وضعیت عجیب بازار گوشت/ فروش گوسفند با کارت ملی!

وضعیت عجیب بازار گوشت/ فروش گوسفند با کارت ملی!
آمار واردات کالاهای اساسی در سال گذشته نشان می‌دهد حدود ۷.۵میلیارد دلار برای واردات نهاده‌های دامی پرداخت شده اما با این وجود گویا بعد از خرید خودرو و دلار با کارت ملی حالا نوبت به خرید گوسفند با کارت ملی رسیده است.

به گزارش نجواخبر، چند ماهی می‌شود که بازار گوشت و مرغ با موج جدیدی از گرانی‌ها روبه‌رو شده است. در حالی که طی هفته‌های اخیر مسئولان بار‌ها نسبت به گرانی و نابسامانی بازار کالا‌های اساسی واکنش نشان داده‌اند، اما شواهد حاکی از آن است که گوشت و مرغ در بازار با افزایش قیمت‌های جدیدی همراه شده‌ است. با گشت و گذاری در فضای مجازی تبلیغات مختلف فروش گوسفند با کارت ملی به چشم می‌خورد.

بر اساس آمار‌های مرکز آمار ایران از تورم «گوشت قرمز و گوشت ماکیان»، میانگین تورم ماهانه این گروه در سال ۱۴۰۲، معادل ۳.۵درصد بود.به بیان دیگر، قیمت گوشت قرمزوگوشت مرغ هر ماه به‌طور میانگین ۳.۵درصد افزایش یافته است. بررسی روند این تورم در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد فقط در یک ماه از سال کاهش قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در کشور اتفاق افتاده است. طبق آمار‌ها صرفا در بهمن‌ماه تورم این گروه منفی شده که به سطح منفی ۰.۷درصد رسیده است.

بیشترین تورم ماهانه در این گروه در مردادماه سال گذشته بوده که سطح ۷.۸درصدی را به خود دیده و کمترین تورم ماهانه مثبت این گروه در اسفندماه رخ داده که تورم ماهانه به ۰.۷درصد رسیده است.طی سال گذشته نزدیک به ۱۷میلیون تن یا به عبارت دیگر ۷۷درصد از نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور وارد شد و پنج میلیون تن دیگر این محصولات نیز از طریق تولید داخلی تأمین شد؛ به‌طوری که همین امر نیز اثر خود را در بازار گذاشته و تولید محصولاتی همچون مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز و لبنیات که بیشترین تأثیر را از تأمین نهاده دامی در بازار می‌پذیرند، افزایش یافته که این امر ثبات نسبی را برای این بازارها به ارمغان آورده است. در حال حاضر کشورمان به‌دلیل خشکسالی و آب‌بر بودن نهاده‌های دامی تنها پنج میلیون تن از این محصولات را تولید می‌کند.

کارشناسان معتقدند با اجرای طرح الگوی کشت درکشورمان،خصوصا در سطح دیمزارها میزان تولید جو با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شود و از طرف دیگر اراضی آبی نیز صرف تولید محصولات آبی همچون ذرت وسویا شود تا از این طریق کشورمان بتواند از میزان وابستگی خود به این نهاده‌های دامی بکاهد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255668

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب