نجف زاده در گفتگو با «نجواخبر» نسبت به درخواست وزیر اقتصاد واکنش نشان داد؛

خواب‌های خطرناک برای مناطق آزاد دیده اند!

خواب‌های خطرناک برای مناطق آزاد دیده اند!
نماینده خوی گفت: اگر دبیرخانه مناطق آزاد به وزارت اقتصاد منتقل شود، آنچه در اقتصاد مناطق آزاد تعریف می‌شود، درگیر بروکراسی اداری سنگینی خواهد شد، بروکراسی که اکنون بر تمامی دستگاه‌ها حاکم است.

نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از درخواست انتقال دبیرخانه مناطق آزاد به وزارت اقتصاد، به خبرنگار نجواخبر گفت: در حالی که مناطق آزاد در تمامی نقاط جهان به مفهوم واقعی کلمه آزاد هستند تا بتوانند نقش تأثیرگذاری بر اقتصاد کشور داشته باشند، در ایران نه تنها مناطق آزاد با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند بلکه با انتقال دبیر خانه مناطق آزاد به وزارت اقتصاد، سعی داریم همین مقدار آزادی آن‌ها را نیز محدود کنیم.

عادل نجف زاده با انتقاد شدید از اینکه وزیر اقتصاد از معاون اول رئیس‌جمهور، درخواست انتقال کلیه وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و با رعایت ضوابط و مقررات مربوط به وزارت اقتصاد را مطرح کرده است، گفت: اگر دبیرخانه مناطق آزاد به وزارت اقتصاد منتقل شود، به مفهوم محدود کردن قطعی مناطق آزاد و مقطوع کردن تمام قد این شاهرگ‌های اقتصادی است.

وی هشدار داد که اگر دبیرخانه مناطق آزاد به وزارت اقتصاد منتقل شود، آنچه در اقتصاد مناطق آزاد تعریف می‌شود، درگیر بروکراسی اداری سنگینی خواهد شد، بروکراسی که اکنون بر تمامی دستگاه‌ها حاکم است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام اینکه مناطق آزاد، محوریت اصلی همکاری و همیاری اقتصاد منطقه‌ای با اقتصاد جهانی است گفت: مناطق آزاد ابزاری برای گرفتن حق و سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی است، به همین دلیل باید اختیار تام داشته و نباید محدود شوند.

وی با اعلام اینکه از طریق رفع موانع و تسهیل امور در مناطق آزاد و اعلام تعرفه‌های ترجیحی، به دنبال این هستیم که در اقتصاد جهانی ردپا ایجاد کنیم گفت: اگر می‌خواهیم حق سهم خود را در شرایط تحریم و تهدید از سلطه گران جهانی بگیریم، باید به مناطق آزاد بها بدهیم، نه آنکه خواب‌های خطرناک برای آن‌ها ببینیم.

نجف زاده با ابراز تأسف از اینکه هر دستگاهی زیر مجموعه وزارت خانه‌ای قرار می‌گیرد، درگیر بروکراسی سنگین اداری و کاغذ بازی‌های دست و پا گیر می‌شود گفت: آقایان می‌خواهند با در اختیار گرفتن مناطق آزاد، بر قدرت خود بیفزایند و از قدرت و توان مناطق آزاد بکاهند.

وی انتقال دبیرخانه مناطق آزاد به زیر مجموعه وزارت اقتصاد را اتفاقی غلط و اشتباهی مهلک برای اقتصاد ایران دانست و گفت: به جای آنکه اختیار عمل مناطق آزاد را بالا ببریم و قدرت تصمیم گیری را به مدیران مناطق آزاد بدهیم، قصد داریم با انتقال مناطق آزاد به وزارت اقتصاد، همین اندازه اختیارات و قدرت تصمیم گیری را نیز محدود و به تبع آن اقتصاد را زمینگیر کنیم.

نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مناطق آزاد ابزاری برای حضور کشورها در اقتصاد جهان هستند گفت: به جای آنکه تصمیمات خلق الساعه بگیریم، بهتر است به وضعیت مناطق آزاد در دیگر کشورهای جهان نگاه کنیم و ببینیم اختیارات فراوان چه تأثیری در آن‌ها داشته است.

وی با اشاره به اختیاراتی که مناطق آزاد در شیخ‌نشین‌ها دارند گفت: مناطق آزاد در بسیاری از کشورها به معنای واقعی آزاد هستند و هیچ محدودیتی ندارند، به نوع که با بالاترین مقام اجرایی آن کشور در ارتباط هستند تا بتوانند بازدهی مناسبی داشته باشند، اما در کشور ما نه تنها مناطق آزاد اختیارات مناسبی ندارند، بلکه دائم برای آن‌ها محدودیت ایجاد می‌کنیم و سنگ جلوی پایشان می‌اندازیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/469

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب