واکسن کرونا بدون دوز تقویت‌کننده تا چه زمان اثر می کند؟

واکسن کرونا بدون دوز تقویت‌کننده تا چه زمان اثر می کند؟
بر اساس یافته‌های تحقیق اخیر، واکسینه شدن کامل بدون تقویت‌کننده‌های اضافی ممکن است در برابر سویه امیکرون محافظت پایداری ارائه نکند.

به گزارش نجوا خبر به نقل از نیوز، تحقیق اخیر که بهترین درک را از طول عمر انواع مختلف مصونیت کروناویروس ارائه کرده است بینشی در مورد آینده این همه‌گیری نیز بیان می‌کند.

محققان دریافتند، به نظر می‌رسد هرگونه مصونیت نسبت به نوع بسیار مسری ویروس کرونا، چه ناشی از عفونت یا واکسیناسیون باشد، محافظت قابل‌توجه و پایداری را در برابر بیماری‌های جدی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ارائه می‌دهد بنابراین اگر به ویروس مبتلا نشدید یا واکسن دریافت نکردید، بهتر است واکسن بزنید.

اساسا کووید ۱۹ برای همیشه با ما خواهد ماند و واقعا ناپدید نمی‌شود اما چگونه می‌توانیم با آن زندگی کنیم؟

لیث جمال ابورداد، اپیدمیولوژیست بیماری‌های عفونی در قطر پاسخ این سؤال را بر اساس بررسی‌های انجام شده در قطر بیان می‌کند.

محققان دریافتند، افرادی که هر دو دوز واکسن یا دوز تک واکسن دریافت کرده بودند اما پس از آن از تقویت سیستم ایمنی خود با واکسن‌های تقویت کننده غفلت کردند، هیچ محافظتی در برابر ویروس جدید کرونا نداشتند. پس از آخرین واکسن، این افراد نیز به اندازه هر فرد دیگری مستعد ابتلا به آزمایش مثبت و علائم بیماری بودند اما همچنان مقاومت زیادی در برابر بیماری شدید نشان دادند.

عفونت قبلی حدود ۴۶ درصد در پیشگیری از عفونت علامت‌دار موثر بود. واکسیناسیون کامل و تقویت شده حدود ۵۲ درصد تأثیر داشت و داشتن مصونیت طبیعی به دلیل عفونت قبلی همچنین مصونیت از یک واکسن و تقویت‌کننده موثرتر از همه بود و خطر ابتلا به کووید را تا ۷۷ درصد کاهش داد.

این ارقام نشان‌دهنده کاهش شدید پایداری واکسن‌ها نسبت به روزهای اولیه تولید واکسن است، زمانی که آزمایش‌های بالینی نشان دادند که ۹۴ تا ۹۵ درصد در پیشگیری از بیماری‌های خفیف موثر بودند اما همانطور که ویروس کرونا جهش‌ می‌کند، واکسن‌ها در تشخیص ویروس و مسدود کردن عفونت‌ها کمتر موثر می‌شوند.

ابورداد گفت: فرار ایمنی با سویه بسیار قابل انتقال کرونا بالاتر است. گذشت زمان از آخرین تقویت کننده ایمنی در برابر عفونت یا تزریق واکسن مقاومت بدن را در برابر عفونت کاهش می‌دهد. با این حال، فکر می‌کنم ایمنی در برابر کووید شدید بسیار حفظ شده است.

ممکن است به نظر برسد که عفونت گذشته به همان اندازه واکسن برای مقابله با امیکرون مفید است اما پزشکان یک اولویت واضح دارند که تزریق واکسن را به ابتلا به ویروس ترجیح دهید.

دکتر جفری کلاوسنر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی کک می‌گوید: «بی‌تردید دریافت واکسن بسیار بسیار ایمن‌تر از ابتلا به عفونت است».

کلاوسنر گفت: واکسن تنها بخش کوچکی از ویروس است. اگر با کل ویروس آلوده شوید، عفونت در سراسر بدن پخش می‌شود، علائم مختلفی در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند و خطر ابتلا به کووید طولانی یا بیماری طولانی‌مدت را افزایش می‌دهد.

نتایج این تحقیق در نشریه New England Journal of Medicine منتشر شده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/541

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.