درباره کالابرگ الکترونیک آخر تیرماه تصمیم‌گیری می‌شود +مبلغ یارانه تیر

درباره کالابرگ الکترونیک آخر تیرماه تصمیم‌گیری می‌شود +مبلغ یارانه تیر
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: پایان تیر ماه میزان پیشرفت تامین زیرساخت‌های کالابرگ الکترونیکی را به آقای رییس‌جمهور اعلام خواهیم کرد و آن زمان در این باره توضیحات کافی داده خواهد شد.

به گزارش نجواخبر، بعد از حذف ارز ترجیحی قرار بود دولت دو ماه یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت کند و بعد از آن به سراغ پرداخت کالا برگ برود. اما حالا گفته می‌شود زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک هنوز فراهم نیست. این خبر یعنی پرداخت یارانه نقدی جدید ادامه دارد.

این خبری است که وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته عنوان کرد و گفت: دولت برای پرداخت یارانه کالایی منتظر گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ است. تا زمانی که گزارش نهایی دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده نشود، دولت تصمیم جدیدی در مورد یارانه‌ها اتخاذ نمی‌کند.

او گفته امیدواریم گزارش دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ در تیر به دولت ارسال شود تا ستاد اقتصادی تصمیم بگیرد که برای ماه‌های بعد، به چه شکل عمل کند.

اگرچه برنامه دولت برای ادامه پرداخت یارانه نقدی هنوز مشخص نیست اما برخی از نمایندگان می‌گویند احتمالا خبری از پرداخت کالابرگ نیست.

از آن جمله نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: قرار بود کالابرگ به دست مردم برسد، ماه‌های اول و دوم نشد و انگار در آینده نیز محقق نمی‌شود.

دولت گفته در تلاش برای آماده کردن زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ است اما این زیرساخت‌ها آماده نشده است. بر این اساس پرداخت یارانه نقدی فعلا ادامه دارد.

اما نکته دیگری که درباره تدوام پرداخت کمک معیشتی نقدی مطرح می‌شود تقاضای مردم برای تدوام پرداخت این یارانه است. بسیاری از مردم می‌گویند تمایلی به دریافت کالابرگ ندارند و ترجیح می‌دهند مبلغ آن، نقدا از طرف دولت پرداخت شود.

پیش از این حسین عباسی، اقتصاددان گفته بود اصولا زمانی که دولت روند پرداخت یارانه نقدی را آغاز می‌کند به زحمت می‌تواند آن را متوقف کند. چراکه انتظار دریافت این یارانه در میان مردم شکل می‌گیرد و حذف این یارانه به هر شکل مشکلات خاص خود را دارد.

برای همین یکی از انتقاداتی که به دولت وارد می‌شود این است که اگر برنامه دولت پرداخت کالابرگ بود، باید تا زمان آماده‌سازی این طرح، روند پیشین را ادامه می‌داد. نه اینکه مدتی به مردم یارانه نقدی بدهد و بعد مسیر را تغییر دهد.

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز در نشست خبری با خبرنگاران، طی سخنانی اظهار داشت: برنامه ستاد اقتصادی دولت در ماه‌های گذشته بر مبنای دو دوره تثبیت اقتصاد کلان با توجه به متغیرهایی که ماه‌های ابتدایی دولت مواجه بودیم و تمهید مقدمات برای اعمال سیاست‌های اصلاحی برای رشد اقتصادی و اهداف توسعه ملی و آسیب‌ناپذیری در بخش اول تقریبا دوره شهریور تا اسفند سال گذشته را مصروف خود کرد تلاش دولت این بود ثبات اقتصاد کلان را به شرایط متعارف بازگرداند تا بتوانیم سال جاری را سالی رو به پیش داشته باشیم.

مطابق آنچه دولت برای پرداخت یارانه نقدی مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یارانه‌ها در نظر گرفته بود، برای مرحله ۱۳۷ نیز افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. این مبلغ برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم نیز به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/463

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب