استفاده از محتوای غنی قرآنی در مسیر اهداف شركت فولاد مباركه

استفاده از محتوای غنی قرآنی در مسیر اهداف شركت فولاد مباركه
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: امروزه در دنیا فعالیت مذهبی و دینی در سازمان‌ها رویکرد علمی و مدیریتی دارد و صرفاً برگرفته از نظرات مدیرعامل و یا رویه‌های اجتماعی نیست. رویکردی که در فولاد مبارکه ساری و جاری است و برگزاری مسابقات قرآن کریم در سال گذشته نمونه‌ای از آن‌هاست.

به گزارش نجوا خبر، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ضیافت افطاری با حضور طراحان و پشتیبانان سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم فولاد مبارکه اظهار کرد: معمولاً در ایران ایرادی که به فعالیت‌های مذهبی در سازمان‌ها گرفته می‌شود ناشی از نگاهی است که تصور می‌کنند برنامه‌های مذهبی در سازمان‌ها با دیدگاه ایدئولوژیک اجرا می‌شود و تمام شئون آن فعالیت را با این نگاه قضاوت می‌کنند؛ درصورتی‌که وقتی عمیق می‌شویم می‌بینیم برخی از این فعالیت‌های به‌ظاهر مذهبی در سایر نقاط جهان ریشه‌های مدیریتی و یک عقبه تئوریک علمی و اتفاقاً مدرن دارد.

وی به جنبشی در دانشگاه پرینستون آمریکا اشاره کرد و گفت: اخیراً دانشگاه پرینستون آمریکا که جزو دانشگاه‌های معتبر جهان محسوب می‌شود پروژه‌ای را کلید زده تحت عنوان «جنبش خدا در کار». این جنبش به این موضوع اشاره دارد که امروزه سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کارکنان با حقوق، دستمزد، مقام و پست به رضایت کامل نمی‌رسند و باید هدف ارزشمندتر و جدیدی برای آن‌ها تعریف کرد تا برای آن ارزش کار کنند و در نتیجه مطالعات آن‌ها، آن ارزش «ایمان به خدا» است؛ چراکه صرف‌نظر از سطح شغل یا حقوق، کارمندان امروزی می‌خواهند وجود و کارشان برای ارزشی بالاتر از نان و پرداخت اجاره‌بها باشد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه به ارزش ایمان به خدا پرداخت و گفت: این برداشت از جمله‌‌ای از بخش ابتدایی کتاب «سِفر پیدایش» از عهد عتیق (۳۹ بخش نخست) که مورد وثوق یهودی‌ها و مسیحی‌هاست، گرفته شده و آن جمله این است: «زمین را رام کنید و بر پرندگان آسمان و ماهیان دریا و جنبندگان روی زمین با کار و تلاش تسلط پیدا کنید»؛ یعنی آن‌ها از یک آیه از کتاب آسمانی‌شان، جنبش راه‌اندازی کرده‌اند؛ درصورتی‌که ما هم مشابه آن را در قرآن کریم داریم آنجا که می‌فرماید: «وَسَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مِنْهُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» یا در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «وَ سَخَّرَ لَکمُ اللَّیلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومُ مُسَخَّراتٌ بِأَمْرِهِ إِنَّ فِی ذلِک لآَیاتٍ لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ.»

وی ادامه داد: امروزه دیگر تنها با پول و مقام، کارکنان تمام وجود و روحشان را برای سازمان نمی‌گذارند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، نیاز به طرح ارزشی والاتر وجود دارد که باید آن را در سازمان و بین کارکنان ترویج داد و آن ارزش والاتر می‌تواند ایمان به خدا، تسخیر آسمان و زمین، تسلط بر زمین و جنبندگان و پیاده‌سازی عدالت و این‌گونه مفاهیم الهی باشد.

طیب‌نیا با بیان اینکه بسیاری اتفاقات و تحولات بزرگ در دنیای امروزی هم با ظاهر همین ارزش‌های والا و معنوی پیش می‌رود، گفت: ازاین‌رو برنامه‌های دینی و مذهبی در سازمان‌ها صرفاً یک کار ایدئولوژیک و دینی نیست، بلکه یک رویکرد مدیریتی است.

وی افزود: از طرف دیگر برخی بر این باورند که این اقدامات به دلیل دیدگاه مدیر یک مجموعه انجام می‌شود و مثلاً چون مدیرعامل یک فرد مذهبی است، این فعالیت‌های دینی صورت می‌گیرد؛ درصورتی‌که در سازمان‌های برتر دنیا نیز برای آیین‌های مذهبی خود برنامه دارند و همان‌طور که ما مسجد داریم و وقتی به اقامه نماز اختصاص می‌یابد، در برخی سازمان‌های بزرگ و کارخانه‌های تولیدی هم، کلیسا و برنامه‌های مذهبی وجود دارد و به این امور بها داده می‌شود. بنابراین امروزه کارهای مذهبی و دینی، رویکرد علمی دارد و صرفاً برگرفته از نظرات مدیرعامل و یا رویه‌های اجتماعی نیست.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه هنری فورد مؤسس شرکت خودروسازی فورد لقب «ارزش ایمانی» گرفته، گفت: یکی از یادبودهایی که از هنری فورد باقی مانده انجیلی است با یادداشتی از تاریخ تولدش که در ابتدای آن ثبت شده، مشابه سنتی که ما در ثبت‌نام و تاریخ تولد فرزندان در ابتدای قرآن داشته‌ایم. همچنین او با داشتن ۳۵۰ هزار کارمند در سرتاسر جهان با ادیان مختلف، یک مؤسسه دینی و بین‌المللی به نام شبکه بین مذاهب فورد (FIN) راه‌اندازی کرده است. او در بیان هدفش از این کار می‌گوید ما در تلاشیم «مدل رهبری دینی» را با ترکیب آموزه ادیان مسیحی، اسلام، یهود و بودیسم به سازمان‌های جهان ارائه کنیم.

حال سؤال اینجاست ما که معجزه دینمان و پیامبرمان یک معجزه روشنگرانه و روشنفکرانه به نام «کتاب» است چرا مدل نداریم؟ ما که اسم کتاب آسمانی‌مان «خواندنی» است (قرآن) چرا این فرهنگ را ترویج نکنیم.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: البته در فولاد مبارکه این رویکرد (برگزاری مسابقات قرآن کریم طی یک دوره ۴۰روزه با قالب و رویکرد جدید) به لطف الهی و با تلاش دوستان اتفاق افتاده؛ اما انتظار این است که این رویدادها با سایر استراتژی‌ها و اهداف فولاد مبارکه هم‌راستا باشد؛ بنابراین چند مطلب راجع به نحوه برگزاری مسابقات شامل محتوا و موضوع، قالب‌ها، زمان برگزاری، برگزارکنندگان و مخاطبان عرض می‌کنم.

وی افزود: موضوع نخست اینکه نباید این حرکت منحصر به بازه زمانی خاصی شود، بلکه باید در طول کل سال استمرار داشته باشد؛ یعنی همان‌طور که برای جسم کارکنان در فولاد مبارکه برنامه‌ریزی‌شده و برنامه ورزشی دائمی داریم، باید برای روح و روان خانواده بزرگ فولاد در طول سال نیز برنامه مستمر داشت و با رویدادهای مختلف قرآنی و فرهنگی آن را پوشش داد. این رویدادها می‌تواند از بهار قرآن آغاز و به مسابقات ختم شود و برخی از برنامه‌ها برای آموزش، علاقه‌مند کردن و یا درگیر کردن خانواده‌ها انجام گیرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه بحث دوم مربوط به این مسابقات را موضوع و محتوای این فعالیت‌ها دانست و افزود: همان‌طور که بحث فرهنگ‌سازمانی از دغدغه‌های ماست، خیلی خوب است که موضوع محوری مسابقات قرآن امسال «فرهنگ کار و تلاش» و «فرهنگ شکرگزاری» تعیین شود.

وی با بیان اینکه قرآن خود یک مکتب و یک فرهنگ غنی به شمار می‌رود، گفت: در مباحث مختلف قرآنی نیز باید جهت‌گیری‌ها مشخص و برای مثال، در جهت شکرگزاری از این معارف غنی بهره‌مند شود و در واقع باید از محتوای غنی قرآنی هم در مسیر سایر اهداف فولاد مبارکه بهره جست.

طیب‌نیا شکل و قالب‌های مختلف تبیین مفاهیم قرآنی با رویکرد نوآورانه را از دیگر موضوعات مهم برشمرد و گفت: در این راستا نیز باید با نوآوری و رویکردهای جدید فعالیت کرد، زیرا فولاد مبارکه در زمینه‌های مختلف الگو بوده و می‌تواند با راه‌اندازی قالب‌های نو برای فعالیت‌های قرآنی نیز برای سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها الگو قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هر فعالیتی نیاز به متخصصان و فعالان همان حوزه دارد، گفت: موفقیت کار به این است که مجریان و برگزارکنندگان، اهل قرآن و فعالیت‌های قرآنی باشند و به همین دلیل از ظرفیت‌های بیرون مجموعه و مؤسسات قرآنی مطرح و پیشرو استان بهره بردیم که البته این کافی نیست. وقتی تاکنون ۳۴ دوره این مسابقات را برگزار کرده‌ایم، باید در داخل شرکت فولاد مبارکه افرادی آموزش‌دیده و توانمند شوند تا در کنار سایر افراد بخش اعظم کار را به‌عنوان مجری عهده‌دار شوند.

مدیرعامل فولاد مبارکه توجه به مخاطبان را از دیگر نکات موردبحث عنوان کرد و گفت: مسابقات قرآن کریم یکی از رویدادهایی است که بیش از سایر رویدادهای موجود، خانواده‌ها را درگیر می‌کند و ما با حضور چند هزار نفر شرکت‌کننده، کمتر رویداد خانوادگی به بزرگی مسابقات قرآن در فولاد مبارکه داریم؛ بنابراین باید از ظرفیت این گردهمایی حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد. همچنین اگر امسال به‌خوبی کار شود، می‌توانیم این جامعه مخاطب را افزایش دهیم و این رویداد را به شرکت‌های زیرگروه نیز تعمیم دهیم تا یک جامعه مخاطب چند ده‌هزارنفریِ بزرگ‌تر پیدا کند.

وی ادامه داد: ازاین‌رو باید همه ارکان سازمان با این موضوع درگیر شوند و برای بخش‌های مختلف سرمایه انسانی، آموزش سازمان تبلیغات، بسیج، روابط عمومی، خدمات و… نقش‌ها تعریف شود و امیدواریم این رویکرد و این مسابقات قرآن کریم یک حرکت سازنده و ذخیره آخرت و قیامت برای همه ما قرار گیرد.

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه:

مسابقات قرآن کریم در فولاد مبارکه باید با نوآوری و استمرار به بلوغ و تکامل برسد

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه در نشست هم‌اندیشی با طراحان و پشتیبانان مسابقات قرآن کریم این شرکت گفت: این جلسه نیز افتتاحیه یک حرکت نوآورانه خواهد بود که امیدواریم با نگاه حمایت‌گرانه و مستمر، این رویداد بزرگ قرآنی به بلوغ و تکامل برسد و تداوم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شامگاه چهارشنبه ضیافت افطاری با حضور طراحان و پشتیبانان سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم فولاد مبارکه به‌منظور هم‌اندیشی برای تداوم و ترویج فعالیت‌های قرآنی در باغ فردوس برگزار شد.

محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه در این نشست با اشاره به سخنان بنیان‌گذار فولاد مبارکه اظهار کرد: بنا بر گفته آقای عرفانیان، انقلاب اسلامی برای به کمال رساندن مردم رخ داد و قرآن بهترین دستورالعمل برای آن است. بر همین اساس و با توجه به آیات قرآن، ما حدید یا همان آهن را ابزار قسط و عدل می‌دانیم و ازاین‌رو باید این کشور به ابزار تولید مجهز شود.

وی ادامه داد: برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم در واقع نشان از یک شجره طیبه ۳۴ ساله دارد که به مدد و برکت قرآن در طول این سال‌ها ادامه پیدا کرده و دوره اخیر پس از یک وقفه با رویکرد جدید مجدداً برگزار و با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد.

براتی به اتفاقات شاخص فرهنگی در کنار مسابقات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: این اتفاقات به‌ویژه در این دوره از مسابقات با حلاوتی همراه بود که از آن انتظار می‌رفت و به‌نوعی این جلسه نیز افتتاحیه یک حرکت نوآورانه خواهد بود که امیدواریم با نگاه حمایت‌گرانه و مستمر این رویداد بزرگ قرآنی به بلوغ و تکامل برسد و تداوم داشته باشد.

محمد سامونی، رئیس امور فرهنگی فولاد مبارکه نیز در این نشست با ارائه گزارشی از سی‌و‌چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم اظهار کرد: این دوره با وقفه‌ای بعد از ۳ سال برگزار شد و ۲ هزار و ۵۰۰ خانواده و ۹ هزار نفر رشته در این دوره از مسابقات ثبت‌نام کردند.

وی در خصوص ویژگی‌های این دوره تصریح کرد: در این دوره سعی شد برای تبلیغات و رسانه یک کمپین تبلیغاتی چندلایه طراحی شود و در درجه اول برای ترویج اهمیت مفاهیم قرآنی در امور زندگی و دعوت به حضور در مسابقات و جزئیات آن تولید محتوا صورت گیرد که در این دوره حجم تولیدات رسانه‌ای بی‌سابقه بود و حدود ۴۰۰ دقیقه محتوای رسانه‌ای تولید شد که ۴۰ دقیقه آن تولیدات چندرسانه‌ای بوده است.

سامونی غنی‌سازی را از ویژگی دیگر این دوره از مسابقات برشمرد و گفت: برخلاف دوره‌های قبلی به حوزه کودک در رده سنی ۴ سال به بالا و در رشته‌های حفظ و داستان‌های قرآنی توجه شد. در بخش ویژه نوجوانان نیز با عنوان «لیگ قرآنی» رویکرد تعاملی به‌جای رویکرد یک‌طرفه در دستور کار قرار گرفت و از بازی‌وارسازی (Gamification) به‌جای کلیشه‌ها استفاده شد.

وی ادامه داد: تنوع در محتوا و قالب‌ها مانند بازی‌های تعاملی، پادکست و کلیپ و سایر مطالب را نیز در دستور کار قرار دادیم. البته برای رسیدن به پایداری در این فعالیت‌ها باید حلقه‌هایی را با یک مربی برای نوجوانان و جوانان شکل می‌دادیم که این ارتباط دوستانه و رقابت بین آن‌ها ایجاد شود که خوشبختانه این اتفاق در این دوره از مسابقات رخ داد.

رئیس امور فرهنگی فولاد مبارکه در خصوص حوزه بزرگسالان گفت: در رده سنی بزرگسالان با اضافه شدن بخش روان‌خوانی یک تغییر رویه ایجاد شد تا خانواده‌ها مصحف قرآن را تلاوت کند و همچنین با محوریت سوره نور برای خانم‌ها و سوره یوسف برای آقایان یک فضایی برای چله قرآنی و تعامل بیشتر با قرآن به همراه معارف و آموزه‌های قرآنی برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه جنبی مسابقات نیز طرح «خانه‌های نورانی» برای خانواده‌ها ارائه شد تا به الگویی برای جلسات قرآن خانگی با حداقل امکانات تبدیل شود.

در ادامه نیز حسین خاکسار مدیر مؤسسه مهد قرآن گفت: فولاد مبارکه به‌عنوان یک مجموعه صنعتی که به امر قرآن اهمیت می‌دهد در کشور پیشتاز است و ما در زمینه برگزاری کلاس‌های آموزشی و مسابقات قرآنی چندین سال است که با این شرکت تعامل داریم.

خاکسار در ادامه افزود: اگرچه برگزاری این مسابقات، انگیزه بسیار خوبی برای مشارکت بیشتر در فعالیت‌های قرآنی به شمار می‌رود؛ اما نباید این روند تا دوره بعد رها شود، بلکه باید آموزش و تعامل مستمر برای ارتقای مخاطبان فراهم شود.

مدیر مؤسسه بینه نیز با قدردانی از فولاد مبارکه در بین مجموعه‌های صنعتی که اهتمام ویژه به فعالیت‌های قرآنی دارند، گفت: نکته مغفول در مسابقات همان استمرار و آموزشی بوده است که در این دوره آغاز شده است.

وی ادامه داد: حدود ۶۰۰ نفر در این دوره پشتیبانی شدند و ۶۰ درصد رتبه‌های برتر متعلق به افرادی بود که با مربیان پشتیبان در ارتباط بودند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255434

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب