در گفتگوی «نجواخبر» با یک اقتصاددان بررسی شد؛

احتیاط در بازار ارز/ آیا دلار به ۴۰ هزار تومان می‌رسد؟

احتیاط در بازار ارز/ آیا دلار به ۴۰ هزار تومان می‌رسد؟
پس از انتشار سیگنال‌هایی در زمینه از سرگیری تماس‌های برجامی میان طرفین این قرارداد، نرخ دلار در معاملات آزاد بازار تهران در حالی تحرکات کاهشی جدیدی را از خود به ثبت رساند که سید مرتضی افقه، اقتصاددان معتقد است اگر این سیگنال‌ها ادامه یابد، دلار تا مرز ۳۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

پس از سفر وزیر امور خارجه روسیه به ایران، تماس‌هایی میان مقامات کشورهای طرفین قرارداد برجام صورت گرفته است. در همین راستا رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز جمعه به وقت محلی در پیامی توییتری از تعهد آمریکا به مسیر دیپلماسی معنادار با ایران سخن گفت. قیمت دلار در واکنش به اخبار مذکور با بازگشت به کانال ۳۱ هزار و ۷۰۰ تا ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومانی سیگنال کاهشی در پیش گرفت. اما سؤال اصلی این است که نرخ دلار در کوتاه مدت در واکنش به این اخبار تا کجا کاهش می‌یابد؟

دلار زیر مرز حساس

یک اقتصاددان به «نجواخبر» گفت: سفر نماینده ویژه اتحادیه اروپا به ایران و صحبت‌های مقامات ایرانی درباره ازسرگیری مذاکرات برجام موجب شد دلار روند کاهشی به خود بگیرد.

سید مرتضی افقه ادامه داد: مجموع این اخبار باعث شد که قیمت دلار در بازار کاهش پیدا کند و خریداران اسکناس آمریکایی با احتیاط وارد بازار شوند. بنابراین نرخ دلار زیر مرز حساس قرار گرفت. عده‌ای از معامله گران می‌گفتند در صورتی دلار در این محدوده تثبیت شود احتمال کاهش مجدد نرخ دلار هست.

دلار گران می‌شود؟

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: به نظر می‌رسد در حال حاضر زمینه برای احیای برجام و مذاکرات جدیدی فراهم شده و همین عاملی است تا قیمت دلار بیشتر از ۳۲ هزار تومان نشود.

افقه ادامه داد: تنها در صورتی دلار مسیر خود را به سمت افزایش در پیش خواهد گرفت که در روزهای آتی دوباره خبرعدم توافق اعلام شود.

سیگنال مثبت ازسرگیری مذاکرات بر قیمت دلار

این اقتصاددان گفت: اگر از سوی مقامات اعلام شود که توافقی در پیش است یا حتی خبر ازسرگیری مذاکرات اعلام شود بر قیمت دلار تأثیر مثبت می‌گذارد و احتمالا دلار را تا یکی، دو هزار تومان ارزان می‌کند.

افقه ادامه داد: ولی اگر اعلام شود مذاکرات دوباره به بن بست خورده و ادامه پیدا نمی‌کند دلار تا یکی، دو روز آینده تا یکی دو تومان گران خواهد شد.

دلار ۴۰ هزار تومانی؟

این اقتصاددان در مورد پیش بینی قیمت دلار در بلندمدت گفت: دلار و تورم در کشور ما به برجام و مذاکرات گره خورده است.

افقه ادامه داد: به این معنا که اگر مذاکرات ادامه یابد و هرگونه سیگنال مثبت از برجام به گوش برسد دلار در نیمه دوم سال همچنان در کانال ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان باقی می‌ماند هرچند اگر برجامی امضا شود شوکی کوتاه مدت به آن وارد شده و برای مدتی کوتاه دلار تا ۲۷ هزار تومان هم کاهش خواهد یافت ولی اگر برجام به بن بست برسد باید منتظر دلار ۴۰ هزار تومانی باشیم.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/565

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب