عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با «نجواخبر»؛

از استیضاح وزیر صمت تا ایجادِ وزارت بازرگانی/ به مدیران متخصص نیاز داریم

از استیضاح وزیر صمت تا ایجادِ وزارت بازرگانی/ به مدیران متخصص نیاز داریم
خلیل بهروزی فر تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: باید هرچه سریعتر این دو وزارتخانه از یکدیگر جدا شوند تا بتوانیم گرانی و آشفته بازار کنونی را مدیریت کنیم.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، بحث استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با جدیت مطرح شد اما دولت اعلام کرد می‌خواهد لایحه‌ای برای تفکیک این وزارتخانه به دو وزارتخانه جدید ارائه دهد و دو وزیر معرفی کند.
از سوی دیگر طرحی در کمیسیون اجتماعی در راستای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه دیگر مورد بررسی قرار گرفته که پیشتر شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرده بود. اما اکنون سؤال اینجاست که چرا تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت بدین اندازه اهمیت دارد و آیا با تفکیک این وزارتخانه، مشکلاتی همچون نواقص توزیع درست کالا، افزایش قیمت ها، ضعف‌های مدیریت بازار، واردات، صادرات و بسیاری موارد دیگر سامان می‌یابد.
در این رابطه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تورم و گرانی عوامل مختلفی دارد؛ به نجواخبر گفت: یک عامل، بحث مدیریتی و چالشهایی است که در نتیجه ناکارآمدی مدیران صورت می‌گیرد. هنگامی که یک مدیر توانایی لازم را در خصوص مدیریت بخشهای زیر مجموعه ندارد، ناکارآمدی و بحران با شدت خودنمایی می‌کند و در نتیجه تمامی بخش‌ها و زیرمجموعه‌های آن با بحران رو برو می‌شود.
خلیل بهروزی فر با انتقاد شدید از ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن گفت: هم شکل و هم ماهیت کار بخش بازرگانی با صنعت و معدن متفاوت است و همین تفاوت باعث می‌شود که یک بخش با مشکل روبه‌رو شود. اگر وزیر در بخش صنعت و معدن مجرب باشد، بخش بازرگانی با مشکل رو برو می‌شود و اگر وزیر در بخش بازرگانی تخصص داشته باشد، بخش صنعت و معدن قربانی ناتوانی وزیر می‌شود.
وی به تحلیل عملکرد وزرا پس از ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن با بازرگانی پرداخت و گفت: در تمامی دوره‌های گذشته نظارتی که وزارت صمت باید نسبت به مجموعه‌ای که در اختیار دارد، اعمال کند و مدیریتی که باید صورت بگیرد، بسیار ضعیف بوده، زیرا وزیر نمی‌تواند دو وزارتخانه به این بزرگی را مدیریت کند.
نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت بازرگانی و صنایع و معادن هر کدام در اقتصاد و جامعه بسیار موثر هستند؛ گفت: هرگز یک وزیر نمی‌تواند بر دو وزارتخانه با رویکردهای متفاوت نظارت و عملکرد آن‌ها را مدیریت کند.
وی بر جداسازی وزارت صنایع و معدن از بازرگانی تاکید کرد و گفت: وقتی بخش صنایع و معادن از بازرگانی در وزارتخانه‌ای عریض و طویل جدا شود، هر وزیری متناسب با مسئولیتی که آن وزارتخانه دارد با بهره گرفتن از مجموعه‌ای متخصص که در اختیار دارد، می‌تواند بر آن بخش نظارت کند و با مدیریت درست و البته مستقیم، تحولی مناسب ایجاد نماید.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت نامناسب مدیریتی در وزارت صمت گفت: امروز وزیر صمت هم بخش بازرگانی را از دست داده و هم بخش صنایع و معادن آسیب دیده و در اصل هر دوبخش آسیب جدی دیده است.
وی با تاکید بر اینکه برای مدیریت هر بخش، به نیروهای کارآزموده در همان بخش نیازمندیم گفت: وزیر نمی‌تواند نیروهایی که در بخش بازرگانی کار کرده‌اند و با چالشهای بخش بازرگانی آشنا هستند را وادار کند در بخش صنایع و معادن فعالیت کنند، همانطور که مدیران بخش صنعت و معدن نیز دیدگاه ویژه‌ای دارند و بخش بازرگانی را درک نمی‌کنند.
بهروزی فر تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: باید هرچه سریعتر این دو وزارتخانه از یکدیگر جدا شوند تا بتوانیم گرانی و آشفته بازار کنونی را مدیریت کنیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/739

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب