به گزارش نجواخبر، هپکو پس از نیمه دهه هشتاد و روند غلط خصوصیسازی حدود بیش از یک دهه کش و قوسهای فراوان مدیریتی، کارگری و تولید این روزا و با برگشت شرکت به دولت روزهای آرامی را میگذراند و گامهای آرام و درعین حال باقدرت آن نویدبخش روزهای طلایی آن است و قطعا سومدیریت در واردات کالاهایی که در هپکو تولید میشود ریشه به تیشه آن میزند.
آغاز تحویل تولیدات هپکو
به گزارش روزگار معدن، علیرضا میقانی، قائم مقام شرکت هپکو با اشاره به وضعیت هپکو گفت: شرکت هپکو در دو سال گذشته و پس از واگذاری به تأمین اجتماعی و رفع شدن بحرانهای سهامداری تلاش گستردهای کرد که دوباره بتواند نقش اصلی خود را در حوزه تولید و ارائه ماشینآلات به بخش معدن، راه و کشاورزی آغاز کند.
وی افزود: با توجه به مشکلات عدیدهای که در سالهای گذشته بر اثر تحریم و مسائل اقتصادی برای تولیدکنندهها ایجاد شده بود توانستیم دوباره شرکت را به مرحلهای برسانیم که امروز تولیدات بخشهای مختلف راهسازی و معدنی را آغاز به تحویل کرده و در سال گذشته لودرهای ۵ تن، بیلهای ۲۲ تن و لودرهای ۷ تن را شروع کردیم و به بخش راهسازی و معدن تحویل دادیم.
میقانی ادامه داد: در سال جدید توانستیم تراکهای ۶۵ تن را به بخش معدن عرضه کنیم که این تراکها اکنون در یزد و کرمان در حال کار هستند و در ماههای آینده هم بیلهای سنگین ۴۰ تن به بازار عرضه میشود و امیدواریم تا پایان سال دامپتراکهای دیگر به بخش معدن عرضه کنیم.
میقانی عنوان کرد: در حوزه راه در زمینه اسکیت لودر، گریدر، لودر و غیره در حال کار و تولید هستیم و امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت و مصرفکنندگان از تولید داخل سهم بازار را روز به روز افزایش دهیم.
قائم مقام شرکت هپکو ادامه داد: مدتها به دلایل عدیده از امکانات جهانی به سختی توانستیم استفاده کنیم و هرچقدر بیشتر به توان داخلی متکی باشیم ریسکهای حاکم بر تولیدات و کشور کمتر است، شرکت هپکو یک امکان برای بخش معدن است تا این ریسکها را به حداقل برساند.
استفاده از ماشینآلات هپکو حتی پس از ۳۵ سال
محمد حسین حیدری، رئیس خانه معدن استان مرکزی هم با اشاره به وضعیت شرکت هپکو گفت: قطعا یک روز افتخار میکردیم که هپکو را داریم و امروز هم افتخار میکنیم که این شرکت را داریم زیرا هپکو زمانی که تأسیس شد یک روز در خاورمیانه حرف برای گفتن داشت و در جلسهای که رایزن بازرگانی سفارت امریکا شنید که هپکو را تأسیس کردیم در حد گریه کردن ناراحت شد زیرا بازار خود در خاورمیانه را از دست میدادند.
حیدری افزود: اکنون بعضی از دستگاههای بولدوزر هپکو هنوز از ۳۵ سال گذشته است که مورد استفاده قرار میگیرد، از اینکه برای هپکو این اتفاقات افتاد متأسف شدیم و همیشه در بخش معدن تلاش میکنیم تا هپکو را داشته باشیم زیرا استفاده از ماشینآلات در بخش معدن با توجه به استهلاک بالایی که دارد و نزدیک بودن خدمات پس از فروش میتواند بسیار مهم باشد.
رئیس خانه معدن استان مرکزی ادامه داد: سیاست جامعه بر این شد که به معدن اهمیت دهند و شعار ما این است که در آینده جای نفت را بگیرد اما این کار سخت و مشکل است ولی چشمانداز ۵ ساله نقشه راه معدن این است که حداقل بخشی از کمبود نفت را از معدن جبران کنیم زیرا از عناصر مندلیف جدول بیش از ۶۷ عنصر را در ایران داریم و حدود ۱۸ عناصر نادر و کمیاب در استان مرکزی است و در بخش معدن در حوزه سنگهای تزئینی، سرب، روی، طلا و مس در استان مرکزی از ظرفیت بالایی برخوردار هستیم.
وی افزود: زمانیکه در هپکو مشکلی ایجاد شد بسیاری از معادن ما به کندی کار کردند بنابراین از ماشینآلات تولیدی هپکو راضی بودیم و امروز با توجه به این همه ظرفیت در هپکو منتظر ماشینهای معدنی هستیم و هپکو توانمندی دارد زیرا زیرساختهای بسیار مناسبی دارد.
رئیس خانه معدن استان مرکزی بیان کرد: با توجه به ظرفیت استان در حوزه ساخت ماشینآلات معدنی و دانشگاههای حوزه معدن، زمین شناسی، اکتشاف و استخراج امیدواریم در هر معدن به ویژه خاورمیانه مهندس از استان مرکزی و ماشینآلات از هپکو باشد.
گورستانی از ماشینآلات معدنی دست دوم خارجی
قائم مقام شرکت هپکو با اشاره به کاهش ریسک بخش معدن برای تأمین ماشینآلات خود گفت: ورود شرکتهایی از جمله هپکو سبب میشود تا هزینه بخش معدن کاهش پیدا کند و توجه به این موضوع ضروری است که انتخاب ماشین، نحوه کار کردن آن و هماهنگی ماشینهای بارگیریکننده و بارگیری شونده در دنیا یک علم است.
وی بیان کرد: امروز معادن در این زمینه بسیار فقیر هستند و اگر در اصول تأمین ماشینآلات به استانداردهای جهانی و دانش موجود در شرکت هپکو اکتفا کنیم در سال میتوانیم بخشهای ارزی را پوشش دهیم و صرفه جوییهای خوبی در این زمینه انجام شود.
قائم مقام شرکت هپکو تصریح کرد: در کرمان و یزد با گورستانی از ماشینآلات روبهرو میشویم و متأسفانه تنها مصنوعی را در کشور تولید میکنیم که واردات دست دوم آن آزاد است اما همین دست دومی که امروز وارد کشور میشود به درستی انتخاب نمیشود.
میقانی افزود: در دنیا اگر از شرکتهایی از جمله کاترپیلار یا کوماتسو ماشین خریداری شود تا زمانی که مشخصات سایت خریدار را نداشته باشند آفر ماشین نمیدهند زیرا این ماشینآلات باید متناسب با سایت مصرفکننده امکاناتی برای آن درنظر گرفته شود.
وی ادامه داد: متأسفانه ماشینهایی که برای سایتهای دیگر طراحی و تأمین شده تهیه و وارد میشود در حالیکه برای سایت موردنظر بهینه نیست به عبارتی بیلهای ۵۰.۱۲ که در اندونزی برای معادن زغال سنگ طراحی شده وارد میشود و در معادن ما به عنوان بارگیریکننده بخش سنگ آهن مورد استفاده قرار میگیرند در حالیکه جرم حجمی زغال سنگ و سنگ آهن متفاوت است که سبب ضربه به ماشینآلات میشود درصورتی که اگر یک شرکت دانش محور از جمله هپکو وارد کند باید تمهیداتی بیندیشد تا برای بخش سنگ آهن مناسب باشد درحالیکه این موارد مورد توجه قرار نمیگیرد.
قائم مقام شرکت هپکو عنوان کرد: معادن در کشور ثروت ملی هستند و اگر قرار است که معدن تولیدی داشته باشد و به ازای آن واردات انجام شود باید بهینه شود زیرا هدررفت ثروت ملی در استانهای معدن خیز یکی از معضلات موجود است.
میقانی بیان کرد: سالانه عدد بالایی بابت سوبسیدی که روی گازوئیل وجود دارد به معادن میدهیم که ماشینها و موتورهای خارج از استاندارد با مصرف سوخت بالا وارد میکنند در حالیکه این سرمایه ملی از بین میرود بنابراین نمیتوان گفت که به کسی ربطی ندارد.
وی افزود: باید سیاستگذاریها طوری درنظر گرفته شود تا در این بحرانهای ارزی کشور انتخاب بهینه انجام شود و ماشینآلات دارای خدمات و قطعات باشند که محوریترین بخش ماشینآلات دست دوم است که متأسفانه همیشه مغفول مانده است.
بسیاری از معادن مشکل ماشینآلات دارند
رئیس خانه معدن استان مرکزی برضرورت توجه به شرکت هپکو و تولیدات آن گفت: متأسفانه درگیر تحریمی شدیم که استعمار نمیگذارد و دیپلماسی اقتصادی ویژهای درنظر گرفتیم، قطعا در برنامه ماشینآلات برنامه ویژهای داریم که ماشین تعریف شده به عبارتی ماشین با بیش از ۳ سال عمر نباید کار کند اما بعضی اوقات معدن دار ناچار میشود.
حیدری ادامه داد: امروز بسیاری از معادن استان مرکزی مشکل ماشینآلات دارند، کلینیک معدن برای نخستین بار راهاندازی شد و بازخورد خوبی داشته تا معادنی که کار نمیکنند و بروز نیستند مورد بررسی قرار گیرند.
وی افزود: یک معدن دار زمانی میتواند موفق باشد که یک ماشین جدید با خدمات پس از فروش داشته باشد، هپکو ماشینآلات خوب به ویژه بولدوزر تولید میکند و باید شرایطی را ایجاد کنیم تا هپکو بتواند تأمین کند زیرا هپکو میتواند کشورهای همسایه را هم تأمین کند و چنین شرکتی با این وسعت در کمتر جای دنیا است.
واردات ماشینآلات جز ضرر چیزی ندارد
حیدری با اشاره به اینکه امروز کاترپیلار قطعات خود را از ۳۰ کشور جمع میکند، گفت: این انتقاد وارد است که نباید ماشین دست دوم وارد شود که جز ضرر چیزی ندارد اما بعضی اوقات یک معدن دار ناچار است که با وجود میل باطنی خود با شرایط موجود در زمینه اقتصادی، وام بانکها و غیره ماشینی را با شرایط سختی از خارج وارد کند.
وی افزود: یکی از دلایلی که این کار را انجام میدهیم این است که توقع داریم هپکو حمایت شود و زمانی که ببینیم ماشین آماده و حاضر است تحت هر شرایطی که شده ماشین را میخریم و در معدن استفاده میکنیم.
رئیس خانه معدن استان مرکزی ادامه داد: ورود ماشینآلات دست دوم برای هیچکس توجیه ندارد اما چند سال هپکو را به جایی رساندند که معدن دار ناچار میشود دستگاه دست دوم بیاورد تا بتواند حداقل کار خود را با درصد خیلی کمتری در معدن انجام دهد چراکه از نظر علمی و صنعتی تعریف دارد.
معدنکاران مجبورند ماشینآلات فرسوده ترکیه را بخرند
حیدری عنوان کرد: همیشه فریاد میزنیم که به هپکو کمک کنید و این سؤال مطرح است که چرا نباید دستگاه جدید داشته باشیم در حالیکه برای یک معدن دار مطلوب نیست که از دستگاه دست دوم استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: معادن ترکیه را از نزدیک دیدم همه ماشینهای بروز و جدید دارند و زمانی که عمر آنها فرسوده شد ما معدن داران مجبور هستیم که آنها را بخریم زیرا هپکو را حمایت نکردند، به زمین زدند درحالیکه میتوانست خیلی بهتر باشد.
رئیس خانه معدن استان مرکزی ادامه داد: هپکو از بهترین برندهای ماشینهای دنیا است و برای ما مطلوب نیست که دستگاه کرهای یا چینی در معدن داشته باشیم زمانیکه هپکو را داریم.
مسئله معدن در وزارت صمت جدی تر گرفته شود
قائم مقام شرکت هپکو درخصوص ضرورت حمایت از تولیدات داخلی گفت: در جلسات بسیاری پیشنهاد دادیم که باید صندوق و بانکی وجود داشته باشد که از بخش معدن به ویژه معادن کوچک مقیاس که امروز بیشتر از معادن بزرگ مقیاس با مشکل ماشین روبهرو هستند، برای آنها همانند کشاورزها حمایت کنند تا ماشین معدن برای آنها تولید کنیم و آنها به بانک مربوطه یا عامل پرداخت کنند.
میقانی ادامه داد: این موضوع را در بخش کشاورزی داریم که میتوان به تراکتور، کمباین و غیره اشاره کرد و کشاورز با ۲۰ درصد صاحب ماشین میشود در حالیکه این پیشنهاد به دلایل مختلف اتفاق نمیافتد.
وی افزود: یکی از دلایل این است که شاید هنوز متولی بخش معدن در وزارتخانه این موضوع را جدی نگرفته و برای آن برنامه ندارد اگرچه یک صندوق توسعه فعالیتهای معدنی داریم که کار این صندوق باید حمایت از تولید داخل برای بخش معادن باشد.
قائم مقام شرکت هپکو بیان کرد: در سالهای گذشته شاید بیشتر بودجه این صندوق به واردات اختصاص پیدا کرده و در نشستهای اخیر در وزارتخانه قرار بر این شده که بودجهای را از این صندوق برای تولید ماشینآلات در اختیار ما قرار دهند که اکنون در سطح یک پیشنهاد است تا بتوانیم برای معادن ماشین تولید کنیم و اقساط ماشین را معدن دار به بانک پرداخت کند.
قائم مقام شرکت هپکوگفت: دامپتراک کوماتسو ۷۸۵ خط ۷ و ۸ نرخ جهانی مشخصی دارد اما زمانی که ماشین ۵ سال کارکرده تا۴۰۰ هزار دلار میتواند اختلاف نرخ داشته باشد بنابراین این ناشفافی که وجود دارد همیشه محل سواستفاده برای بسیاری از افراد شده که متأسفانه از آب گل آلود ماهی میگیرند، کسانی که در فضاهای رسانهای برخی سرو صداها میکنند همان کسانی هستند که از آن بخش استفاده میکنند زیرا معدن داری که تلاش میکند میخواهد ماشینی با هزینههای حداقل داشته باشد.
بازار ماشینآلات بهشت دلالان ورانت خواران است
میقانی افزود: دلایل دیگری وجود دارد که این موضوعات به نتیجه نمیرسد به طوری که معدود معادن و دلالهایی وجود دارند که از این محل سودهای بسیار گزافی به جیب میزنند و تعهدات ارزی انجام میشود که تنها از طریق ماشین دست دوم میتوان به آن رسید زیرا نرخ ماشین جدید در دنیا مشخص است.
وی بیان کرد: دامپتراک کوماتسو ۷۸۵ خط ۷ و ۸ نرخ جهانی مشخصی دارد اما زمانی که ماشین ۵ سال کارکرده تا۴۰۰ هزار دلار میتواند اختلاف نرخ داشته باشد بنابراین این ناشفافی که وجود دارد همیشه محل سواستفاده برای بسیاری از افراد شده که متأسفانه از آب گل آلود ماهی میگیرند.
قائم مقام شرکت هپکو ادامه داد: کسانی که در فضاهای رسانهای برخی سرو صداها میکنند همان کسانی هستند که از آن بخش استفاده میکنند زیرا معدن داری که تلاش میکند میخواهد ماشینی با هزینههای حداقل داشته باشد.
میقانی تصریح کرد: در سال گذشته در نمایشگاه سنگ نیم ور یک شرکت واردکننده حدود ۷ تا ۸ ماشین سنگین آورده بود، به یکی از نمایندگان استان نشان دادم که پلاک این ماشین دستکاری شده و تولید این ماشین در سایت کاترپیلار مربوط به ۳۰ سال گذشته است.
وی افزود: همان ماشین توسط یکی از معدن داران بزرگ استان خریداری شد و گلایه این معدان دار این بود که این ماشین در سایت ما یک هفته کار کرد و اکنون ۴ ماهه که فعالیت نمیکند بنابراین این فجایع اتفاق میافتد و افراد بسیاری به سبب سودهای کلان واردات چشمهای خود را برروی این مسائل میبندند.
قائم مقام شرکت هپکو تصریح کرد: اگر امروز به این باور میرسیم که نیاز است در برخی قسمتها واردات انجام شود باید شرکتهای مهندسی محور از جمله هپکو که در منطقه همانند آن نیست، ماشین را کارشناسی سپس وارد کند و ملزم به دادن خدمات و قطعات باشد.
میقانی افزود: شرکت هپکو یک شرکت دولتی و شفاف بورسی است که اگر معادن ما فقط مشکل ماشین دارند پس چرا مخالف این هستند که این ماشینآلات به صورت تخصصی وارد شود و با کارشناسی اگر نیاز به اورهال است در هپکو این کار انجام شود سپس با گارانتی تحویل داده شود؟
وی ادامه داد: ماشین جدید و دست دومی که میفروشیم گارانتی از چند هزار ساعت تا یک سال دارد اما ماشینی که از یک دلال در دوبی خریداری و وارد کشور میشود فاقد هر ونه گارانتی هستند و این موضوع باید برای تصمیم گیران این حوزه مورد توجه باشد.
قائم مقام شرکت هپکو عنوان کرد: از تصمیم گیران حوزه وزارت صمت تشکر میکنم که حداقل موضوع را برای تولیدکنندگان و واردکنندگان شفاف کردند به طوری که نزدیک به دو سال است که شیوه نامه مشخصی برای ورود یا عدم ورود ماشین وجود نداشت.
نیاز به بیش از ۴۰۰ دستگاه ماشینآلات سنگین
محمد حسین حیدری، رئیس خانه معدن استان مرکزی با اشاره به وضعیت معادن استان گفت: قبل از اینکه استان مرکزی صنعتی شود معدنی بود به طوری که آثاری را در شازند، محلات، دلیجان، ساوه و خمین از عناصر ویژه از جمله طلا تا سرب و روی و مس وجود دارد و از ظرفیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: استان مرکزی حدود ۶۰۰ معدن دارد که اکنون نزدیک به ۵۰ درصد آنها به سبب شرایط ویژه راکد است، چراکه ما درگیر یک سری مسائل دیپلماسی، اقتصادی و تحریمها شدیم که یک مقدار در کار ما وقفه به وجود آمد، امروز جنگ اقتصادی است و در واقع همه سرباز جبهه ۸ سال دفاع مقدس هستیم که به تعبیری امروز باید اسلحه و مهمات رسانده شود نه اینکه با سختیهای بانکها و بهرهها نتوانیم ماشین خریداری کنیم.
رئیس خانه معدن استان مرکزی افزود: سرمایهگذاریهای خوبی به ویژه در حوزه مس و طلا در استان مرکزی انجام میشود و در حوزه سنگهای تزئینی حرفی برای گفتن داریم به طوری که بیش از ۲۰ میلیون مترمربع در سال ظرفیت تهیه و تولید سنگ تزئینی وجود دارد.
حیدری افزود: امروز استانداردهای دنیا این است که باید معدن دار حمایت شود و ممکن است در بخش کشاورزی تراکتور به تعداد زیادی درخواست کند اما کمباین تعداد زیادی نمیشود درحالیکه در معادن استان بیش از ۴۰۰ دستگاه سنگین از جمله لودر و بولدوز و بیل مکانیکی نیاز داریم که اگر هپکو تأمین کند از آن استفاده میکنیم.
وی ادامه داد: در جلسات متعددی بیان کردم که دستگاه دست دوم بیاورید تعمیر کنید تا برای خدمات پس از فروش مشکلی نداشته باشیم زیرا زمانی که به عنوان متخصص دستگاه دست دوم تهیه میشود این امکان به وجود میآید که یک دستگاه مناسب و سالمتری تهیه شود.
رئیس خانه معدن استان مرکزی بیان کرد: شرکت هسکو که زیرمجموعه هپکو است امکاناتی دارد که دستگاه را تعمیر میکند و معدن دار برای خدمات پس از فروش مشکلی ندارد بنابراین از مدیران ارشد درخواست کردم که این مشکلات با عدم فعالیت ماشین وجود دارد زیرا عدم فعالیت یک ماشین به معنای عدم فعالیت همه مجموعه و سیستم و در واقع ضرر است.
شیوه نامه جدید قابل احترام است
قائم مقام شرکت هپکو با اشاره به اینکه این شیوه نامه اخیر سبب مشخص شدن روند شده و به عنوان سنگ بنای اولیه بسیار بسیار قابل احترام است، گفت: در این شیوه نامه مسائل مهمی طرح شده که نخستین حسن آن این است که نیاز به یک دستورالعمل برای روند واردات در کشور احساس شد، براساس این شیوه نامه یک دسته تولیدات در داخل وجود دارد که باید از داخل تهیه شود، یک سری ماشینآلات در این شیوه نامه فرض شده که تولید داخل ندارند و واردات آنها آزاد و مورد نیاز معادن است و درخواستها در وزارتخانه بررسی سپس مجوز داده میشود.
وی افزود: دسته سومی وجود دارد که تولید داخل دارند که آن را ممنوع اعلام کردند تا وارد نشود و دست دوم بین این دو دسته قرار گرفته که اختلافی در این زمینه وجود دارد به عنوان مثال اکنون تراک ۶۵ تن را تولید کردیم و وزارتخانه با این فرض که شاید ظرفیت تولیدی ما نتواند پاسخگوی همه درخواستها باشد در قسمت اختلافی مطرح کرده که باید درکارگروهی مطرح شود و درباره واردات آن تصمیم گرفته شود.
وی تصریح کرد: برخی از ماشینآلات اکنون تولید شده و در معدن کار میکنند که میتوان به دامپتراک ۶۵ تنی، تراک ۶۵ تن، بیل ۴۰ تن، لودر ۷ تن و غیره اشاره کرد و نباید آن را در دسته اختلافی گذاشت زیرا تولید میشود.
میقانی ادامه داد: امکان دارد این فرض وجود داشته باشد که ظرفیت تولیدی ما پاسخگوی نیاز بازار نیست که توصیه میشود یک نهاد از جمله خانه معدن، وزارتخانه و غیره در ابتدا ظرفیت تولید داخل را پر کند و عقد قرارداد شود زیرا در بخش معدن با اعداد نجومی زیاد روبهرو هستیم.
وی افزود: متأسفانه در دوسال اخیر در حوزه معدن یکی از مشکلات این است که اعداد نجومی با این بیان که امروز میخواهیم مطرح میشود اما اگر اکنون برای سال ۱۴۰۲ وزارتخانه، ایمیدرو، خانه معادن و سایر تصمیم گیران این حوزه فکر میکنند که نیاز به ۲۰۰ تراک دارند باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد تا برای سال ۱۴۰۲ برنامهریزی شود.
قائم مقام شرکت هپکو ادامه داد: اگر ماشینی را در پشت گمرک و دبی بخریم زمانی که میخواهیم آن را وارد کنیم اعلام کنیم همین امروز آن را میخواهیم در حالیکه نمیتوان اعلام کرد که همین امروز ماشین را میتوان تحویل داد.
میقانی بیان کرد: امروز اگر تولیدکنندگان بزرگ از جمله کوماتسو دامپتراک سفارش دهد حدود ۱۲ ماه زمان تحویل آن است بنابراین نمیتوان از هپکو توقع داشت که ظرف ۳ ماه ماشین را تحویل دهد بنابراین باید برنامهریزی دقیقی انجام شود.
باید ظرفیت داخل را باور کنیم
وی تصریح کرد: از این شیوه نامه که افرادی روی آن کار کردند تقدیر میکنم اما امیدواریم در قسمت اختلافی ظرفیت داخل را باور کنیم زیرا با سفارش میتوان ظرفیت ساخت داخل را بالا برد و اگر قرار شد ۱۰۰ تراک بزنیم میتوان گفت ساخت داخل را از ۳۰ و ۴۰ درصد به ۵۰ یا ۶۰ دستگاه رساند.
قائم مقام شرکت هپکو ادامه داد: اگر قرار بر این باشد که در سال ۱۵ دستگاه تولید و بازاریابی هم انجام شود کار برای تعمیق ساخت داخل ماشینآلات سخت میشود و این وابستگی باقی میماند.
میقانی عنوان کرد: امروز هپکو همانند بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا که دوست داریم از آنها ماشین وارد کنیم امکانات و تخصص در اختیار دارد تا بتوانیم این کار را انجام دهیم اگر به این باور برسیم که باید در یک بازه مشخص ماشین و قطعات را تأمین کنیم و افقی برای بومیسازی ماشینهایی که وارد میشوند در دستورکار قرار گیرد سابقه هپکو نشان داده که امکانپذیر است و هرکس باید به کار تخصصی خود بپردازد.
وی ادامه داد: در حوزه ماشین دارای دانش هستیم که پس از ۴۰ سال کار با برندهای مهم دنیا ایجاد شده و امروز باید به عنوان یک امکان در بخش معدن استفاده کنیم، رزومه ما در بخش معدن روزمه قوی است و بیش از هزار و ۲۰۰ دستگاه بولدوزر و ۴۰۰ دستگاه دامپتراک به معادن دستگاه تحویل دادیم و بر مبنای واقعیت برنامهریزی میکنیم و اگر حمایت شود هم بخش معدن میتواند از مزایا استفاده کند و هم هپکو میتواند اشتغال پایدار در استان و کشور ایجاد کند.
میقانی افزود: زمانی که محصولی تولید میکنیم پیمانکاران بسیاری در کشور کار میکنند و خدمات و قطعات اقتصاد را به حرکت در میآورند و امیدواریم با حمایت وزارت صمت و دلسوزان بخش معدن بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.
رئیس خانه معدن استان مرکزی با اشاره به استهلاک بالای خودروهای بخش معدن گفت: درباره شیوه نامه مطرح شده اگر تا حدود دو سال آینده ماشین نو تزریق نشود با مشکلاتی روبهرو میشویم زیرا ماشینهای دست دوم هم اگر وارد شود در واقع مسکن است و استهلاک ماشینآلات طبق برنامهها در حوزه راهسازی و معدن جوابگو نیست.
وی ادامه داد: باید برای بخش معدن فکری کرد که هیچ شرکتی شرایط و امکانات بهتر از هپکو ندارد و افرادی که به هر دلیلی به بخش خصوصی تاکید دارند نه تنها اراک و هپکو ضربه دید بلکه بخش معدن در سراسر کشور ضربه دید.
رئیس خانه معدن استان مرکزی خاطرنشان کرد: معدن میتوان بخشی از حوزه نفت را جبران کند بنابراین باید حمایت و سرمایهگذاری شود به طوری که امروز یک چاه نفت ۴ میلیارد دلار هزینه میشود و اگر ۱۰ درصد آن را در هپکو هزینه کنند بخش معدن هم راه میافتد.
حیدری افزود: بازارهای دنیا مشخص شده و موضوع کرونا سبب شد تا بسیاری از کارخانهها تولید و روند خود را از دست دهند و امروز هم اگر معدن دار برای خرید اقدام کند شاید در گذشته یک ماهه ماشین نو میدادند اما با وجود رقم بالای یک بولدوز که بالای ۲۰ میلیارد تومان دارد اگر شرایط انتقال پول هم داشته باشیم اما زودتر از ۵ تا ۶ ماه تحویل نمیدهند.
وی ادامه داد: باتوجه به شرایط معادن برای اینکه بیشتر از این راکد نشوند و حداقلی از تولید داشته باشد باید از هپکو درخواست کنند زیرا این شرکت تخصص این کار و امکانات تعمیری و تأمین قطعه دارد.