مجید صیانورد در گفتگو با «نجواخبر»:

فرار سرمایه‌گذاران از مناطق آزاد به دلیل اقدامات وزیر اقتصاد/ در زمین دشمن بازی نکنیم!

فرار سرمایه‌گذاران از مناطق آزاد به دلیل اقدامات وزیر اقتصاد/ در زمین دشمن بازی نکنیم!
مجید صیانورد، کارشناس مناطق آزاد با هشدار نسبت به فرار سرمایه گذاران از این مناطق به دلیل اقدامات وزیر اقتصاد گفت: در حالی که کشورهای منطقه ازجمله امارات متحده عربی، عمان، ترکیه و جمهوری آذربایجان به شدت به دنبال جذب سرمایه گذار هستند، اقدامات وزیر اقتصاد علیه مناطق آزاد، موجب فرار سرمایه گذاران از مناطق آزاد کشورمان خواهد شد.

وزیر اقتصاد در حالی طی مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور، درخواست طرح موضوع انتقال کلیه وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و با رعایت ضوابط و مقررات مربوط به وزارت امور اقتصادی و دارایی را مطرح کرده که موافقت با چنین موضوعی به اعتقاد مجید صیانورد، کارشناس مناطق آزاد، بازی در زمین دشمن است.

تقابل وزارت اقتصاد با مناطق آزاد

کارشناس مناطق آزاد در این مورد به «نجواخبر» گفت: مناطق آزاد تنها نقاطی هستند که سازمان مالیاتی نمی‌تواند از آنها درآمدی کسب کند و گمرکات کشور نیز نمی‌توانند تعرفه گمرکی از این مناطق بگیرند. بنابراین از لحاظ تئوریک، وزارت اقتصاد، گمرک و سازمان مالیات در مقابل مناطق آزاد هستند چون این مناطق بخش‌هایی از کشور هستند که منبع درآمد بودجه‌ای محسوب نمی‌شوند.

مجید صیانورد ادامه داد: بنابراین باید قبول داشته باشیم که این نهادها با مناطق آزاد مشکل دارند.

تغییر مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد

این کارشناس مناطق آزاد گفت: آقای خاندوزی، وزیر اقتصاد فعلی از سال 85 وارد مرکز پژوهش های مجلس شده و از سال 92 مدیر شده و ظرف این مدت، چندین حرکت علیه مناطق آزاد زده که تار و پور مناطق آزاد را به هم دوخته اما در یکی، دو مورد موفق نبوده است.

صیانورد ادامه داد: ایشان بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده را پیش کشید که در سال 1400 در قالب بودجه آمد. در سال 1399 در بودجه 1400 تصویب شد و فروردین 1400 اصل قانون مالیات بر ارزش افزوده تغییر پیدا کرد که براساس آن، مناطق آزاد شامل اعمال مالیات بر ارزش افزوده شدند.

مناطق آزاد قربانی اقدامات وزیر اقتصاد شدند

این کارشناس مناطق آزاد گفت: گرچه سه شرط را برای معافیت مالیاتی مناطق آزاد گذاشتند ولی عملا هیچ منطقه‌ای این سه شرط را به طور همزمان ندارد.

صیانورد ادامه داد: این سه شرط عبارت‌اند از تراکم جمعیتی نداشته باشند، محصور باشد (که هیچ منطقه‌ای محصور نیست)، صادرات بر واردات ارجحیت داشته باشد که همه مناطق آزاد شامل این نمی‌شوند. بنابراین بر تولیدکننده این مناطق، مالیات بر ارزش افزوده اعمال شده است. این موارد ضد قانون مناطق آزاد است چون در قانون مناطق آزاد آمده که از هر گونه مالیات معاف است.

شتاب گرفتن خروج سرمایه‌ها از مناطق آزاد

این کارشناس مناطق آزاد گفت: ظرف دو سال گذشته به دلیل شدت گرفتن رفتارهای دولت و مجلس علیه موجودیت و قوانین مناطق آزاد، سرمایه‌گذاران بسیاری از این مناطق رفتند زیرا کشورهای امارات متحده عربی، عمان، جمهوری آذربایجان و ترکیه به شدت به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستند.

صیانورد ادامه داد: ما اگر این نقاط مرزی کشور را با این اتفاقات بخواهیم از حیز انتفاع بیندازیم و دچار مشکل کنیم عملا پدافند غیرعامل کشور دچار مشکل می‌شود چرا که این مناطق دارای اشتراکات قومی- فرهنگی با کشورهای همجوار هستند و سرمایه‌گذار ساکن در این مناطق به راحتی به کشورهای همجوار مهاجرت می‌کند.

بی اعتمادی به مناطق آزاد ایران

این کارشناس مناطق آزاد گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام سال گذشته، ایجاد 7 منطقه آزاد جدید را تصویب کرد که طبق آن، اکثر نقاط مرزی کشور دارای مناطق آزاد خواهند بود. مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، راهبرد منطقه گرایی با کشورهای منطقه را براساس نقاط مشترک مرزی در قالب مناطق آزاد ترسیم کرده‌اند.

صیانورد ادامه داد: این در حالی‌ست که وزیر اقتصاد با حرکات و اقداماتی که در قالب برنامه ششم توسعه تعریف شده و خلاف قوانین است، این گفته‌ی مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام را نقض می‌کند و طبیعی است که اگر شما یک سرمایه‌گذار منطقه باشید به مناطق آزاد ایران اعتماد نمی‌کنید چراکه دولت و مجلس به قانونی که در مناطق آزاد تصویب می‌شود و رهبر در بند 11 سیاست اقتصاد مقاومتی بر توسعه فعالیت آن تاکید دارد، وقعی نمی‌نهند. این چندگانگی رفتار دولت و مجلس موجب می‌شود هیچ کس نسبت به همکاری با ما اعتماد نکند. نتیجه ساده است، سرمایه‌گذاران به کشورهای اطراف می‌روند، بنابراین این اتفاقات بازی در زمین دشمن است.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/442

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب