یکی از مهم‌ترین ذخیره‌های ژنتیکی پلنگ ایرانی تلف شد!/ عدم تشخیص عفونت ماده پلنگ ارم +تصاویر

یکی از مهم‌ترین ذخیره‌های ژنتیکی پلنگ ایرانی تلف شد!/ عدم تشخیص عفونت ماده پلنگ ارم +تصاویر
یک دامپزشک حیات وحش با انتقاد از نحوه نگهداری «کیجا» ماده پلنگ ارم و تلف شدن آن در روزهای گذشته ابراز داشت: این حیوان یکی از مهمترین ذخیره‌های ژنتیکی پلنگ ایرانی در دنیا به شمار می‌آمد که به دلیل بی توجهی تلف شد.

به گزارش نجوا خبر، دیروز بعد از سکوت مسئولان باغ وحش ارم درباره مرگ «کیجا» ماده پلنگ یازده ساله ارزشمند این باغ وحش، و اعلام ین خبر از سوی یکی از کارشناسان و فعالان این حوزه، پرویز قندالی مدیر باغ وحش ارم گفت: این ماده پلنگ، جمعه گذشته دچار بی‌حالی بود. بلافاصله با دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تماس گرفتیم، پزشکان برای سونوگرافی کیجا به باغ وحش ارم تهران آمدند. و پس از بررسی‌ها مشخص شد عفونت، کلیه و کبد ماده پلنگ را گرفته است و باوجود تلاش دامپزشکان، متأسفانه روز گذشته این حیوان تلف شد.

«کیجا» پلنگ ایرانی ماده‌ای که تنها پنج ماه داشت در اسفندماه سال 1390 در استان گلستان گرفتار تله شکارچیان شد. و 18 روز در تله مانده بود و این مسئله باعث شد بافت دست او دچار قانقاریا شده و چاره‌ای جز قطع دستش وجود نداشته باشد. کیجا بعد از مدتی زندگی نه چندان مناسب در پارک پردیسان به باغ وحش تهران انتقال داده شد.

تا اینکه با کمک و تلاش مردمی، جایگاهی برای پلنگ‌های ایرانی در باغ وحش تهران فراهم شد که مورد تأیید باغ‌وحش‌های اروپا باشد.

ایمان معماریان دامپزشک حیات وحش که در آن زمان دامپزشک مسئول حیات وحش باغ وحش ارم بوده است توضیح داد: موفق شدیم عضویت EEP یک گونه را برای اولین‌بار در ایران را برای پلنگ ایرانی در باغ وحش تهران کسب کنیم. در این راستا «گاسپار» پلنگ ایرانی نر از باغ وحش لیزبون پرتغال به باغ وحش تهران منتقل شد تا با توجه به سن بالای یک پلنگ دیگر به نام «ریکا» شانس زادآوری کیجا افزایش یابد.

وی افزود: با کمک متخصصین آلمانی و پرتغالی وضعیت سلامت کیجا، ریکا، گاسپار در چند نوبت بررسی شد. سلامت جسمی کیجا مورد تأیید قرار گرفت و برنامه‌ریزی جهت انجام جفت‌گیری طبیعی، لقاح مصنوعی و سایر اقدامات تکمیلی صورت گرفت.

اولین بانک اسپرم پلنگ ایرانی چه شد؟

این دامپزشک با یادآوری این نکته که در آن دوران از گاسپار و ریکا اسپرم گرفته شد و در نیتروژن مایع در باغ وحش تهران ذخیره شد تا اولین بانک اسپرم پلنگ ایرانی در کشور ایجاد شود گفت: حالا کیجا مرده است. این پلنگ تنها 11 سال داشت در حالی که پلنگ‌ها در اسارت معمولا بسیار بیشتر عمر می‌کنند.

عفونت حیوان تشخیص داده نشد

معماریان با اشاره به اینکه کیجا مدت‌ها دچار عفونت مثانه بوده و بدون درمان و حتی تشخیص رها شده بوده است اظهار داشت: این عفونت تا آنجا ادامه پیدا کرده است که حتی ستون مهره‌ها را نیز درگیر کرده است.

علیرضا شهرداری دیگر کارشناس این حوزه هم که در جریان کالبدگشایی کیجا قرار داشت به این موضوع تاکید داشت و اعلام کرد:این پلنگ به دلیل عفونت طولانی مدتی که حتی به کانال های نخاعی و ستون فقراتش نیز نفوذ کرده بود، تلف شده است.

معماریان بااشاره به اینکه در شرایط حاضر باغ وحش ارم دیگر کاندیدای عضویت اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپا نیست، ابراز داشت: مسئولان این باغ وحش باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا نتوانستند الزامات لازم را رعایت کنند؟ وضعیت اسپرم‌های ذخیره شده ریکا و گاسپار چه شده است؟ و بانک اسپرم در چه شرایطی قرار دارد؟

انتهای پیام/

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/315

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب