یک هشدار: در دو ماه آینده با کمبود جدی دارو مواجه می‌شویم

یک هشدار: در دو ماه آینده با کمبود جدی دارو مواجه می‌شویم
نائب رئیس انجمن داروسازان استان تهران گفت: در دو ماه آینده کشور با کمبود جدی دارو و مشکلات در تامین نیاز دارویی کشور مواجه خواهد شد.

به گزارش نجواخبر، بهمن صبور، نائب رئیس انجمن داروسازان استان تهران با حضور در برنامه «گفت‌وگوی اجتماعی»‌ در مورد طرح دارویار بیان داشت: بهترین راهکار برای مشکل کمبود دارو این است که سازمان برنامه و بودجه یارانه دارو را به صورت مستقیم و به شکل نقدینگی به صنعت دارو منتقل کند تا در آینده نزدیک دچار مشکل نباشیم که اگر این مهم انجام نشود تا دو ماه آینده در تأمین داروهای ساده نیز دچار مشکل خواهیم بود.

وی افزود: مهم‌ترین چالش در سیستم دارویی کشور این است که مسئولینی که در حوزه دارو و بهداشت تصمیمات کلان می‌گیرند تخصص این کار را ندارند و دارو را یک کالای استراتژیک نمی‌بینند.

صبور در ادامه با تاکید بر لزوم یکسان سازی بیمه پایه عنوان کرد: تا زمانی که بیمه‌ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند طرح‌هایی مانند دارویار موفق نخواهند بود و بایستی یکسان سازی بیمه پایه توسط دولت انجام شود.

نائب رئیس انجمن داروسازان استان تهران تصریح کرد: کار اساسی که باید انجام شود یکسان سازی بیمه‌های پایه کشور است چرا که هر بیمه‌ای به صورت جزیره‌ای قانون خود را دارد و این امر باعث چند گانگی می‌شود.

وی گفت: کارشناسان حوزه دارو عدد مورد نیاز برای اجرای طرح دارو یار را 170 هزار میلیارد تومان تعیین کرده بودند که کمیسیون تلفیق آن را به 105 هزار میلیارد تومان تبدیل کرد و در صحن علنی هم در بررسی تبصره 14 بودجه، دولت یارانه دارو را مبلغ 69 هزار میلیارد تومان تعیین کرد.

صبور اظهار داشت: طرح دارویار طرح خوبی بود و کشور به جز این راهکار راه دیگری نداشت چرا که منابع پایدار برای طرح دیده نشده بود.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین ایراد این طرح اضافه شدن داروها به فهرست داروهای تحت پوشش بیمه است، اذعان داشت: نباید با بودجه محدود لیست دارو‌ها را اضافه کرد بلکه باید توجه داشت داروهایی که وارد طرح می‌شود دارویی باشد که نیاز مردم است.

نائب رئیس انجمن داروسازان استان تهران لازمه موفقیت طرح‌ها را فراهم شدن مسائل زیر ساختی عنوان کرد و بیان داشت: طرح‌ها تا زمانی که منابع مالی و نقدینگی مستمر نداشته باشند قابل اجرا نخواهند بود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/77305

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب