خبر بد برای اراکی‌ها/ دومین شهر آلوده کشور مشخص شد

خبر بد برای اراکی‌ها/ دومین شهر آلوده کشور مشخص شد
رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اعلام کرد: اراک سال گذشته با ۱۳۷ روز ناسالم، دومین شهر آلوده کشور بود.

به گزارش نجواخبر، علیرضا محرابیان در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی با اشاره به روز‌های ناسالم استان مرکزی گفت: سال گذشته اراک ۱۳۷ روز ناسالم، شازند ۱۰۴ روز ناسالم و ساوه ۶۹ روز ناسالم را سپری کرد که ۱۰۸ روز ناسالم ذرات معلق کمتر از ۲ ونیم میکرون، ۲ روز ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ۲۷ روز، دی‌اکسید گوگرد آلاینده مسئول بودند.

وی با اشاره به افزایش ۲ روز ناسالم هوای اراک در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ افزود: در ایستگاه حافظیه (استانداری) اراک سال گذشته تا قبل از استفاده از مازوت در نیروگاه شازند هیچ روزی آلاینده مسئول دی‌اکسید گوگرد رویت نشد و بعد از مازوت‌سوزی (۲۰ آذرماه تا ۲۷ اسفندماه) ۴۰ روز آلاینده مسئول در این ایستگاه دی‌اکسید گوگرد بود، در ایستگاه میرزای شیرازی (شریعتی) نیز تا قبل از استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند هیچ روزی آلاینده مسئول دی‌اکسید گوگرد رویت نشد و بعد از مازوت سوزی، ۲۵ روز آلاینده مسئول در این ایستگاه با دی‌اکسید گوگرد ثبت شد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه اراک سال گذشته با ۱۳۷ روز ناسالم، دومین شهر آلوده کشور بود، تصریح کرد: میزان مصرف مازوت نیروگاه شازند در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۸ روز با ۴۷۵ میلیون و ۶۸۱ هزار لیتر در روز، سال ۱۴۰۱ با ۱۲۶ روز به ۷۰۳ میلیون و ۴۲۱ هزار لیتر در روز و سال گذشته با ۱۰۳ روز مصرف مازوت به ۳۷۳ میلیون و ۸۴۲ هزار لیتر در روز ثبت شد.

محرابیان در ارتباط با وضعیت زیست محیطی آلومینیوم اراک عنوان کرد: با وجود ۱۵ سال تلاش مستمر و با استفاده از تجارب کشور‌های خارجی و همچنین متخصصین داخلی که با صرف میلیون‌ها دلار ومیلیارد‌ها ریال توام بود، هیچ‌یک از طرح‌های کنترل آلودگی در کارگاه احیا شرکت آلومینیوم به نتیجه نرسیده و مسئولان شرکت و وزارت صنایع و معادن، تنها راه چاره را جایگزین کردن فناوری جدید و همگن با فناوری فعلی اعلام کرده‌اند. در وضعیت جدید، فعالیت صنعت دارای توجیه اقتصادی است و با استفاده از درپوش گذاری تمامی دیگ‌های احیا و انتقال سرپوشیده مواد خوراک کننده به کارگاه و اتوماسیون و ایجاد مراکز کنترل آلودگی فعالیت صنعت در حد استاندارد‌های زیست‌محیطی تعهد تعهد و مقرر شد تمام خطوط قدیمی تولید در زمان راه‌اندازی طرح جدید برچیده شد.

وی بیان کرد: مصوبات متعدد هیئت وزیران در دولت‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم که با برخی تمدید‌های زمانی توام بود، در نهایت راه‌اندازی طرح جدید را در قبال خارج کردن خطوط قدیمی تولید و با رعایت ضوابط و مقررات زیست‌محیطی تا پایان سال ۸۷ مصوب کرده است. روند پیگیری‌های زیست محیطی برای انتقال آند شرکت ایرالکو قدمتی بیش از ۱۵ ساله دارد و احکام قضائی متعددی جهت تعطیلی خطوط قدیمی به دلیل عدم رعایت زمان بندی‌های مقرر در تعهدات صادر شده و در حال حاضر حدود ۳۸۷ دیگ از ۷۳۰ دیگ موجود، تعطیل شده است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: متأسفانه در هر مقطعی از اجرای احکام قضائی و یا زمان انجام تعهدات با پیش کشیدن موضوع رفع آلودگی از واحد که در یک دوره ۱۵ ساله با استفاده از همه تجارب و امکانات و اعتبارات تحقق نیافت، از انجام تعهدات خود استنکاف کرده و به دنبال آن است که صنعت آلوده فعلی را با بهانه و ابراز فیلتراسیون طرح قدیم و شعار اشتغال و تولید تثبیت کند، ماحصل فعالیت این شرکت اضافه شدن ۱۰۰ درصدی ظرفیت کارخانه در سایت فعلی بوده است، شرکت ایرالکو در حال تأسیس نیروگاهی ۲۵ مگاواتی و ۸۰ مگاواتی است که ساخت آن‌ها مربوط به سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵ است و در این راستا هیچ مجوزی از محیط زیست اخذ نکرده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255458

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب