یک مقام ارشد آمریکایی: واکنش تهران حتمی‌ست، اسرائیل در آماده‌باش

یک مقام ارشد آمریکایی: واکنش تهران حتمی‌ست، اسرائیل در آماده‌باش
به دنبال حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، یک مقام ارشد دولت آمریکا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، ایالات متحده در حالت آماده‌باش قرار دارد و به طور فعال برای یک حمله تلافی‌جویانه «قابل توجه» ایران در هفته آینده آماده می‌شود.

به گزارش نجواخبر، به دنبال حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، یک مقام ارشد دولت آمریکا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، ایالات متحده در حالت آماده‌باش قرار دارد و به طور فعال برای یک حمله تلافی‌جویانه «قابل توجه» ایران در هفته آینده آماده می‌شود.

مقامات ارشد آمریکایی در حال حاضر بر این باورند که حمله ایران «حتمی» است، دیدگاهی که همتایان اسرائیلی‌شان هم آن را تأیید می‌کنند.

آمریکا و اسرائیل سخت در تلاش هستند تا قبل از وقوع این حمله در موقعیت بهتر قرار گیرند، زیرا پیش‌بینی می‌شود که حمله انتقام‌جویانه جمهوری اسلامی ایران از طرق مختلف رخ دهد و احتمالا منافع و نیروهای آمریکا و اسرائیل در منطقه هدف قرار خواهد گرفت.

حمله آتی ایران موضوع اصلی گفت‌وگو در تماس تلفنی رئیس‌جمهور جو بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در روز پنجشنبه بود.

به گفته این مقام ارشد دولت بایدن، مقامات آمریکایی و اسرائیلی تا روز جمعه از محل و زمان این حمله اطلاعاتی در اختیار نداشتند.

حمله مستقیم ایران به اسرائیل یکی از بدترین سناریوهایی است که دولت بایدن خود را برای آن آماده کرده است، زیرا تشدید تنش سریع وضعیت از قبل آشفته در خاورمیانه را تضمین می‌کند.

چنین حمله‌ای می‌تواند منجر به گسترش جنگ اسرائیل و حماس به یک درگیری منطقه‌ای بزرگتر شود، چیزی که بایدن مدت‌ها در پی اجتناب از آن بوده است.

دو ماه از حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه می‌گذرد، دوره‌ای از ثبات نسبی پس از ماه‌ها حمله با پهپاد و موشک با هدف‌گیری تأسیسات آمریکا. تنها استثنا روز سه‌شنبه و زمانی رخ داد که نیروهای آمریکایی یک پهپاد را در نزدیکی پادگان التنف در سوریه را سرنگون کردند. حمله پهپادی که به گفته وزارت دفاع آمریکا، توسط نیروهای متحد ایران انجام شده است.

یک مقام دفاعی روز سه‌شنبه گفت: «ما ارزیابی می‌کنیم که التنف هدف پهپاد نبوده است. از آنجایی که نتوانستیم فوراً هدف این پهپاد را شناسایی کنیم، برای امنیت ایالات متحده و نیروهای ائتلاف، این پهپاد سرنگون شد.»

اسرائیل پیش از این حملات متعددی را به اهداف مورد حمایت ایران در سوریه انجام داده، اما هدف قرار دادن سفارت به خودی خود تشدید تنش قابل توجهی را نشان می‌دهد، زیرا سفارت‌خانه‌ها قلمرو مستقل کشورهایی هستند که آنها نمایندگی می‌کنند.

پس از حمله هوایی اسرائیل به مجتمع سفارت ایران در سوریه که منجر به جان باختن حداقل هفت مقام شد، جمهوری اسلامی ایران متعهد شده است که انتقام بگیرد. به گفته وزارت امور خارجه ایران، سردار محمدرضا زاهدی، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران و محمدهادی حاجی رحیمی، فرمانده ارشد سپاه در میان قربانیان هستند. زاهدی، فرمانده سابق نیروی زمینی، نیروی هوایی و معاون عملیات سپاه پاسداران، برجسته‌ترین عضو سپاه پاسداران است که از زمان دستور ترور سردار قاسم سلیمانی در بغداد، توسط رئیس‌جمهور وقت آمریکا، دونالد ترامپ، در سال 2020 هدف قرار گرفته شده است.

ایالات متحده سریعاً به ایران اطلاع داد که دولت بایدن درگیر نبوده و هیچ اطلاع قبلی از حمله روز دوشنبه به سفارت ندارد و به ایران هشدار داده است که به دنبال نیروها و تأسیسات آمریکا نرود.

سخنگوی شورای امنیت ملی در اوایل این هفته به سی‌ان‌ان گفت: «ایالات متحده هیچ دخالتی در این حمله نداشت و ما از قبل از آن اطلاعی نداشتیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده به ایران هشدار داده است که از حمله اسرائیل به دمشق به عنوان «بهانه‌ای برای حمله به پرسنل و تأسیسات آمریکایی» استفاده نکند.این سخنگو گفت این هشدار در پاسخ به پیامی از سوی جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ایران می‌گوید، به دنبال حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق پیامی برای آمریکا ارسال کرده است.این مقام دولت رئیسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جمهوری اسلامی ایران در پیامی مکتوب به آمریکا هشدار داد در دام نتانیاهو نیفتد: کنار بکش تا ضربه نخوری.»او اضافه کرد که در پاسخ ایالات متحده از جمهوری اسلامی ایران خواسته به تأسیسات آمریکا حمله نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره پست جمشیدی به سی‌ان‌ان گفت: «همانطور که ایران علناً اشاره کرد، ما پیامی از آنها دریافت کردیم. ما به ایران هشدار دادیم که از این بهانه برای حمله به پرسنل و تأسیسات آمریکا استفاده نکند».

سخنگوی وزارت امور خارجه اطلاعات بیشتری درباره نحوه انتقال پیام آمریکا به ایران ارائه نکرد.

ایالات متحده سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های خود در خارج از کشور و همچنین سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های کشورهای خارجی در ایالات متحده را دارای جایگاه ویژه‌ای می‌داند. به گفته وزارت امور خارجه ایالات متحده، «حمله به سفارت حمله به کشوری است که آن را نمایندگی می‌کند.»

سابرینا سینگ معاون سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه گفت ارزیابی آمریکا این است که اسرائیل این حمله هوایی را انجام داده است: «این ارزیابی ما است و همچنین ارزیابی ما از این است که تعدادی از رهبران ارشد سپاه در آنجا حضور داشتند. من نمی‌توانم هویت آن‌ها را تأیید کنم، اما این ارزیابی اولیه ما در حال حاضر است.»

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255371

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب