رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفتگو با «نجواخبر»:

یک بام و دو هوای دولت در تشکیل وزارت بازرگانی/ گاهی سوسیالیستیم گاهی لیبرال!

یک بام و دو هوای دولت در تشکیل وزارت بازرگانی/ گاهی سوسیالیستیم گاهی لیبرال!
رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: دولت‌ها طی سال‌های گذشته متاسفانه نشان داده‌اند که سیاست‌گذاری مشخصی در حوزه اقتصادی ندارند و به همین دلیل نیز ترکیب صنعت و معدن و صنایع سنگین و صنایع سبک و بازرگانی را بارها ادغام کرده‌اند و سپس تفکیک و به هیچ نتیجه‌ای هم نرسیده اند.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، هرچند پیش کشیدن موضوع تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزیر صمت را از تیغ استیضاح خلاص کرد، اما طرح همین موضوع و قول دولت برای ارسال لایحه تشکیل وزارت بازرگانی ظرف دو ماه آینده، وزارت صمت را تا پایان تابستان به حالت تعلیق درآورد و بسیاری از سیاست‌ها و تصمیمات مشترک صنعت و تجارت را نیمه‌تعطیل کرد.

حال باید دید ادامه این داستان تکراری ادغام و تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت به کجا خواهد کشید؟

نبود استراتژی واحد در مورد تفکیک و ادغام وزارت بازرگانی

رئیس اتاق مشترک ایران و چین به «نجواخبر» گفت: اصل قصه این است که تأسیس یک وزارتخانه جدید، ادغام چند وزارتخانه در یک وزارتخانه یا تفکیک یک وزارتخانه به چند وزارتخانه همه ابزار یک مدل از سیاست‌گذاری است.

مجیدرضا حریری ادامه داد: اول باید ببینیم سیاست‌گذاری چیست. متأسفانه طی چهار پنج دهه گذشته دولت‌ها نشان داده‌اند که سیاست‌گذاری مشخصی در حوزه اقتصاد ندارند و به همین دلیل هم ترکیب صنعت و معدن و صنایع سنگین و صنایع سبک و بازرگانی را بارها ادغام و دوباره تفکیک کرده‌اند.

ابهام در سیاست‌های اقتصادی

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: تفکیک و ادغام مداوم وزارت بازرگانی علامت این است که ما هیچ استراتژی و هیچ برنامه‌ای برای حوزه اقتصادمان نداریم و در نتیجه نمی‌دانیم چه ابزاری نیاز داریم.

حریری ادامه داد: ابتدا دولت باید اعلام کند سیاست‌ها چیست و سپس برای آن وزارتخانه تعریف کند.

بلاتکلیفی دولت در تفکیک و ادغام وزارتخانه بازرگانی

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: دو مدل اصلی در سیاست‌گذاری اقتصاد وجود دارد. یک مدل دولت متمرکز مداخله‌گر و دیگری مدل اقتصاد مبتنی بر بازار و کوچک شدن دولت به این معنی که دولت سیاست‌گذار شده و تنها نظارت و سیاست‌گذاری و هدایت کند و دخالت مستقیم در اقتصاد نداشته باشد.

حریری ادامه داد: ازآنجا که تکلیفمان بین این دو سیاست معلوم نیست، در نتیجه هر کدام از مدل‌های وزارتخانه‌ای را تعریف می‌کنیم بعد از چند سال ناراضی می‌شویم و دوباره به شکل قبلی برمی گردیم.

شروط تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت عریض و طویل صمت

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: دولت اگر قرار است مثل دهه‌های گذشته، متمرکز و مداخله‌گر باشد و بر عرضه‌ی پوشک و سیب و پرتقال تا هر چیز دیگری دخالت کند، بهتر است که تعداد وزارتخانه‌های بیشتری داشته باشیم که هر کدام به وظایف مشخص‌تری برسند. من تنها با این شرایط با تفکیک موافقم. چون اصلا ما با این حجم از مداخله و وظایف برای این وزارتخانه، مدیر قد این وزارتخانه نداریم و هر مدیری که می‌گذاریم نمی‌تواند این حجم از نظارت را اداره کند.

حریری ادامه داد: این در حالی است که دولت یک بار برای همیشه باید تکلیف خود را روشن کند. یک جاهایی از لیبرال‌ترین دولت‌ها لیبرال‌تر تصمیم گیری می‌کنیم و یک جاهایی از دولت‌های سوسیالسیتی هم متمرکزتر. تکلیف‌مان را مشخص کنیم نه اینکه روالی را که دولت در پیش گرفته ادامه دهیم. این سیاست نه سیاست یک بام و دو هوا، بلکه سیاست یک بام و صد هواست!

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/767

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.