تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت برای «پیشگیری از وبا»/ ماسک بزنیم؟

تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت برای «پیشگیری از وبا»/ ماسک بزنیم؟
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به تهدید وبا و تشدید نظارت بر اماکن عمومی با هدف پیشگیری از گسترش این بیماری، برنامه‌های نظارتی بر اماکن و محیط را تشریح کرد.

به گزارش نجوا خبر، محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا در مورد عدم الزام به ماسک در فضاهای بسته اظهار کرد: کرونا در کشور همچنان در وضعیت سکون است و بعضا نزولی است. در همین راستا همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید مورد توجه باشد. بر همین اساس زدن ماسک در فضاهای بسته و فضاهای آزاد شلوغ همچنان الزامی است اما در فضاهای بازی عادی که تجمعی در آن وجود ندارد این الزام برداشته شده است.

وی افزود: به طور مثال کسانی که در پارک‌ها حضور پیدا می‌کنند یا در خیابان راه می‌روند نیاز به زدن ماسک ندارند اما افرادی که در صف نانوایی می‌ایستند با توجه به اینکه تجمع وجود دارد همچنان باید ماسک بزنند.

فرهادی همچنین در مورد وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز گفت: متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایین بوده و به صورت میانگین زیر 50 درصد است. در حوزه تهویه هوا و فاصله‌گذاری‌ها با توجه به گرمی هوا مشکل چندانی وجود ندارد و بیشینه و کمینه رعایت‌ها تا حدود زیادی به هم نزدیک هستند. اما در حوزه ماسک اینگونه نیست میزان رعایت زدن ماسک که قبلا 90 درصد بود الان به 40 درصد و در برخی از شهرها به 20 درصد رسیده است.

این مسئول وزارت بهداشت با بیان اینکه باقی ماندن ایمنی ناشی از واکسن و ابتلای قبلی به بیماری علی‌رغم عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع این شده است که روند بیماری در کشور صعودی شود، گفت: به همین دلیل در ستاد ملی کرونا توصیه شده است که در فضاهای بسته و فضاهای شلوغ همچنان زدن ماسک الزامی باشد.

وی در مورد دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری از گسترش وبا در کشور با توجه به شناسایی تعدادی بیمار در برخی نقاط کشور اظهار کرد:‌ وبا یک بیماری عفونی گوارشی گرمسیری است و عمده راهی که موجب می‌شود تا این بیماری شیوع پیدا کند عدم رعایت بهداشت فردی است. پس از استفاده از دستشویی و توالت نیاز به شستشوی کامل دست‌ها و شیرآلات وجود دارد. قبل از صرف غذا هم همنیطور نیاز به شستشو وجود دارد. همچنین باید از آب سالم استفاده شود.

وی ادامه داد: موضوع پخش فاضلاب نیز می‌تواند به گسترش فاضلاب کمک کند.تمام موارد مرتبط با آب و غذا و عدم رعایت بهداشت فردی خطر گسترش این بیماری را افزایش می‌دهد.

فرهادی تأکید کرد: الان در فصل گرما هستیم و نظارت‌ها به سمتی خواهد رفت که چند برنامه پیشگیری در دستورالعمل همکاران قرار گرفته است. از جمله اینکه تشدید نظارت بر سرویس‌های بهداشتی عمومی و همچنین اماکنی که در آن تجمع وجود دارد مانند آب‌خوری‌های عمومی صورت می‌پذیرد. همچنین کنترل منابع آب، یخ‌فروشی‌ها، استخرها، پارک‌های آبی و از همه مهم‌تر مواد غذایی و پسماند در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود:‌ حشراتی مانند مگس به راحتی می‌تواند عامل وبا را جابه‌جا کند. مگس به راحتی می‌تواند روی غذای فرد آلوده بنشیند و افراد دیگر را آلوده کند. از کل افرادی که به این بیماری آلوده می‌شوند حدود 5 تا 7 درصد از آنها علائم دارند و سایر افراد می‌توانند علائم جزئی داشته باشند به همین دلیل بهداشت فردی در ترمینال‌های اتوبوس که تماس‌های افراد افزایش پیدا می‌کند و نظارت بر نظافت سرویس‌های بهداشتی عمومی، ضدعفونی و گندزایی آنها در این اماکن لازم است.

فرهادی در مورد نظارت بر سرویس‌های بین راهی که دور از مراکز شهری هستند نیز گفت:‌ در بیماری‌های واگیر شرط اساسی بازرسی و نظارت نیست بلکه خودمراقبتی است. ممکن است مجبور باشیم در یک محدوده آلوده حضور داشته باشیم اما اگر از خود مراقبت کنیم امکان آلوده شدن ما کم می‌شود. ضمن اینکه نظارت‌های ما بر این اماکن همانند دوره کرونا وجود دارد و هنوز هم نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی کرونا که برای بیماری‌های عفونی گوارشی نیز کاربرد دارد تداوم دارد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که وزارت بهداشت با توجه به خطر گسترش وبا از طریق میوه و سبزیجات آلوده چه اقدامی را برای پیشگیری از آبیاری جالیزها با فاضلاب شهری در دستور کار قرار می‌دهد، گفت: ما به صورت کلی مخالف آبیاری مزارع و جالیزها با فاضلاب شهری هستیم. با این حال بیماری وبا یک بیماری میکروبی است و عامل آن در برابر بسیاری از عوامل گندزا و ضدعفونی کننده ضعیف بوده و به همین دلیل محصول صیفی‌جات و سبزیجات حتما باید ضدعفونی و انگل زدایی شوند. لذا نیازی به امحای آن نبوده و نباید از رژیم غذایی برداشته شود.

وی افزود: در موضوع جلوگیری آبیاری مزارع، بوستان‌ها و جالیزها با فاضلاب و پس‌آب‌های تصفیه نشده شهری بسیاری از دستگاه‌ها درگیر هستند و بر اساس مصوبه دولت، استانداران به عنوان اولین مقام هر استان باید این موضوع را سامان دهند. ضمن اینکه شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، جهاد کشاورزی و .. در این حوزه وظایفی داشته و وزارت بهداشت نیز وظیفه نظارتی را برعهده دارد.

وی تأکید کرد: به صورت قانونی آبیاری با فاضلاب خانگی ممنوع است، اما کشور ما تقریبا خشک است و عمده‌ترین دلیل برای این کار تأمین آب برای این مزارع است و بر همین اساس این ارگان‌ها از طریق برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت باید برنامه‌هایی برای تأمین این آب داشته باشند تا استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع کشاورزی کمتر شود.‌

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/602

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب