سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «نجواخبر»:

تاریخ توزیع «کارت‌های اعتباری هوشمند» / کالاهای اساسی مانند بنزین سهمیه‌بندی می‌شوند؟

تاریخ توزیع «کارت‌های اعتباری هوشمند» / کالاهای اساسی مانند بنزین سهمیه‌بندی می‌شوند؟
غلامرضا مرحبا گفت: دولت تعهد کرده و مجری هم دولت است اما تا چند ماه آینده باید این کارت اعتباری هوشمند بین مردم توزیع شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست پرداخت ارز دولتی به انحراف رفته بود؛ به خبرنگار نجواخبر گفت: از آنجا که قصد داشتیم این انحراف را مدیریت کنیم، قرار شد کالاهای اساسی در قالب کارتهای اعتباری هوشمند به دست مصرف کنندگان برسد و دست دلالان و فرصت طلبان را کوتاه کنیم.

غلامرضا مرحبا با انتقاد از اینکه در بین مردم از نام کالا برگ استفاده می‌شود که عنوان درستی نیست گفت: اکنون کارتهای اعتباری هوشمندی تعریف شده که بتوانیم یارانه را به دست مصرف کننده برسانیم.

وی به کارگیری کارت اعتباری هوشمند را اقدام درستی برای مدیریت بازار توصیف کرد و گفت: کالابرگ کاغذی یا همان «کوپن کالا» اقدامی بود که در دهه ۶۰ به اجرا درآمد، ایرادات آن دیده شد و امروز با رشد فناوری، دیگر نمی‌توان و نباید به سوی آن رفت اما می‌توان با استفاده از فناوری روز، توزیع کالا به ویژه کالاهای اساسی را مدیریت کرد.

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قرار نیست در قالب کارت اعتباری هوشمند، قیمت کالاها و بازار را مدیریت کنیم گفت: هدف ما کوتاه کردن دست واسطه‌ها و رساندن کالا به دست مصرف کننده واقعی است.

وی افزود: در گذشته ارز دولتی را به دست عده‌ای خاص می‌دادیم و از او تعهد می‌گرفتیم که کالای مورد نیاز جامعه هدف را تهیه کند، اما آن کالا خریداری نمی‌شد، یا کمتر خریداری می‌شد، یا بخش قابل توجهی از کالا در بازار آزاد توزیع می‌شد، یا ارز در مسیر دیگری به جریان می‌افتاد و خلاصه آنکه انحراف زیادی در این ارز رخ می‌داد.

مرحبا با اعلام اینکه در گذشته بارها شاهد بودیم که عده‌ای ارز را گرفتند و معلوم نشد چه وضعیتی دارد گفت: اکنون می‌خواهیم این ارز را به نوعی مدیریت کنیم که به دست مصرف کننده برسد.

وی در تشریح کارت اعتباری هوشمند گفت: این کارت مشابه کارت سوخت است. امروزه در کارت‌های سوخت مقدار معینی سوخت به صورت ماهیانه شارژ می‌شود که فرد می‌تواند مصرف آن را مدیریت کند و اگر هم مصرف نکند، در کارت او ذخیره می‌شود. بنابر این افرادی که در مصرف سوخت زیاده روی می‌کنند، باید اضافه بر سهمیه، بنزین را با قیمت آزاد خریداری کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه قرار بود یارانه ناشی از حذف ارز ترجیحی، فقط دو ماه به همگان پرداخت شود و پس از آن کالاها در قالب کارت هوشمند برای مردم اختصاص یابد اما هنوز خبری نیست گفت: این اتفاق می‌افتد و دولت باید انجام دهد اما زمان آن مشخص نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا ماه بعد کارت اعتباری هوشمند توزیع می‌شود یا خیر؛ گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست و زمانی هم نمی‌توانیم برای آن تعیین کنیم زیرا دولت تعهد کرده و مجری هم دولت است اما تا چند ماه آینده باید این کارت اعتباری هوشمند بین مردم توزیع شود.

مرحبا با اشاره به مذاکراتی که با تیم اقتصادی دولت صورت گرفته گفت: دولت قول داده کارت اعتباری هوشمند را به مردم بدهد و قول داده این کار هر چه زودتر انجام شود، اما اگر می‌خواهید زمان دقیق این مهم را بدانید باید از دولت به عنوان مجری سؤال کنید و هر کس به غیر از دولت قولی بدهد، قابل اعتنا نیست زیرا نقشی در اجرا ندارد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/800

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب