یک اقتصاددان در گفتگو با «نجواخبر»:

دلار به ۴۰ هزار تومان می‌رسد؟!

دلار به ۴۰ هزار تومان می‌رسد؟!
سید مرتضی افقه، اقتصاددان می گوید: اگر خبر فروش نفت به میزان قبل از تحریم ها بلوف باشد دولت نمی تواند جلوی کانال شکنی های دلار را بگیرد.

صدور قطع‌نامه شورای حکام و خبر به بن بست رسیدن مذاکرات و از طرف دیگر، افزایش انتظارات تورمی در جامعه دلار را روز دوشنبه وارد کانال ۳۳ هزار تومان کرد؛ هرچند با ورود بانک مرکزی و ارزپاشی گسترده دلار مجددا وارد کانال ۳۲ هزار تومان شد و به ۳۲ هزار و ۳۶۰ تومان رسید؛ اما سؤال اینجاست که دلار چه چشم اندازی پیش رو دارد؟

قیمت دلار مبتنی بر برجام است

یک اقتصاددان به «نجواخبر» گفت: قیمت دلار مبتنی بر برجام است زیرا اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد، دلار به روند کنونی خود ادامه می‌دهد و کانال‌های جدیدی را فتح خواهد کرد؛ زیرا در این حالت کشور با محدودیت‌های جدید تحریمی از جمله عدم امکان صادرات نفت مواجه می‌شود.

سید مرتضی افقه با اشاره به اینکه دولت بارها اعلام کرده که ما به اندازه قبل از تحریم‌ها داریم نفت می‌فروشیم و ارز حاصل از آن نیز وارد کشور می‌شود، گفت: اگر این ادعا درست باشد و ارز حاصل از صادرات نفت واقعا به دست دولت رسیده، نباید اجازه می‌داد دلار به سرعت کانال شکنی کند.

بی اعتمادی بازار به ادعای دولت

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر بازار ادعای بانک مرکزی در مورد ارزپاشی و فراوانی منابع ارزی را باور کرده بود یا اعتماد کرده بود دلار باید بیشتر از اینها کاهش قیمت می‌داشت.

افقه با اشاره به اینکه دلار تنها از کانال ۳۳ هزار تومان، وارد کانال ۳۲ هزار تومان شده است، گفت: این کاهش اندک قیمت دلار نشان می‌دهد هنوز بازار باور نکرده که دولت توانایی عرضه ارز را دارد.

مقصر اصلی گرانی ارز

افقه با طرح این پرسش که چرا دولت اگر ارز دارد آن را وارد بازار نکرده و اجازه داده قیمت دلار رکوردشکنی کند، گفت: تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد و آن اینکه دولت خود نیز نسبت به آینده و فروش نفت خوش بین نیست. بنابراین مختصر پول نفتی که وارد کشور می‌شود را برای روزهای سخت تر حفظ می‌کند.

سرنوشت خطرناک دلار

افقه در مورد پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده گفت: در اینجا دو سناریو مطرح است؛ اگر ادعای دولت در مورد فروش نفت درست باشد و دولت بتواند با دور زدن تحریم ها، مقادیر زیادی نفت بفروشد، بنابراین می‌تواند تا حدودی قیمت ارز را کنترل کند اما اگر این ادعا صحت نداشته باشد، دلار روند صعودی خواهد گرفت و تنها نبود نقدینگی ممکن است قیمت آن را در جایی متوقف کند. حتی ممکن است وارد کانال ۴۰ هزار تومان شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/325

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب