منصور غیبی در گفتگو با «نجواخبر»: چرا اجاره‌‌ خانه در سکوت دو برابر شد؟/ علت افزایش اجاره‌بها

منصور غیبی در گفتگو با «نجواخبر»: چرا اجاره‌‌ خانه در سکوت دو برابر شد؟/ علت افزایش اجاره‌بها
یک کارشناس مسکن گفت: در همین ابتدای سال، التهابی در بازار اجاره مسکن رخ داده و اجاره بها ۴۰ درصد افزایش یافته است.

۸ میلیون مستأجر در حالی نگران افزایش سرسام آور اجاره بها هستند که در همین روزهای ابتدایی سال، اجاره بها ۴۰ درصد رشد داشته است. این خبری است که منصور غیبی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با «نجواخبر» داد و گفت: در همین ابتدای سال، التهابی بازار اجاره و اجاره نشینی را درگیر کرده است.

افزایش جابه‌جایی مستاجران به دلیل گرانی اجاره

این کارشناس مسکن با بیان اینکه دو دلیل موجب افزایش سرسام آور اجاره‌بها شده است، گفت: نخست اینکه دو سالی از کرونا گذشته و در حال حاضر ابلاغ‌ها و دستورالعمل‌های اجاره‌نشینی دولتی زمان کرونا محدود شده یا برداشته شده است.

غیبی ادامه داد: اکثر مالکین برای اینکه بتوانند در این اوضاع و احوال اقتصادی، پاسخ‌گوی نیازهای اقتصادی خانواده‌شان باشند مستاجران خود را که با بخش‌نامه‌های قبلی ساکن بودند را بلند می‌کنند که بتوانند به زعم خود اجاره‌بهای واحدشان را برای پوشش هزینه‌های خود افزایش دهند.

خانه به دوشان بیشتر شدند

این کارشناس مسکن گفت: مالکان برای گذران متعادل و روزمره زندگی‌شان به بالا بردن قیمت اجاره متوسل می‌شوند. بنابراین نباید به این چشم به مالکان نگریست که آنها بیرحم هستند.

غیبی افزود: بخش دوم اینکه با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، آنها نمی‌توانند از آن حداقل مساحت آپارتمانی که بخواهند بخرند، برخوردار باشند و بنابراین خانه به دوش خواهند ماند. این مسئله باعث افزایش تقاضای اجاره نشینی در جامعه شده است.

کوچ اجباری خانه به دوشان به مناطق پایین‌تر

این کارشناس مسکن با بیان اینکه نکته بعدی به امکان برخوردار ساختن مردم از مسکنی که دولت طراحی و برنامه ریزی آن را می‌کند، برمی‌گردد، گفت: اگر این شعارها به موقع انجام می‌شد تا بار تقاضای اجاره نشینی را کاهش می‌دادند شاید این همه تقاضای انباشت شده در بازار نداشتیم و مردم می‌توانستند به راحتی با قیمت مناسب از مسکن برخوردار شوند. بنابراین تقاضا در بازار انباشت شده، اجاره بها افزایش یافته و مردم تحت فشار قرار گرفته‌اند.

غیبی افزود: نتیجه آن، این می‌شود که قشر متوسط مجبور می‌شوند به مناطق پایین‌تر کوچ کنند و قشر کم درآمد هم به حاشیه شهرها. به تبع این مسئله باعث تغییرات اجتماعی و فرهنگی در این مناطق می‌شود که تبعات فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی هم می‌تواند در پی داشته باشد.

نقطه کور مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی

به گفته این کارشناس مسکن، مالیات خانه‌های خالی نمی‌تواند بر کاهش اجاره بها تأثیرگذار باشد زیرا یکسری طرح‌ها مانند طرح مالیات بر خانه‌های خالی که دولت طراحی می‌کند، روی کاغذ نتایج خوبی می‌تواند داشته باشد؛ اما زمانی که آن را عملیاتی کنیم، می‌بینیم که به اندازه انگشتان یک دست نمی‌توانیم مالیات بگیریم و خانه خالی شناسایی کنیم.

غیبی ادامه داد: به نظر من، حتی اینکه در بودجه هم روی این مالیات کم و بیش حساب شده، اشتباه است زیرا درآمد زیادی از این محل حاصل نخواهد شد که بخواهیم بودجه را براساس مالیات اخذ شده از خانه‌های خالی قرار بدهیم.

دولت خانه‌های خالی خود را معرفی کند

این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه مالیات بر خانه‌های خالی بر عرضه این خانه‌ها در بازار اصلا تأثیری ندارد، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که مردم به آن باورپذیری برسند که خانه‌های خالی خود را به دولت معرفی کنند، این است که دولت ابتدا خانه‌های خالی و آپارتمان‌ها و زمین‌ها و املاک تحت تسلط و در اختیار خود را ممیزی کند و در اختیار قانون قرار بدهد.

غیبی ادامه داد: پس از این کار مردم به این قطعیت می‌رسند که این کار در حال انجام است. همچنین می‌بایست نیروی اجباری برای این کار وجود داشته باشد. به طور مثال دارنده خانه خالی به دلیل عدم پرداخت مالیات نتواند سند خودرو خود را منتقل کند. این اهرم‌ها به صورت اجباری است که البته تبعاتی جز عصبانیت و درماندگی و ناراحتی برای جامعه نخواهد داشت و مردم را ناراحت خواهد کرد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/96

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب