افزایش ۹۱ درصدی تسهیلات بانک ایران زمین به بخش خصوصی / ۹۵ درصد تسهیلات ایران زمین در اختیار مشتریان با ریسک کم

افزایش ۹۱ درصدی تسهیلات بانک ایران زمین به بخش خصوصی / ۹۵ درصد تسهیلات ایران زمین در اختیار مشتریان با ریسک کم
پشتوانه اصلی بخش خصوصی برای حرکت در مسیر تحقق شعار سال نظام بانکی است که با ارائه تسهیلات می تواند زمینه بروز فرصت های جدید را پدید آورد. در این راستا بانک ایران زمین در پایان سال قبل تسهیلات قابل توجهی را به بخش خصوصی اعطا کرد.

به گزارش نجوا خبر و به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین، صاحبان صنایع بر این باورند که در سخت ترین گذر اقتصادی دهه های گذشته نقش نظام بانکی بیش از گذشته پر رنگ خواهد بود. طبق آمار منتشر شده بانک مرکزی نظام بانکی کشور در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲۴.۱۰۸ میلیارد ریال تسهیلات به بخش خصوصی پرداخت کرد و آنطور که گقته می‌شود اولویت پرداخت این تسهیلات با بنگاه‌های متوسط و در حال توسعه بود.

سیاست بانک ایران زمین در حفظ منابع

یکی از موارد با اهمیت پرداخت تسهیلات توسط شبکه بانکی به بخش خصوصی به مسئله سرمایه‌گذاری صاحبان صنایع در بانکها ارتباط درد. هرچند که برخی اعتقاد دارند در اعطای تسهیلات به بنگاه‌ها باید ساز و کار مناسبی برای اعتبارسنجی وجود داشته باشد تا شاهد خروج سرمایه از بانکها نباشیم.

به عبارت دیگر دیده بانی منابع مالی گاهاً از پرداخت تسهیلات بی حساب و کتاب اهمیت بیشتری دارد کما اینکه بررسی‌ها حکایت از کاهش پرداخت تسهیلات در برخی بانکها طی دوره های مالی سال ۱۴۰۰ داشته که این اتفاق به سبب تعدیل تراز مطالبات مشکوک الوصول و غیرجاری رخ داده که از اهمیت بالایی برخوردار است. به بیان ساده تر بهتر است اگر زمینه مناسبی برای اعتبارسنجی اصولی مشتریان در بانکها وجود ندارد پولی هم از بانکها خارج نشود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در پایان سال ۹۹ بانک ایران زمین توانسته بود ۵۱ هزار و ۲۵۷ میلیارد ریال تسهیلات به بخش خصوصی اعطا کند که این مقدار در پایان سال ۱۴۰۰ با رشد ۹۱ درصدی به ۹۸ هزار و ۲۰ میلیارد ریال رسید. نتایج دیگر همچنین بیان می‌کند که بانک ایران زمین برای ایم حجم از تسهیلات ۳ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در نظر گرفته و تحلیل کیفیت اعتباری تسهیلات و تعهدات اعطایی و سرمایه‌گذاری‌ها نشان میدهد که ۹۳ هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال از این مقدار تسهیلات به مشتریان با ریسک کم پرداخت شده که معادل ۹۵ درصد کل تسهیلات این بانک است و نشان از دامنه حفاظت بانک ایران زمین از منابع خود دارد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/495

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.