سفر ناگهانی برای مذاکره با آمریکا؟/ دوحه قطر و احتمال احیای برجام

سفر ناگهانی برای مذاکره با آمریکا؟/ دوحه قطر و احتمال احیای برجام
پس از سفر رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و دیدار با مقامات کشورمان اعلام شد، بر اساس تصمیم ایران و آمریکا مذاکرات برجامی با هدف رفع اختلافات میان این دو کشور در روز های آتی(سه شنبه و چهار شنبه) از سر گرفته می شود.

به گزارش نجوا خبر، پس از سفر رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و دیدار با مقامات کشورمان اعلام شد، بر اساس تصمیم ایران و آمریکا مذاکرات برجامی با هدف رفع اختلافات میان این دو کشور در روز های آتی(سه شنبه و چهار شنبه) از سر گرفته می‌شود.

شنیده‌ها حاکی است، احتمالا مذاکرات ایران و آمریکا با تسهیل گری نماینده اتحادیه اروپا در دوحه چند دور و طی چند هفته برگزار خواهد شد و پیش بینی می‌شود در صورت توافق نهایی، اعلام توافق توسط وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در وین انجام شود، اما تا دستیابی به توافق نهایی مذاکرات در دوحه برگزار می‌شود.

بنا بر اعلام مقامات ایران و اتحادیه اروپا، در مذاکرات دوحه نمایندگان کشورهای روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان حضور ندارند و صرفا نمایندگان ایران و آمریکا با تسهیل گری نماینده اتحادیه اروپا مذاکره می‌کنند.

شایان ذکر است، هیچ مذاکره مستقیمی قرار نیست میان مقامات ایران و آمریکا در دوحه انجام شود بلکه با تبادل متون و انتقال دیدگاه‌ها توسط انریکه مورا معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره می‌شود، هر چند به نظر می‌آید قالب مذاکراتی در دوحه میان ایران و آمریکا تا حدی متفاوت از وین خواهد بود.

مذاکرات وین بر سر احیای برجام آذرماه ۱۴۰۰ آغاز شده و تا کنون به طول انجامیده است. مذاکرات در اسفندماه ۱۴۰۰ به طور حضوری متوقف شد و رایزنی‌ها به طور ‌تلفنی و تبادل متون و یادداشت انجام گرفته است. در این مدت برای اینکه طناب نازک بی اعتمادی میان ایران و آمریکا پاره نشود برخی کشورها از جمله قطر تلاش‌های چند جانبه‌ای انجام دادند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/611

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب