وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوئدی؛

«حمید نوری» فوری آزاد شود

«حمید نوری» فوری آزاد شود
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوئدی خواستار آزادی فوری «حمید نوری» شهروند ایرانی زندانی در این کشور شد .


به گزارش نجواخبر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه ۱۴ تیر ماه تلفنی با خانم «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد گفت‌وگو کرد.

توسعه همکاری‌های دوجانبه و مهم‌ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این رایزنی تلفنی بود.

روابط دو کشور تحت تأثیر تبلیغات بی پایه یک گروهک تروریستی قرار نگیرد

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به سوابق طولانی روابط دو کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به توسعه مناسبات با اروپا از جمله سوئد توجه دارد. هر دو طرف باید تلاش کنیم تا روابط دو کشور در زمینه‌های تجاری و اقتصادی بیش از گذشته شکوفا شود.

امیرعبداللهیان خطاب به همتای سوئدی با بیان این‌که نقشه راه همکاری‌های دو کشور ترسیم شده، اظهار داشت: با شما موافقم که باید برای اجرایی و عملیاتی شدن این برنامه اقدام جدی و مشترک صورت گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر لزوم توجه هر دو طرف بر رفع سوء تفاهمات و موضوعاتی که در راه توسعه مناسبات دوجانبه مانع ایجاد کرده، تأکید کرد و افزود: روابط دیرینه دو کشور نباید تحت تأثیر تبلیغات و اقدامات بی پایه و اساس یک گروهک تروریستی که سوابق جنایت‌های آن علیه ملت ایران بر همگان روشن است، قرار بگیرد.

حمید نوری فورا آزاد شود

امیرعبداللهیان همچنین در این گفت‌وگو خواستار آزادی فوری حمید نوری شهروند ایرانی که با اتهامات کاملا بی اساس گروهک تروریستی منافقین در سوئد در بازداشت به سر می‌برد، شد.

گفتنی است امیرعبداللهیان همچنین عصر سه شنبه با فرزند حمید نوری نیز ملاقات کرده بود. امیرعبداللهیان در این دیدار تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران پرونده حمید نوری را با حساسیت زیاد دنبال می‌کند و نهایت تلاش خود را برای آزادی او به کار خواهد بست.

آبان ۱۳۹۸ «حمید نوری» کارمند سابق قوه قضائیه که از سال ۱۳۷۰ خود را بازنشست کرده و از آن زمان شغل آزاد داشت، برای رسیدگی به حل اختلافات خانوادگی دخترخوانده‌اش به سوئد سفر و در بدو ورود به فرودگاه استکلهم توسط پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد. اتهام حمید نوری بر اساس ادعاهای واهی تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین این است که در مقطعی از زمان زندانبان آن‌ها بوده است.

حسین امیرعبداللهیان ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در دیدار خانم «آن لینده» همتای سوئدی در حاشسیه کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به وضعیت حمید نوری تصریح کرد: قابل قبول نیست که روابط ایران و سوئد هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد. ۱۴ اردیبهشت ماه نیز امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه سوئد بازداشت و فرایند دادگاه حمید نوری تبعه ایرانی بازداشت شده در سوئد را غیر قانونی خواند و خواستار آزادی فوری او شد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بازداشت و فرایند دادگاه تبعه ایرانی، حمید نوری را غیر قانونی می‌داند و خواستار آزادی فوری او است. باعث تأسف است که یک گروهک تروریستی که سوابق جنایتهای آن بر مردم ایران و حتی عراق در دوره رژیم بعث صدام واضح است، فضاسازی تصنعی این فرایند در سوئد را در دست گرفته است.

دولت و سیستم قضائی سوئد تحت تأثیر تبلیغات گروهک منافقین قرار نمی‌گیرد

وزیر امور خارجه سوئد نیز در گفت‌وگوی تلفنی عصر سه شنبه ۱۴ تیر ماه سال جاری با اشاره به روابط تاریخی دو کشور اظهار داشت: روابط با جمهوری اسلامی ایران برای سوئد از ارزش بالایی برخوردار است و معتقدیم ایران نقش بسزایی در صلح و ثبات منطقه دارد.

خانم آن لینده با اشاره به تلاش‌های گروهک منافقین برای تأثیرگذاری بر دادگاه حمید نوری، شهروند ایرانی که به اتهامات بی اساس در سوئد مورد محاکمه قرار گرفته، اعلام کرد: دولت و سیستم قضائی سوئد تحت تأثیر تبلیغات این گروه قرار نخواهد گرفت.

در پی ادامه بازداشت سیاسی «حمید نوری» توسط سوئد و قرائت خلاصه‌ای از کیفرخواست دادستان آن کشور در جلسات اخیر دادگاه وی در استکهلم، «ماتیاس لنتز» سفیر سوئد در تهران، روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط دستیار وزیر و مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به اتهامات بی پایه و ساختگی که دادستان سوئد در زمان اظهاراتش متوجه کشورمان کرد، به وی ابلاغ شد. دستیار وزیر و مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه کشورمان فرایند دادگاه و بازداشت حمید نوری را کاملا غیرقانونی و تحت تأثیر اقدامات و القائات کذب و جعلی گروهک تروریستی منافقین قلمداد و فضاسازی معاندانه علیه جمهوری اسلامی ایران را قویا محکوم کرد و همچنین خواستار پایان دادن به نمایش سیاسی دادگاه سوئد و آزادی حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در این کشور شد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/812

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.