رئیس شورای اسلامی شهرستان زرآباد در گفت‌وگو با نجوا خبر:

مردم نباید با یک بارندگی تن‌شان بلرزد/ زیرساخت‌های کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان از بین رفته

مردم نباید با یک بارندگی تن‌شان بلرزد/ زیرساخت‌های کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان از بین رفته
رئیس شورای اسلامی شهرستان زرآباد با بیان اینکه اینکه مردم در این روستاها پیگیر این هستند که مشکل‌شان به صورت کلی حل شود، گفت: مردم به دنبال این هستند که مشکلشان اصولی و اساسی و برای همیشه حل شود نه اینکه با اندک بارندگی تن‌شان بلرزد که آب به خانه و مزارع شان می‌آید....

مولوی یونس نهنگی، رئیس شورای اسلامی شهرستان زرآبادِ سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار نجواخبر درباره خسارت وارد شده به این منطقه در پی وقوع سیل در روزهای اخیر گفت: در برخی از روستاها هم منازل مردم دچار آبگرفتگی شده و هم زیرساخت‌ها از بین رفته است. در مزارع کشاورزی با توجه به اینکه زرآباد پایتخت موز کشور است و چیزی حدود ۶ هزار هکتار سطح زیرکشت موز دارد باتوجه به حجم آبی که بود همه این باغات زیر آب رفته است و چاه و موتور و تشکیلات و مزارع و راه‌هایی که منتهی می‌شود به این باغات همه آسیب دیده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا برآورد خسارت شده است گفت: برآورد خسارت تقریبا هزار میلیارد شده است اما کاری نشده و اتفاقی نیفتاده است؛ در روستاها کمک‌رسانی شده است و کمک‌هایی از طرف هلال احمر و مردم شده است و درخصوص بحث تأمین آب هم از استان‌های معین ۷ الی ۸ تانکر آب‌رسانی شده است و بخشی از آب وارد مدار شده و بخشی دیگر به صورت سرپایی و با تانکر در حال آب‌رسانی هستند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان زرآباد با بیان اینکه مردم در این روستاها پیگیر این هستند که مشکل‌شان به صورت کلی حل شود، تصریح کرد: زرآباد و در واقع کل جنوب استان سیستان و بلوچستان یک منطقه پست است و آب‌ها از بالادست از همین مسیر روستاها و شهرها می‌رود و به دریا می‌ریزد و متأسفانه سیل بند نیست و رودخانه‌ها رسوب گرفته و امور آب که متولی این امر است نه برای لایروبی رودخانه‌ها و نه برای ایجاد دایک حفاظتی و نه برای هدایت روان آب‌ها و آبخیزداری نه مطالعاتی داشته‌اند و نه برنامه ای.
مولوی نهنگی خاطرنشان کرد: این‌ها همه به کنار، مسئله دیگر برمی گردد به جاده جدیدی که در حال ایجاد است متأسفانه در طرح‌هایی که مهندسان و مشاوران اجرا می‌کنند از دانش بومی و محلی استفاده نمی‌کنند به طور مثال پارامترهای آب و هوا و بارندگی را در ده سال اخیر یا ۵ سال یا ۲۰ سال اخیر مورد سنجش قرار می‌دهند که تا چه میزان بارندگی داشته‌ایم و آن را به طور مثال ۵۰ یا ۱۰۰ میلی متر اعلام می‌کنند در صورتی که در استان ما و منطقه بلوچستان در ۱۲ ساعت از ۲۴ ساعت در زرآباد ۴۰۹ میلی متر بارندگی داشتیم و هیچ کدام از این‌ها به ثبت نرسید و فقط ۳۰۹ میلی متر به ثبت رساندند و مابقی را ثبت نکردند.
وی ادامه داد: قطعا وقتی که براساس ۲۰ میلی متر یک پل یا یک راه آبی برنامه ریزی و ساخته شود و بعد بارندگی ۲۰ برابر آن اتفاق بیفتد که در نیم قرن اخیر هم بی‌سابقه بوده است نتیجه‌اش این می‌شود که هم منازل مردم و هم مزارع مردم دچار آسیب و خسارت می‌شود از سوی دیگر قایق‌ها و لنج‌هایی که در ساحل بودند دچار خسارت و آسیب جدی شده‌اند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان زرآباد با اشاره به بازدید مدیران از این منطقه گفت: خیلی از مدیران ارشد از استان و کشور آمده‌اند اما تا این لحظه به جز بازگشایی آن هم به صورت موقتی مسیرهای اصلی اتفاق خاصی نیفتاده است و تا جایی که برخی از روستاها هنوز راه‌شان بسته است و جاده‌شان باز نشده است و نمی‌توانیم با هر ماشینی تردد داشته باشیم.
مولوی نهنگی در پاسخ به این سؤال که باتوجه به اینکه قبل از سال جدید در این منطقه سیل ویرانگری را شاهد بودیم آیا برآورد خسارت شده و هزینه‌ای هم پرداخت شده است، گفت: بنیاد مسکن آمده بود و یک سری کارها را برای بازسازی منازل و یا ایجاد و احداث منازلی که تخریب شده بود اقداماتی انجام داده‌اند اما برای بحث خسارت مردم که به هرحال معیشت و کار و کشاورزی مردم آسیب دیده، متأسفانه چیزی که بتواند مشکل مردم را حل کند پرداخت نشده است و تمهیدات و برنامه‌ای هم اندیشیده نشده است.
وی ادامه داد: ما درخواست‌مان این بوده و این هست که پیشگیری و جلوگیری کنند از این اتفاقات در واقع ببنیند و بسنجند و آسیب‌شناسی کنند که چرا این اتفاق افتاده است؛ چرا آب به منازل مردم افتاد؛ این آب از کدام سمت آمده است مشکل چه بوده است و چگونه رفع می‌شود و با کدام برنامه و کدام طرح می‌شود این آب را به سمتی هدایت داد که به منازل و مزارع مردم نیاید؛ پیشنهاد ما این است که ماشین آلات راه‌سازی بیاورند و بندسار‌ها را احیا کنند اراضی دیم مردم را احیا کنید تا آب و سیلاب کنترل شود و مسیر آب باز شود و آب به سمت درست هدایت شود تا به منازل و مزارع مردم وارد نشود.
رئیس شورای اسلامی شهرستان زرآباد تصریح کرد: می‌توان این دستگاه‌ها را در جاهای مختلف مستقر کرد؛ در یک مدت زمان مشخص در هر منطقه‌ای به مدت زمان ۲۰ روز یا یک ماه، چند دستگاه ماشین آلات سنگین حضور داشته باشد و خاکبرداری انجام شود و بندسار و بندآب ایجاد شود. مردم به دنبال این هستند که مشکل‌شان اصولی و اساسی و برای همیشه حل شود نه اینکه با اندک بارندگی تن‌شان بلرزد که آب به خانه و مزارع‌شان می‌آید…

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255862

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.