گزارش کامل همایش سراسری قوه قضائیه با حضور رؤسای سه قوه + اظهارات و تصاویر

گزارش کامل همایش سراسری قوه قضائیه با حضور رؤسای سه قوه + اظهارات و تصاویر
همایش سراسری قوه قضاییه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه با حضور سران سه قوه از دقایقی قبل در سالن اجلاس سران آغاز شد.

به گزارش نجواخبر، همایش سراسری قوه قضائیه صبح امروز دوشنبه ۶ تیر ماه ۱۴۰۱ با حضور حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای عالی قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و دادستان‌ها و رؤسای دادگستری‌های سراسر کشور در سالن اجلاس سران آغاز شد.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه دستیابی به آرمان مقدس در قوه قضائیه نیازمند تشریک مساعی و تعامل هر سه قوه است.

محسنی اژه‌ای:در‌ مخیله برخی‌ها خطور نمی‌کرد که چنین انقلابی در عصر حاضر به پیروزی برسد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درهمایش سراسری قوه قضائیه ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره تمامی شهدا به ویژه شهدای دستگاه قضا و شهید آیت‌الله بهشتی، همه شهدای دولت، مجلس، نیروهای نظامی و انتظامی و سایر ارکان نظام، با بیان اینکه خداوند متعال به ملت و امت ما منت گذاشت و انقلابی عظیم و بی‌مانند را در این عصر به پیروزی رساند، اظهار‌ کرد: در‌ شرایطی که جهان بین دو قدرت مادی شرق و غرب تقسیم شده بود و کسی گمان نمی‌کرد که یک نهضت دینی بتواند بدون وام‌گرفتن و بدون اتکاء به یکی از قدرت‌های شرق و غرب پیروز شود، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

رئیس عدلیه افزود: در‌ مخیله برخی‌ها خطور نمی‌کرد که چنین انقلابی در عصر حاضر به پیروزی برسد اما خداوند متعال عنایت کرد و به دست یک بنده ساده خود و به دست یک امت دین‌باور‌، انقلاب عظیمی را علی‌رغم باور دشمنان و مستکبران به پیروزی رساند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امام خمینی(ره) همراه با امت دین‌باور خود توانست در عصر حاضر یک معجزه بیافریند، گفت: بنیان‌گذار‌ کبیر انقلاب اسلامی ثابت کرد هرگاه که مردم توجه کنند، قدرت لایزال الهی بر همه قدرت‌های مادی و دنیوی پیروز خواهد شد.

رئیس عدلیه با بیان اینکه مردم ایران اسلامی، یکپارچه، همدل و‌هم‌صدا با پیروی از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همه نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده‌اند، افزود: امام و امت با پیوند وثیقی که با هم پیدا کردند توانستند یک الگوی جدید از حکمرانی به نام مردم‌سالاری دینی را ارائه دهند و پایه‌گذاری یک عصر جدید را آغاز کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: با انقلاب عظیمی که در ایران به وقوع پیوست و‌ با تحولی که در اندیشه بسیاری از مردم جهان ایجاد شد، نه تنها کنگره کاخ ستمگران و مستکبران فروریخت بلکه به دنیا ثابت شد که می‌‌توان با اتکاء به خدا، بدون اتکاء به شرق و‌ غرب و با دست به ظاهر خالی اما پر‌ از معنویت، در‌ مقابل همه قدرت استکباری و فرعونی شرق و ‌غرب ایستاد و کاخ آنها را ویران کرد.

رئیس عدلیه با اشاره به اقدامات و اهداف دشمنان طی بیش از ۴۰ سال گذشته گفت: دشمنان ما طی این ۴ دهه نتوانسته‌اند الگوی جدید مذهبی و دینی مردم را تحمل کنند و علی‌رغم فعالیت‌ها و اقداماتی که دارند، شاهد هستند که نظام ما هر روز قوی‌تر و‌ پویاتر، رو به جلو حرکت می‌کند.

قاضی‌القضات با بیان اینکه جنگ نظامی داخلی و خارجی، تحریم اقتصادی و تبلیغات بنگاه‌های تبلغاتی دشمن نتوانسته انقلاب و امت ما را متوقف کند، گفت: دشمن امروز با اقدامات ترکیبی، موذیانه و مزورانه خود به دنبال تغییر اراده و الگوی مردم است و به زعم باطل خود، دین و‌ باور مردم را نشانه رفته است.

رئیس عدلیه افزود: دشمن امروز آنچه را که با جنگ، تحریم اقتصادی و‌ پمپاژ دروغ و‌ نفاق به دست نیاورده، می‌خواهد با تضعیف ایمان، تضعیف اخلاق و ارزش‌های اسلامی، هدف گرفتن اراده مردم و ایجاد و‌ القاء یأس در جوانان و ناامید کردن آنها نسبت به آینده، به دست بیاورد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز امام ملت و‌ کشور ما را راهبری و هدایتگری می‌کند، گفت: امروز امام این امت به نیابت از حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) سخن می‌گوید و هدایت و‌ راهبری می‌کند و مردم متدین کشور ما نیز با تمام وجود پشت سر امام خود ایستاده‌اند.

رئیس عدلیه افزود: امروز کارگزاران و مسئولان نظام و قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح، با وحدت، یکپارچگی و‌ همدلی در مقابل این ترفندهای دشمن ایستاده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه همایش سراسری قوه قضائیه، اظهار کرد: اگر با اتکاء به خداوند برای مردم خالصانه خدمت کنیم، دلها را تسخیر می‌کنیم و وقتی دلهای مردم تسخیر شود، می‌توان از همه مشکلات عبور کرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: آنچه اکسیر خنثی‌سازی اقدامات ترکیبی و توطئه‌های دشمن است، توجه به بسط و گسترش عدالت اجتماعی و مقابله با فساد و تبعیض است.

رئیس عدلیه بیان داشت: اگر مردم ما بدانند که کارگزاران نظام برای تحقق عدالت اجتماعی و فراهم کردن بستر رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند تردید نکنید که با تمام وجود از مسئولان و کارگزاران نظام حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به شخصیت وارسته، انقلابی و دلسوز رئیس‌جمهور، گفت: امروز قوه قضائیه وظیفه خود می‌داند که با تمام توان به قوه مجریه کمک کند؛ امروز بار سنگینی بر دوش دولت است و همه وظیفه داریم که با تلاش و مساعدت یکدیگر این بار را با هم برداریم.

رئیس قوه قضائیه همچنین تصریح کرد: قوه قضائیه تشریک مساعی با مجلس انقلابی را برای تدوین و وضع قوانین متناسب با اقتضائات روز و قوانین متناسب با خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن و قوانین همراستا با خدمت به مردم، وظیفه و تکلیف خود می‌داند.

رئیس دستگاه قضا همچنین بر نقش و مسئولیت قوه قضائیه در حفظ و ارتقاء امنیت و آرامش مردم و جامعه در نتیجه همکاری و تعامل با دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه بیان داشت: باور دارم چنانچه قوه قضائیه از لحاظ عده و عُده و تجهیز نیروی انسانی و اداری و امکاناتی تقویت شود، دولت و مجلس نیز از این امر منتفع می‌شوند.

وی تصریح کرد: تقویت قوه قضائیه سبب می‌شود این قوه با توان بیشتری در جهت گسترش عدالت و کمک به دولت گام بردارد و دستگاه قضائی با تقویت شدن می‌تواند حمایت بیشتری از ناحیه مردم برای نظام بدست آورد.

رئیس عدلیه در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضائیه در نتیجه تقویت شدن می‌تواند با اهتمام و توان بیشتری در راستای نظارت بر حُسن اجرای قوانین مصوب مجلس گام بردارد.

رئیسی: قابله با نفوذ وظیفه اصلی جریان انقلابی آگاه و با بصیرت است

حجت اسلام رئیسی رئیس‌جمهور در همایش سراسری قوه قضائیه با گرامیداشت یاد شهید بهشتی و دیگر شهدای قوه قضائیه، ضمن تبریک این هفته به همکاران پرتلاش دستگاه قضا و گرامیداشت یاد شهیدان هفتم تیر و شهدای هفته قوه قضائیه شهیدان قدوسی و لاجوردی نیروهای انقلاب را به هوشیاری و بصیرت در مقابل جریان نفاق و نفوذ فراخواند و افزود: در بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب هر فتنه و توطئه‌ای شده؛ جای پای جریان نفاق و حامیانش دیده می‌شود.

رئیسی گفت: در تحلیل حادثه هفتم تیر و قضایای سال ۶۰ جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت که جلوه انقلاب و جریان نماد‌های انقلابی را یا ترور شخص کند یا ترور شخصیت.

وی با بیان این که جریان نفاق با پخش شایعات و تهمت زدن‌ها تلاش کردند تا نیروهای انقلاب را به حاشیه برانند گفت: این جریان آن قدر به شهید بهشتی اهانت کردند که امام فرمود آن چه بیش از شهادت شهید بهشتی دل مرا آزرد مظلومیت او بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به این که جریان نفاق در تلاش بود با حذف چهره‌ها و نمادهای انقلابی زمینه دوباره نظام سلطه را فراهم کند گفت: اما خدا را سپاس که در این جنگ اراده‌ها، اراده حق بر اراده آنها پیروز شد.

وی افزود: در چهل سال گذشته هیچ شیطنت و فتنه‌ای را نمی‌بینید که در آن ردپای جریان نفاق وجود نداشته باشد و شما نمی‌توانید جایی از عناد با نیروهای انقلاب یاد کنید که جریان نفاق در آن دیده نشود، جریان نفاق همواره با پشتیبانی نظام سلطه به دشمنی خود ادامه داده، اما در رسیدن به اهداف خود موفق نشده و نخواهد شد.

رئیسی با بیان این که امروز وظیفه اصلی نیروهای انقلابی مقابله با جریان نفوذ است، گفت: جریان انقلابی امروز باید با آگاهی و بصیرت صحنه را رصد کند تا جریان نفوذ نتواند اهداف دنبال کند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ساختار سازی و نظام مبتنی بر عدالت و ولایت فقیه را مدیون فکر و اندیشه شهید بهشتی و میراث او عنوان کرد.

رئیسی با قدردانی از دستگاه قضا به ویژه رئیس این قوه گفت: گفتمانی که در این دوره مدیریت قوه قضائیه دنبال می‌شود، گفتمان حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی است و این دستگاه تلاش دارد ضمن اجرای عدالت و مبارزه با فساد، نگاه مردم به دستگاه عدلیه را ارتقا دهد .

وی با بیان این که عدالت در کنار عقلانیت، معنویت و اخلاق سنگ زیربنای جامعه انسانی است، گفت: در یک جامعه سالم باید روابط اجتماعی بر مبنای عدالت تعریف شود، قانون مجلس عادلانه باشد و دستگاه اجرایی قوانین را عادلانه اجرا کند.

رئیسی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر این که هر اقدامی باید یک پیوست عدالت داشته باشد گفت: قانون عادلانه به دست مجریان عادل می‌تواند اجرا شود و جامعه وقتی برخوردار از عدالت می‌شود که در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها حتما یک پیوست عدالت وجود داشته باشد.

رئیس‌جمهور گفت: هیچ موضوعی در فرهنگ دینی ما و هیچ مقوله‌ای بعد از توحید به گستردگی و فراگیری عدالت وجود ندارد. توحید و عدالت خلقت و عدالت ،‌ بعثت و عدالت، امامت و عدالت ،‌ فرج و عدالت، انتظار و عدالت، عدالت آفاقی، عدالت انفسی، عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت فرهنگی، عدالت سیاسی، عدالت در اجرا، عدالت در قانون گذاری، عدالت در قضا یک امر بسیار گسترده و فراگیری است.

رئیسی گفت: در همه حوزه‌ها یکی از جلوه های بسیار مهم در عدالت، عدالت در قضا و داوری است، در تعریفی که امیرالمومنین درباره عدالت دارند، می‌فرمایند: حق هر کس را ادا کنید. سؤال حق چیست؟ آن قرار واقعی عالم هستی را ما حق می‌گوییم.

وی گفت: شناخت حق اولین گام و گرایش به حق دومین گام، ایستادگی در راه حق سومین گام است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی حق را نمی‌شناسند، برخی حق را می‌شناسند، افزود: هواهای نفسانی و جوسازی‌ها اجازه نمی‌دهد انسان به حق گرایش پیدا کند، آفت حق‌گرایی، هواپرستی و هواخواهی است و چه چیزی هوا را تشکیل داده است، جوسازی‌ها و فضاسازی‌ها، این آفتی است که همیشه باید مراقب بود، هم برای بنده به عنوان یک مجری، هم برای شما برای یک قاضی و هم برای نمایندگان مجلس.

قالیباف: شهید بهشتی نیز معتقد بود به جای حرف و سخنرانی باید عمل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش قوه قضائیه که با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: امیدواریم در این مسیری که انقلاب تعیین کرده است، پایدار و ثابت قدم باشیم و عاقبت بخیر شویم. همچنین درود می‌فرستیم به روح پر فتوح همه شهدا به خصوص سید شهدای انقلاب اسلامی، شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش و شهدای عزیز قوه قضائیه و بسیار از شهدای که شاید نام آنها را ندانیم و آنها گمنام در مناطق محروم در مناطق ناامن و در شرایط سخت صادقانه و حق مدارانه قضاوت کردند و به توفیق شهادت رسیدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دقت نظر رهبر معظم انقلاب در انتصابات قوه قضائیه افزود: این روند تحول در حرکت قوه قضائیه دیده می‌شود که جا دارد از ریاست محترم قوه قضائیه حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای اژه‌ای تقدیر و تشکر کنم. عزیزی که بیش از ۴۰ سال در این مجموعه خدمت کردند و از قضات برجسته و برتر و نمونه کشوری هستند و در سلسله مراتب قوه قضائیه، همه مسیر را طی کردند و امروز در تار و پود این قوه آشنا هستند. همچنین روحیات حق طلبانه و حق مدارانه‌ای را همراه با آزادگی در تصمیم گیری و مدیریت حفظ کردند که برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت دارم.

وی اضافه کرد: بیانیه گام دوم انقلاب در چله دوم انقلاب سند تحول ما است و باید با تجربه گذشته رو به آینده حرکت کنیم. یکی از ویژگی‌های شهید بهشتی این بود که به هرآنچه که معتقد بود، می‌گفت و خودش را هم ملزم به عمل آن می‌دانست. شهید بهشتی در حوزه دانش گسترده بود و تجربیات انباشته‌ای هم داشت.

رئیس قوه مقننه، شهید بهشتی را بر مسیر انقلابی گری مبتنی بر عقلانیت و عدالت دانست و افزود: شهید بهشتی هم مشی مردمی داشت هم حداکثر جذب و حداقل دفع را در خود پرورش داده بود. وقتی کلام یا یادداشت‌های شهید بهشتی را گوش می‌کنیم و می‌بینیم،‌ پی به قدرت اغنا سازی این مرد می‌بریم و همین ویژگی‌ها بود که شهید بهشتی را خار چشم دشمنان انقلاب کرد.

قالیباف تاکید کرد: اصرار شهید بهشتی بر همین باورها و ارزش‌ها او را به شهادت رساند. شهید بهشتی هم در دوران زندگی مظلوم و مقتدر بود و هم مظلومانه به شهادت رسید و شخصیت بزرگی را انقلاب اسلامی، ملت عزیز و امام راحل از دست دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حرف و کلام شهید بهشتی در اداره جامعه، گفت: شهید بهشتی اعتقاد داشت که هیچ تبلیغی به اندازه ساختن یک جامعه نمونه، موثر و صاحب نفوذ نخواهد بود. شهید بهشتی معتقد بود که سخن گفتن بس است و به میزانی باید سخن بگوییم که می‌خواهیم روش عمل خود را بیان کنیم. این بیان و باور شهید بهشتی بود.

وی یادآور شد: البته امروز ما بر اساس یک نظریه سیاسی که حضرت امام راحل رضوان الله علیه به آن تاکید داشتند و آن مبتنی بر ولایت فقیه بود، حکومت و یک نظام سیاسی را برپا داشتیم. نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز مبتنی بر این نظریه و برخاسته از اسلام سیاسی است که حضرت امام تبیین کردند و این نظام سیاسی باعث حیات مجدد اسلام و عزت امت اسلامی شده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/586

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب