در گفت‌وگو با نجوا خبر طرح شد؛

چشم‌انداز بازار ارز و طلا چگونه خواهد بود؟

چشم‌انداز بازار ارز و طلا چگونه خواهد بود؟
استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مهمترین مسئله توان مدیریت ارزی از سوی دولت است و اینکه نباید در این قضیه انفعالی عمل کنند................

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، با وجودی که تنها یک ماه از آغاز سال جدید گذشته اما نرخ ارز با نوسان رو به بالایی همراه شده است و در حالی که بهای دلار در ابتدای سال ۱۴۰۳ در محدوده ۵۹ هزار تومان بود اما امروز نرخ دلار کانال ۶۰ هزار تومان را هم رد کرده است و در محدوده قیمتی ۶۴ تا ۶۵ هزار تومان در نوسان است که البته علت اصلی این جهش قیمتی واکنش بازار داخلی به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق بود چرا که هیچ تغییری در متغیرهای بنیادی اقتصاد کشور رخ نداده است.
افزایش نرخ ارز دلایل اقتصادی نداشت
سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد چشم‌انداز قیمت طلا و ارز در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ به نجواخبر گفت: آنگونه که از شواهد پیداست نرخ طلا و ارز رو به بالاست که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن هم مربوط به مسائل سیاسی و منطقه‌ای می‌شود و در صورتی که تحول خاصی در شرایط فعلی رخ ندهد روند افزایشی قیمت‌ها ادامه دار خواهد بود.
افقه با اشاره به انتخابات پیش روی آمریکا افزود: نوسانات نرخ ارز تا زمان انتخابات ادامه خواهد داشت البته پس از حمله به کنسولگری ایران در سوریه و نگرانی‌ها از مدل پاسخ ایران شاهد جهش اولیه نرخ ارز و طلا در کشور بودیم و تمامی این بیم و امیدها باعث روند افزایشی نرخ دلار و سکه شد.
چسبندگی‌های قیمتی همیشه وجود دارند
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در صورتی که التهابات سیاسی فروکش کند و تنش‌ها در منطقه کمتر شود قیمت‌ها هم با سرعت کمتری رشد خواهند کرد.
افقه ادامه داد: تجربه نشان داده حتی اگر مسائل سیاسی هم برطرف شود باز هم چسبندگی‌های قیمتی وجود دارند و بر روی قیمت‌های فعلی اثر چندانی نخواهد گذاشت اما آنچه که در میان مدت و بلند مدت بستر را برای افزایشی شدن نرخ ارز فراهم می‌کند هم مربوط به مسائل داخلی می‌شود و هم مسائل خارجی.
این اقتصاددان خاطر نشان کرد: متأسفانه در داخل کشور به رغم مشکلات و فشارهای اقتصادی اولویت‌ها همچنان مسائل فرهنگی و ایدئولوژیک و سیاسی است و به خصوص به نظر می‌رسد مسائل اقتصادی برای مجلس جدید هم چندان در اولویت برنامه‌هایشان نباشد.
برداشتن تحریم‌ها تنها راه حل کاهش نرخ ارز است
او تصریح کرد: از سوی دیگر در نظرسنجی‌هایی که در آمریکا صورت گرفته به نظر می‌رسد احتمال انتخاب شدن دونالد ترامپ بالاتر از سایر کاندیدها باشد که همین مسئله اثر روانی افزایش نرخ ارز را به دنبال دارد و در صورتی که در آبان ماه مشخص شود که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد باز هم با یک شوک جدید در نرخ ارز روبه‌رو خواهیم شد و نرخ ارز صعودی خواهد بود اما در صورتی که رقیب او انتخاب شود احتمالا با یک آرامشی در بازار ارز روبه‌رو خواهیم بود.
افقه گفت: البته سیاست‌های داخلی به گونه‌ای نیست که نرخ ارز کنترل شود و باز هم این نرخ رو به بالا خواهد بود و تنها موردی که می‌تواند نرخ ارز را کاهشی کند برداشتن تحریم هاست چرا که تا زمانی که تحریم‌ها وجود داشته باشد دست دولت در کنترل نرخ ارز باز نخواهد بود هر چند بانک مرکزی در این خصوص ادعاهایی دارد اما باز هم نرخ بازار آزاد صعودی است.
مهم‌ترین مسئله توان مدیریت ارزی از سوی دولت است
این اقتصاددان خاطر نشان کرد: حتی اگر تراز تجاری کشور هم مثبت باشد و میزان ارز هم در کشور فراوان شود اما باز هم دولت و بانک مرکزی این ارزها را با احتیاط وارد بازار می‌کند، بنابراین اگر خواستار کنترل نرخ ارز هستند تنها راه برداشتن تحریم هاست که هنوز هیچ نشانه‌ای از این مسئله وجود ندارد، در غیر این صورت نرخ ارز همچنان رو به بالا خواهد بود.
او افزود: در این شرایط مهم‌ترین مسئله توان مدیریت ارزی از سوی دولت است و اینکه نباید در این قضیه انفعالی عمل کنند و تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود هیچ کدام از سیاست‌های اقتصادی دولت به درستی اجرا نخواهد شد.
ندا جعفری

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255581

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب