یادداشت اختصاصی: آلودگی هوا، نگرانی مردم و مدیریت خاموش رسانه

یادداشت اختصاصی: آلودگی هوا، نگرانی مردم و مدیریت خاموش رسانه
فرشید اسحاقی، کارشناس رسانه در یادداشت زیر به موضوع آلودگی هوا و نگرانی‌های مردم پرداخته است.

رکوردشکنی آلودگی هوای تهران و رسیدن شاخص‌ها به عدد ۵۰۰ آنهم در آستانه چهارمین هفته از سال، اتفاقی بدیع است که با مدیریت خاموش رسانه، باردیگر آدرس های غلط، گره حل مشکلات اجتماعی را کور کرد.

در حالی که رکوردزنی آلودگی هوای چند روز اخیر تهران نگرانی شهروندان را دو چندان کرده و هرلحظه مطلبی غیر رسمی در شبکه های اجتماعی منتشر می‌شود، از استانداری تا سازمان حفاظت محیط زیست، جملگی در برابر اتفاق نادر رخداده، اطلاعی روشن برای شهروندان در قبال رخداد طبیعی آلودگی ندارند. شبکه های اجتماعی از یک سو و رسانه های بیگانه از سوی دیگر، با اخبار ضد و نقیض، سکان هدایت رسانه‌ای بحران آلودگی هوا را به دست گرفته و افکار عمومی نیز در برابر هجوم ریزگردهای طبیعی و رسانه‌ای تسلیم شده‌اند.

در شرایطی که به نظر می‌رسد آلودگی اخیر هوای تهران، ریشه در حل نشدن بحران چندین ساله ریزگردهای سرزمین های همسایه دارد و بر خلاف سال های قبل چند ماهی زودتر پایش به شهرهای کشور باز شده است، آدرس های غلط در متهم کردن دستگاه‌ها در پدید آمدن این رخداد را شاهدیم و در کمال ناباوری، اثری از مدیریت رسانه در شفاف سازی و روشن گری افکارعمومی در بررسی علل بروز و ظهور این رخداد نیست.

در ۲۴ ساعت گذشته، جای خالی سخنگویی شفاف و مدیریت رسانه‌ای سازمان محیط زیست و دیگر دستگاه های مرتبط در بحران آلودگی هوای پایتخت را شبکه های اجتماعی پرکرده‌اند و آنچه در رسانه های غیر رسمی و صفحات شبکه های اجتماعی منتشر شده، در نهایت جز تشدید ابهام افکار عمومی، آلوده کردن آب برای ماهیگیری رسانه بیگانه و لاینحل ماندن حل مشکلات مردم، نتیجه‌ای دنبال ندارد.

فقدان برنامه و مدیریت رسانه‌ای روشن و اثر گذار در دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور، سالهاست اثرات سوء در روشن گری و هدایت افکار عمومی در بحران های مختلف را همراه داشته و گویی همچون آلودگی هوا، در آلودگی رسانه‌ای بحران نیز مسئولان تنها دلخوش به “باد” هستند و شاید بوزد و مشکلی بر طرف گردد!

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/35

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب