقصی جدی مثل نرخ پایین سرمایه‌گذاری، بحران جدی معیشت و مهاجرت گسترده متخصصان را نادیده گرفت. تردیدی نیست که وزارتخانه‌هایی مانند صمت و اقتصاد و ارگان‌های زیرمجموعه به خوبی به دستورات فرادستی حاکمیت عمل نمی‌کنند، در واقع برنامه‌های اجرایی متقن و قابل قبول ارائه نمی‌شود.
با همه اینها امیدواریم سال جدید، سال گشایش گره‌های اقتصادی کشور باشد، مدیران دولت باید قبل از اینکه این گره‌ها کور شوند و بحران جدی بیافرینند، آستین همت را بالا بزنند و مردانه پای کار بیایند؛ انتظار داریم در سال جدید با سیاست‌گذاری‌های درست اقتصادی، شاهد نزول نرخ تورم و حل بحران معیشت مردم باشیم و امید داریم که فعالان اقتصادی با خرسندی و رغبت به کارآفرینی و اشتغال‌زایی بپردازند.
در پایان سال جدید را خدمت مقام معظم رهبری، خانواده‌های شهدا، مردم عزیز، کارگران و زحمتکشان و فعالان اقتصادی تبریک می‌گویم و روزهای پربارتر و روشن‌تری برای همه آرزومندم.....

مرتضی بلوکی، کارشناس رسانه

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/245231

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.