استقبال دلار از اخبار جدید+ پیش‌بینی دبیرکل کانون صرافان از بازار ارز

استقبال دلار از اخبار جدید+ پیش‌بینی دبیرکل کانون صرافان از بازار ارز
نرخ دلار بازار آزاد در روز‌های پایانی هفته گذشته به گمانه‌های جدید پیرامون مذاکرات هسته‌ای واکنش داد. درحالیکه قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در روز‌های میانی هفته گذشته از کریدور قیمتی کانال ۳۱ هزار تومانی خارج شده بود و در سطوح قیمتی کانال ۳۲ هزار تومانی معامله می‌شد، در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه با انتشار اخباری از گفت‌وگو‌های جدید مقامات مسوول طرفین مذاکرات وین، به کانال ۳۱ هزار تومان بازگشت.

به گزارش نجواخبر، در هفته‌ای که گذشت بازار آزاد ارز تهران شاهد یک تلاش نا موفق نرخ دلار در زمینه حضور در کانال قیمتی ۳۲ هزار تومان بود. پس از ثبات نسبی نرخ دلار در کریدور قیمتی ۳۱ هزار و ۷۰۰ تا ۳۱ هزار و ۹۰۰ در روز‌های پایانی خرداد ماه، قیمت این ارز در نخستین روز از تابستان تحرکاتی به سمت کانال ۳۲ هزار تومانی داشت که با انتشار اخبار سیاسی جدید این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند‌ و در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات پایانی روز پنج‌شنبه با ۱۷۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران ناموفق ماندن تحرکات افزایشی دلار در هفته گذشته ناشی از اخبار جدید پیرامون نشست‌های هسته‌ای وین است. در روز چهارشنبه یکم تیر ماه بود که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از سفر سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور به ایران خبر داد. ماریا زاخارووا علت این سفر را گفت‌وگو درباره تعدادی از موضوعات بین‌المللی مهم از جمله وضعیت پیرامون برجام، وضعیت روسیه در اوکراین، سوریه و افغانستان دانست. پس از سفر این مقام مسئول روسی به کشور گفت‌وگو‌های تلفنی نیز میان وزیر امور خارجه کشور با همتایان چینی و عمانی خود صورت گرفت. در همین زمینه روز جمعه، برخی منابع مطلع از ملاقات بورل، مسئول وزارت خارجه اروپا با مالی مسئول وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در بروکسل خبر دادند. به عقیده برخی کارشناسان با وجود اینکه تاکنون خبر جریان‌سازی در زمینه از سرگیری نشست‌های وین منتشر نشده است، با این حال اخبار ذکر شده با افزایش سطح انتظارات مثبت توانسته از افزایش قیمت دلار و حضور نرخ این ارز در کانال بالاتر جلوگیری کند.

حضور سکه در نیمه کانال ۱۵ میلیون تومانی

قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات پایانی امروز به ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. پس از کاهش نسبی نرخ اونس جهانی طلا که از پارامتر‌های اصلی تشکیل‌دهنده قیمت سکه در معاملات بازار تهران است نرخ این کالای سرمایه‌ای نیز کاهشی ۵۰ هزار تومانی را تجربه کرد. این در حالی است که روز پنج‌شنبه نرخ حباب هر قطعه از این فلز گران‌بها در بازه قیمتی یک میلیون و ۸۶۰ تا یک میلیون و ۸۹۰ هزار تومان محاسبه شد. به اختلاف میان ارزش ذاتی یک کالا با نرخ معامله شده در بازار اصطلاحا حباب قیمتی آن کالا می‌گویند.

شایعه در بازار دلار

پس از آنکه اموال سرقت شده صندوق های امانات بانک ملی کشف شد، از پس انداز ارزی قابل توجه مردم در صندوق های امانات یا خانه‌ها حکایت کرد، این پس اندازها برای فعالان بازار ارز و سیاست‌گذاران بازار جذابیت ویژه‌ای یافت و حالا شایعاتی در چهارراه استانبول به گوش می‌رسد که به دستورالعمل مبارزه با قاچاق کالا و ارز بانک مرکزی اشاره دارد.

شایعات می‌گویند، مالباختگان بانک ملی دیگر نمی‌توانند به ارز خود دسترسی داشته باشند چرا که اگر مدعی شوند بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن دارند، مصداق قاچاق ارز می‌شود!

این در حالی است که هنوز مهلت ۳ ماهه بانک مرکزی برای خوداظهاری در این باره به پایان نرسیده و مجری قانون هم نمی‌تواند زودتر از موعد در مورد این مالباختگان اعمال قانون کند.

پیش‌بینی دبیرکل کانون صرافان از بازار ارز

دبیرکل کانون صرافان درباره سیاست اخیر بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز گفت: بستگی به روند بازار دارد؛ این‌که چقدر مردم ارز خریداری کنند و چقدر صادرکنندگان فروش داشته باشند. ولی با قدرت می‌توان گفت که پیش‌بینی‌ها از نزول قیمت دلار حکایت دارد.

کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان درباره این‌که ریزش قیمت دلار ادامه خواهد داشت، گفت: قیمت‌ها تا زمانی که به سطح تعادلی برسد، پایین خواهد آمد؛ البته ما نمی‌توانیم نرخ بگوییم که برای مثال ۲۰ هزار تومان یا ۲۵ هزار تومان می‌شود.

وی افزود: به طور معمول عرضه و تقاضا که در بازار به تعادل برسد، قیمت ارز در بازار به تعادل می‌رسد، ولی در کل ما پیش‌بینی می‌کنیم که با شدت نزولی خواهد بود تا زمانی که کف قیمت را بازار تعیین کند.

سلطانی‌زاده در پاسخ به این پرسش که قیمت واقعی دلار چه رقمی است؟ عنوان کرد: قیمت واقعی دلار با فاکتورهایی که نظر دولت است، زیر ۲۵ هزار تومان است. قبلا هم این موضوع را اعلام کردند. یعنی نظر اقتصاددانان دولت این است که قیمت واقعی دلار زیر ۲۵ هزار تومان است؛ با توجه به پیش‌بینی فروش و قیمت نفت.

وی تصریح کرد: در بازار آزاد قیمت دلار به دلیل هیجانات بالا می‌رود، ولی عددی که به طور رسمی اعلام کردند زیر ۲۵ هزار تومان است.

دبیرکل کانون صرافان در پاسخ به این پرسش که دلار تا سطح ۲۵ هزار تومان پایین می‌آید؟ متذکر شد: بستگی به روند بازار دارد؛ این‌که چقدر مردم ارز خریداری کنند و چقدر صادرکنندگان فروش داشته باشند. ولی با قدرت می‌توان گفت که پیش‌بینی‌ها از شدت نزولی قیمت دلار حکایت دارد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/518

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب