گزارش وضعیت اینترنت همراه اول و ایرانسل منتشر شد

تجربه سرعت اینترنت مشترکان اپراتورها در ۶ ماه گذشته چگونه بوده است؟

تجربه سرعت اینترنت مشترکان اپراتورها در ۶ ماه گذشته چگونه بوده است؟
نتیجه گزارش منتشر شده از سوی سازمان رگولاتوری که به بررسی وضعیت اینترنت اپراتورهای همراه در زمستان ۱۴۰۰ و بهار ۱۴۰۱ پرداخته است، نشان می‌دهد که کاربران تکنولوژی نسل چهار (4G) ایرانسل، به طور میانگین در هر فصل، سرعت بالاتری را نسبت به کاربران شبکه همراه اول تجربه کرده‌‌اند.

به گزارش نجواخبر،نتیجه گزارش منتشر شده از سوی سازمان رگولاتوری که به بررسی وضعیت اینترنت اپراتورهای همراه در زمستان ۱۴۰۰ و بهار ۱۴۰۱ پرداخته است، نشان می‌دهد که کاربران تکنولوژی نسل چهار (4G) ایرانسل، به طور میانگین در هر فصل، سرعت بالاتری را نسبت به کاربران شبکه همراه اول تجربه کرده‌‌اند.

پنجم تیر ماه ۱۴۰۱، گزارشی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) منتشر شده که تمرکز اصلی آن، بررسی وضعیت اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در کشور، در زمستان ۱۴۰۰ و بهار ۱۴۰۱ است. این گزارش با بررسی عناوینی مانند حجم مصرفی دیتا، میانگین فصلی سرعت، میانگین فصلی سرعت در کلان‌شهرها، تغییر رفتار میزان حجم مصرفی اینترنت و بیان اقدام‌های انجام شده توسط اپراتورها برای بهبود کیفیت شبکه، به تجزیه و تحلیل وضعیت اینترنت همراه کشور پرداخته و نتیجه گرفته است که کاربران نسل چهار ایرانسل در ۶ ماه گذشته به طور میانگین سرعت بالاتری را نسبت به کاربران نسل چهار همراه اول تجربه کرده‌اند.

طبق اطلاعات منتشر شده در این گزارش، میانگین فصلی سرعت اپراتور ایرانسل در شبکه 4G در زمستان ۱۴۰۰ برابر با ۱۱.۴ مگابیت بر ثانیه و در بهار ۱۴۰۱ برابر با ۱۲.۳ مگابیت بر ثانیه بوده است. این در حالی است که کاربران شبکه 4G همراه اول در بازه زمانی مشابه، به طور میانگین و به ترتیب، سرعت‌های ۸.۲ و ۹.۷ مگابیت بر ثانیه را تجربه کرده‌اند.

اعداد منتشر شده در خصوص میانگین سرعت 4G در کلانشهرهای تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد نیز نشان می‌دهد که کاربران ایرانسل در بهار ۱۴۰۱ به ترتیب و به طور میانگین سرعت‌های ۱۳.۵، ۱۴.۴، ۱۶، ۱۲.۹ و ۱۳.۵ مگابیت بر ثانیه را در این شهرها تجربه کرده‌اند. کاربران همراه اول نیز در همین بازه زمانی در این شهرها، به ترتیب میانگین سرعت ۱۰.۳، ۹، ۱۰.۶، ۸.۵ و ۷.۹ مگابیت بر ثانیه را تجربه کرده‌اند.

همچنین در ادامه انتشار این اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جمع بندی را ارائه داده و ذکر کرده است که افزایش نسبی سرعت هر دو اپراتور در شهرهای بزرگی نظیر مشهد، اصفهان و شیراز در فروردین ماه، نشان از تمهیدات اندیشیده شده توسط ایشان دارد که در این میان ایرانسل وضعیت بهتری را برای کاربران در بخش سرعت دسترسی رقم زده است. در سوی دیگر نیز همراه اول سهم بیشتری از کاربران را در دایره ارائه سرویس خود قرار داده است.

رگولاتوری در این گزارش به مهاجرت از نسل ۳ به چهار نیز اشاره کرده و بیان کرده است که این مهاجرت با سرعت بیشتری از سوی ایرانسل در حال پیگیری است.

با وجود اینکه شبکه نسل سه اینترنت‌همراه (3G) در زمره فناوری‌های اینترنت پهن‌باند محسوب می‌شود، اما با توجه به افزایش تفاضا برای اینترنت پرسرعت همراه و گسترش اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های نرم‌افزاری وابسته به اینترنت پرسرعت، خاموش کردن نسل سه و ارتقای سایت‌های 3G به فناوری نسل چهار (4G)، در دستور کار هر دو اپراتور قرار گرفته است. با این حال، با توجه به اینکه همچنان سایت‌های نسل سه در کشور در حال خدمات‌رسانی هستند، وضعیت سرعت این تکنولوژی نیز در اپراتورهای همراه، مورد بررسی قرار گرفته است.

میانگین فصلی سرعت شبکۀ نسل سوم همراه اول، در زمستان ۱۴۰۰، ۴.۷ مگابیت بر ثانیه بوده که در بهار ۱۴۰۱، با حدود ۱۲ درصد کاهش، به ۴.۱ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

در شبکه ایرانسل نیز، میانگین سرعت نسل سه، از ۲.۲ مگابیت بر ثانیه در زمستان ۱۴۰۰، حدود ۹ درصد افزایش داشته و به ۲.۴ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

همچنین در خصوص نصب سایت‌های جدید در باند ۲۳۰۰ مگاهرتز در شبکه اپراتورها با هدف دستیابی به پایداری بیشتر در ارائۀ خدمات اینترنت همراه، از آنجا که ایرانسل تا کنون چند فاز توسعه را در این باند فرکانسی اجرا کرده است، رگولاتوری ابراز امیدواری کرده که همراه اول نیز بتواند در این زمینه برنامه‌ریزی منسجم و مستمری داشته باشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/663

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب