یادداشت؛

اینجا «ناامیدی» جایی ندارد/ نگذاریم از آب گل‌آلود شاه ماهی بگیرند!

اینجا «ناامیدی» جایی ندارد/ نگذاریم از آب گل‌آلود شاه ماهی بگیرند!
دلسوزان واقعی مردم آن‌هایی هستند که راهکار می‌دهند؛ آن‌هایی که مطالبات مردم را گام به گام از مجاری قانون پیگیری می‌کنند؛ آنانی که با سنجیدن فضا و تمام امکانات، مسیرهای گشایش و بهبود را نشان می‌دهند

«آن روز ناامید شدند، در این چهار دهه هم مکرر این ناامیدی تکرار شده. دشمن در یک مقطعی به یک چیزی، به یک ضعفی، به یک کمبودی امید بسته در نظام جمهوری اسلامی و بعد ناامید شده؛ این بارها اتفاق افتاده، منتها مشکل دشمن این است که سرّ این ناامیدی را نمی‌تواند بفهمد، نمی‌تواند تشخیص بدهد.» اینها بخشی از اظهارات رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفتم تیر، سالروز شهادت دکتر بهشتی و یاران ایشان است. چکیده اظهارات ایشان، «ناامیدی دشمن» است، همان ناامیدی که موجب می‌شود از فرط استیصال به هر دری بزنند و سعی کنند هر طور شده مردم را هم ناامید کنند.

بدون شک، امروز مردم خسته‌اند، به خصوص دهک‌های کم درآمد که می‌بینند هزینه‌های زندگی سر به فلک کشیده و نمی‌توانند اصلی‌ترین و مبرم‌ترین نیازهای زندگی را با درآمد ماهانه‌ی خود تأمین کنند، از یک طرف هزینه‌های خدمات مانند اجاره خانه و حمل‌ونقل و درمان بالا رفته و از سوی دیگر، قیمت مواد غذایی افزایش یافته؛ در چنین شرایطی بدیهی است مردمانی که شرافتمندانه کار می‌کنند و عرق می‌ریزند و با این وصف بازهم کم می‌آورند، خسته باشند؛ خستگی طبیعی است اما ناامیدی و یاس و رویگردانی از امید به آینده و روزهای بهتر نه.

مردم خواسته‌های قانونی و به حق دارند؛ از یکسو باید اثرات حذف ارز ترجیحی با سیاست‌هایی مانند کالابرگ الکترونیک و تنظیم موثرِ بازار مدیریت شود تا اقلام اساسی به قیمت مناسب در اختیار گروه‌های نیازمند قرار بگیرد و از سوی دیگر، مردم باید شاهد برخورد جدی با متخلفان و اختلاسگران باشند؛ در این بین، قوه مجریه وظیفه دارد نیازمندی‌های مردم را با شیوه‌های مناسب تأمین کند و قوه قضائیه موظف است با متخلفان، اختلاسگران و دزدان بیت المال با قاطعیت برخورد کند؛ صرف بازداشت یک مدیر یا یک دلال ارز کفایت نمی‌کند؛ مردم باید شاهد مجازات این متخلفان باشند؛ باید ببینند که مسامحه‌ای در کار نیست و در این شرایط سخت تحریمی، اجازه سوءاستفاده و رانتخواری به احدالناسی داده نمی‌شود. و بدون تردید در روز قوه قضائیه باید این نکات اصلی جدی گرفته شود.

همه این انتظارات طبیعی است؛ بدیهی است که انتقادات هم وجود دارد، انتقاداتی سفت و سخت به شیوه‌های مدیریتی و برخورد با مسائل؛ اما در این میان، روی سخن با آن‌هایی است که در میان این مردم نیستند اما می‌خواهند از آب گل آلودِ این مردمان خسته، شاه ماهی بگیرند؛ آن‌ها که بیرون گود نشسته‌اند و مدام آیه‌ی یاس می‌خوانند؛ آن‌ها که هیچ راهکاری در چنته ندارند و فقط پشت هم تزریق ناامیدی می‌کنند.

گردانندگان کانال‌های تلگرامی، مدیران و پشت پرده نشینان شبکه‌های ماهواره‌ای وهمه آن‌هایی که مدام پالس‌های قوی ناامیدی به سطح جامعه می‌فرستند، هیچ آورده و دستاورد مثبتی برای این مردمان خسته از گرانی و تورم ندارند؛ اینها فقط به دنبال بهره برداری از فضای موجود هستند و سره و ناسره و راست و دروغ را به هم می‌بافند تا به جامعه القا کنند هیچ راهی نیست، اینجا بن بست است!

و این در حالیست که دلسوزان واقعی مردم آن‌هایی هستند که راهکار می‌دهند؛ آن‌هایی که مطالبات مردم را گام به گام از مجاری قانون پیگیری می‌کنند؛ آنانی که با سنجیدن فضا و تمام امکانات –از تحریم گرفته تا موقعیت ژئوپولتیکی و سیاسی ایران در منطقه- مسیرهای گشایش و بهبود را نشان می‌دهند، هم به مردم و هم به مسئولان؛ آن‌هایی که به گفته‌ی مقام معظم رهبری، نمی‌خواهند مردم ناامید باشند، بلکه به دنبال ناامید کردن دشمنان این مردم و این مرز بوم هستند.

و در انتها باید بپذیریم که راه چاره هست؛ راه‌های چاره بسیار است؛ برای بهبود شرایط اقتصادی کارهای بسیار می‌توان کرد و جایی برای ناامیدی نیست، اگر ما مردم به یاری دولت و مسئولان بشتابیم و دولت و مسئولان نیز ما مردم را یاری دهند، تمام مشکلات قابل حل است؛ در این اتحاد و همدلی و باهم به پیش رفتن، هیچ جایی برای ناامیدی نیست

مرتضی بلوکی- کارشناس رسانه

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/629

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب