کشف بزرگترین سرقت با سرعت و قدرت کارآگاهان زبده پایتخت

کشف بزرگترین سرقت با سرعت و قدرت کارآگاهان زبده پایتخت
مشاور فرمانده کل انتظامی، دستگیری ۴۸ ساعته سارقان صندوق امانات بانک ملی را نشانه سرعت، دقت و قدرت کارآگاهان زبده پایتخت دانست.

به گزارش نجواخبر، سردار سعید منتظر المهدی مشاوره فرمانده کل انتظامی کشور در یادداشتی با عنوان« کشف بزرگترین سرقت در کوتاه ترین مدت درسایه سرعت، دقت و قدرت کارآگاهان زبده پایتخت » که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده، آورده است: « دانش‌های ضمنی و الگوهای ذهنی درکنار اقدامات عینی باجمع آوری اطلاعات و اشراف همه جانبه و تجزیه و تحلیل داده‌ها در سایه تلاشِ افسران و کارآگاهانِ زبده پلیس هماره رمز موفقیت درکشف کوتاه مدت از جرائم است.

تمامی ریزفاکتورهای علمی و عملی درفرایندِ کشفِ سرقت از بانک ملی شعبه انقلاب که حاکی از عنصر تجربه، تمرکز و توکل و مدیریت هوشمندانه و استفاده بهینه از ابزارهای نوین و روش های تکنیکال بود، منجر به نتیجه آرمانی شد.

نگارنده همچنان معتقداست وجود محیطی هوشمند برای پشتیبانی از مدیریت دانش درحوزه کشف جرم که بتواند به کارآگاهان کمک کند بسیار پراهمیت و موثر است.

تجهیز اماکن به سیستم های هوشمند(دوربین،سنسور و ارسال به موقع آلارم به پلیس و ...)بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کنند.

بررسی پرونده های سرقت حکایت از تکراری از موقعیت هایِ مناسبی است که توسط افراد برای سارقین ایجاد می‌شود.

در تمامی این بررسی‌ها یک نکته اصلی وجود دارد که ما خودمان شرایطِ مناسب برای ارتکاب جرم را فراهم می‌نمائیم؛ اعتماد زود هنگام به افراد ناشناس، نادیده گرفتنِ هشدار های پلیسی درخصوص شگردهای تبهکاران سبب ایجاد فرصت و موقعیتِ مناسب برای سارقان می‌شودو چنانچه با توجه به اطلاعاتی که پلیس به صورت مستمر درباره شیوه های سرقت و تبهکاری ارائه می‌دهد هوشیار و توصیه‌ها را بکاربندیم حتما از میزان سرقت کاسته می‌شود.

صد البته بدون نیاز به هیچ استدلال و حجتی وقوع سرقت، ریشه در شماری از عواملِ کلان تا خُرد و ریز دارد که در این بین فارغ از پدیده سرقت، تأمل در روان‌شناسیِ سارقان بسیار حائز اهمیت می‌باشد و مداقه و تجزیه و تحلیل در شخصیتِ سارقان و ورود به ناخودآگاهِ آنان با رویکرد روان‌شناسی و علوم اعصاب شناختی و درمان مناسب، نقش سترگی در پیشگیری از بزهکاریِ آنان دارد.

نکته دیگر، عدم تناسبِ مجازات با جرم است و در واقع سارقان برای ارتکابِ سرقت، محاسبه هزینه - فایده می‌کنند ولاجرم وقتی مرتکب سرقت می‌شوند که فایده عمل را بیش از هزینه های آن بدانند از همین رو گفته می‌شود که مجازاتِ به موقع و متناسب با جرم نقش مهمی در بازدارندگی ازجرم دارد.

انتظار می‌رود سیستم های قضائی که هماره نقش مهمی در پیشگیری از ارتکاب بزه دارند نسبت به این مهم که در واقع ذهن و روانِ شهروندان را مکدّر و امنیت روانیِ جامعه را به مخاطره می‌اندازد با جدیت و سرعت بیشتر وصدور احکامِ بازدارنده اقدام و مردم را مطلع نمایند.

برخود لازم میدانم به «کارآگاهان پلیسِ پایتخت» که با تکیه بردانش و روش های نوینِ تکنیتال (نه براساسِ حدسیات وگمانه زنی های ژولورنی و آثارِ نمایشی هالیوودی) با جدیت، سرعت و دقت که اساسا سه اقدام کاربردی در بسیاری از مأموریت های سازمانی است و همواره مورد تاکید فرمانده انتظامی کشور است خسته نباشید بگویم».

 

منبع: خبرگزاری فارس

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/271

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.