آیا مدارس به خاطر شیوع دوباره کرونا تعطیل می‌شوند؟!

آیا مدارس به خاطر شیوع دوباره کرونا تعطیل می‌شوند؟!
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره شیوع دوباره کرونا گفت: تعطیلی مدارس و کارهای روتین نباید انجام شود.

به گزارش نجوا خبر، ابراهیم قادری گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سویه جدید BA۵ شدت بیماری و مرگ و میر آن مانند امیکرون است، اما باید مراقب بود، زیرا وقتی قسمت عمده جامعه را درگیر می‌کند میزان مرگ و میر و بستری را به علت افزایش میزان ابتلا بالا خواهد برد.

او اعلام کرد: در حال حاضر سطح ایمنی بدن مردم کم شده و از طرفی واریانت BA۵ که به تازگی در کشور به گردش افتاده از سرایت پذیری بالاتری برخوردار است.

قادری گفت: برای پیشگیری از ابتلا به ویروسی با این سرایت پذیری بالا که با سرعت زیادی گسترش پیدا می‌کند، افراد باید واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

به گفته او افرادی که دز اول یا دوم را زده باید نسبت به تزریق نوبت بعدی واکسن سریعا اقدام کنند. افرادی که شش ماه از تزریق واکسنشان گذشته باید یک نوبت دیگر واکسن تزریق کنند. برای دز یاد آور هر نوع واکسنی را می‌توان تلقیح کرد و مهم این است که سطح ایمنی افراد با تزریق واکسن مجددا بالا برود.

او گفت: تعداد افرادی که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند زیاد است و اگر این افراد نسبت به تلقیح واکسن اقدام کنند تا مقدار زیادی خیال ما بابت افزایش سطح ایمنی بدن افراد در فصل پاییز راحت خواهد شد و در غیر این صورت در اواخر پاییز و اوایل زمستان احتمال دارد پیک جدیدی را تجربه کنیم.

او گفت: در فضا‌های سربسته و فضای باز پر ازدحام حتما باید ماسک زده شود و در شهر‌های قرمز زدن ماسک مانند گذشته اجباری است و دستورالعمل‌ها در این مناطق هیچ فرقی نکرده است. افرادی که کوچک‌ترین علائم داشته باید ماسک زده تا دیگران و خانواده شان را مبتلا و گرفتار نکنند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در طول هفته های گذشته موارد افزایشی مشاهده کرده و امیدواریم به پیک نرسیم. فعلا به مرحله بستری نرسیده است. در سطح دنیا گفته می‌شد که امیکرون پایان کرونا نیست و الان مواردی در ای سی یو بستری هستند و درگیری ریه مشاهده شده است.

به گفته وی در ابتدای این پیک هشدارهای لازم را داده تا به شدت آن نرسد. در حال حاضر ما در فاز اولیه این واریانت هستیم و اگر مرافبت های لازم انجام نشود به مرحله افزایش بستری و فوت می‌رسیم. در کشورهایی مانند امارات و عراق، ترکیه و قطر افزایش موارد سرپایی این واریانت گزارش شده است.

او افزود: ما در مرحله اولیه پیک قرار داریم و باید به شدت مراقبت کنیم و الان در فاز شروع افزایشی هستیم. وقتی موارد مثبت بیماری به هفت درصد برسد هشدار لازم را صادر می‌کنیم. در هفته گذشته به این میزان رسیده و ما هشدارهای لازم را می‌دهیم.

تزریق دز بوستر به ۴۰ درصد افراد جامعه

او افزود: حدود ۳۰تا ۴۰ درصد دز بوستر را زده‌اند و واکسن در کاهش میزان بستری و فوت شدگان تأثیر مثبتی داشته است. برخی از کشورها اشتباه کرده و ماسک را برداشته و نتیجه آن ایجاد پیک های جدید بود.

قادری گفت: واکسن‌ها جلوی مرگ و میر و شدت بیماری را می‌گیرند اما از ابتلا به بیماری جلوگیری نمی‌کنند. آخرین تصمیم این بود که در شهرهای آبی در فضای باز بدون ازدحام می‌توان ماسک را برداشت.

به گفته وی تب و لرز،سرفه، گلو درد و بدن درد از علائم سویه جدید است و افراد که به این بیماری مبتلا شده باید مایعات خورده و استراحت کنند.

قادری تاکید کرد: افزایش موارد ابتلا هیچ ربطی به مراسم مذهبی و غیره ندارد در تجمعات اعم از عروسی و مراسم مذهبی باید دستورالعمل‌ها را به طور دقیق رعایت کرد و اتفاقا طیف مذهبی در زمینه بیماری کرونا همکاری خوبی داشته‌اند. هر دانشگاه لیست مراکز انجام واکسیناسیون را در سایت منتشر کرده است.

مدارس نباید تعطیل شوند

قادری ادامه داد: اگر فردی باردار بوده یا مبتلا به بیماری خاصی است قبل از انجام تزریق واکسن با پزشکان یک مشورتی داشته باشد. برای بیماری های ویروسی باید بلد باشد که با رعایت دستورالعمل‌ها چگونه با کرونا زندگی کند و ما نیازمند برنامه بلند مدت برای زندگی با ویروس کرونا هستیم. تعطیلی مدارس و کارهای روتین نباید انجام شود.

او افزود: سازمان جهانی بهداشت قدرت اجرایی ندارد و کشور از این سازمان دستور نمی‌گیرد و ایران در رمینه واکسن و حتی کرونا کمیته تخصصی خوبی دارد و سازمان جهانی بهداشت نقش توصیه‌ای دارد. برای بیماری آنفلوانزا واکسن موثر صدر درصد هم مانند کرونا نداریم.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: تعداد افرادی که واکسن را زده کم تر دچار ابتلا به بیماری کرونای مزمن می‌شوند. افراد بالای ۱۸ سال که شش ماه از آخرین دز واکسن قبلی شان گذشته است باید نوبت یاد آور را تزریق کنند.

لزوم تزریق دو دز واکسن به افراد کمتر از ۱۸ سال

او گفت: هر واکسن و دارویی دارای عوارض احتمالی باشد و واکسن‌ها ویروس زنده نداشته و به دلیل تحریک ایمنی بدن فرد دچار علائمی شود. بالای پنج سال منعی برای تزریق واکسن ندارد. برای افراد زیر ۱۸ سال جهت تزریق دز سوم در حال بررسی است اما همین افراد باید دو نوبت واکسن خود را بزنند.

او گفت: در پیک دلتا کرونا ده درصد و در امیکرون ۴/۵ درصد از بیماران دچار کویید مزمن شده‌اند که تزریق واکسن عوارض بیماری را نیز کاهش می‌دهد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/908

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب