گزارش «نجواخبر» از پایان مذاکرات دوحه؛

واکنش ایران به پایان مذاکرات/ آمریکا: پیشرفتی نداشتیم!

واکنش ایران به پایان مذاکرات/ آمریکا: پیشرفتی نداشتیم!
مذاکرات در دوحه قطر به پایان رسید اما ظاهراً گفتگوها ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، مذاکرات دوحه بعد از وقفه‌ سه ماه و نیمه از دور هشتم مذاکرات در وین و پس از توافق اخیر صورت گرفته در تهران در پی سفر «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها، از سرگرفته شد.

مذاکرات دو روزه دوحه به منظور گفت‌وگو درباره اختلافات باقیمانده از مذاکرات وین به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و با واسطه انریکه مورا هماهنگ کننده اروپایی گفت‌وگوها شب گذشته در پایتخت قطر پایان یافت؛ با پایان مذاکرات، طرف های حاضر واکنش های خود را منتشر کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات دوحه با بیان این‌که نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح و طرف مقابل نیز ملاحظاتش را ارائه کرد، گفت: در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، باقری و مورا در تماس خواهند بود.

ناصر کنعانی شب هشتم تیر ماه در توییتر درباره روند مذاکرات دوحه نوشت: در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت‌وگوهای فشرده‌ای طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وساطت انریکه مورا در دوحه برگزار شد. نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.

وی افزود: در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.

در عین حال، الجزیره نوشت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مذاکرات غیرمستقیم با ایران هیچ پیشرفتی نداشته است.

انریكه مورا نیز در توییتى ضمن بیان مطلب مشابهى اضافه کرد به تلاش خود براى احیاى برجام ادامه مى دهد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأیید پایان یافتن مذاکرات دوحه، مدعی شد: «همزمان که از تلاش‌های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم، اما از اینکه ایران باز هم نتوانست به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و بنابراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، ناامید شده‌ایم».

شبکه «سی‌اِن‌اِن» به نقل از این دیپلمات آمریکایی گزارش داد: «در دوحه، مانند گذشته، ما آمادگی خود را برای انعقاد و اجرای سریع توافقی مبنی بر بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام بر اساس حدود یک سال و نیم مذاکرات، آشکارا اعلام کردیم».

در مقابل محمد مرندى مشاور تیم مذاكره كننده ایران نیز گفته است، آمریكا همچنان از ارائه تضمین هاى لازم براى بهره مندى ایران از برجام خوددارى مى كند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/666

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.