هواداران استقلال از نکونام چه می‌خواهند؟

هواداران استقلال از نکونام چه می‌خواهند؟
آنچه هواداران استقلال می‌خواستند محقق شد؛ نکونام هم اینجاست که می‌تواند تبدیل به یک سرمربی بزرگ شود.

به گزارش نجوا خبر، آنچه هواداران استقلال به شدت در روزهای اخیر در فضای مجازی خواهانش بودند بالاخره رخ داد و نیمکت این تیم برای فصل بعد به جواد نکونام تعلق پیدا کرد. جالب اینجاست یک سال قبل و در چنین روزهایی بود که بعد از جدایی فرهاد مجیدی، طرفداران استقلال میلی به حضور ستاره سابق و لالیگایی خود روی نیمکت نشان ندادند و خود جواد نکونام نیز چندان مایل به حضور در این باشگاه نبود، اما بعد از گذشت 12 ماه همه چیز تغییر یافته و به نظر بهترین زمان ممکن برای حضور این سرمربی جوان روی نیمکت آبی پوشان فرا رسیده است.

در دو دهه اخیر استقلال تنها با هدایت ستاره‌های سابق خود مانند امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی موفق به فتح لیگ شده و این یک نشانه مثبت برای حضور جواد نکونام روی نیمکت این تیم است. علی‌رغم چالش‌های مدیریتی و مشکلات مالی شدید، احتمال جدایی ستاره‌هایی مانند کوین یامگا، محمد محبی و مهدی قایدی و احتمالا چند مشکل دیگر، به این شش دلیل احتمالا جواد نکونام بهترین گزینه برای هدایت استقلال خواهد بود:

یک، سابقه درخشان دوران بازی
جواد نکونام در دوران جلال طالبی و علی‌رغم درخشش در لباس پاس به ترکیب تیم ملی رسید و بعد از اعتماد چیرو، برای نزدیک به دو دهه ستاره ثابت خط میانی ایران بود. نکونام در این مدت معمولا حاشیه خاص و قابل توجهی نداشته، نزدیک به یک دهه در بالاترین سطح و در لالیگا بازی کرد و حتی مقابل رئال مادرید و بارسلونا نیز درخشان ظاهر شد. لقب باسابقه‌ترین بازیکن تیم ملی ایران، یکی از گلزنان مهم علی‌رغم بازی در پست هافبک، رابطه خوب و حرفه‌ای با اغلب مربیان و البته عمر فوتبال طولانی و مفید، نکونام را تبدیل به یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران کرده است. ویژگی کم حرف بودن و بی‌حاشیه‌گی و البته دوران کوتاه در یکی از دو تیم محبوب ایران، شاید باعث شد این هافبک قدبلند و گلزن به اندازه‌ای که باید در بین هواداران به محبوبیت دست پیدا نکند، اما بی‌تردید جواد نکونام می‌تواند یکی از گزینه‌های مهم برای حضور در ترکیب تیم منتخب تاریخ ایران باشد.



دو، کارنامه‌ای در قامت یک اسطوره
برای تبدیل شدن به یک اسطوره در فوتبال یک کشور تنها درخشش در زمین سبز اهمیت ندارد. جواد نکونام بیرون از زمین و در بین اغلب فوتبال‌دوستان یک چهره موجه و با پرستیژ محسوب می‌شود که رابطه خوبی با اغلب ستاره‌های فوتبال ایران داشته و یک سوپراستار باکارنامه است. او نزدیک به پنج سال فرمانده و رهبر تیم ملی تحت هدایت کارلوس کی‌روش بود و در لالیگا نیز روزهای فوق‌العاده‌ای را برای فوتبال ایران رقم زد. گلزنی در برنابئو برابر رئال مادرید و نمایش‌های قابل تحسین برابر خط میانی فراموش‌نشدنی بارسلونای تحت هدایت پپ گواردیولا، دوام آوردن در لیگ دشوار اسپانیا و تبدیل شدن به یکی از نام‌های مهم حتی تاریخ اوساسونا، روزمه‌ای درخشان برای جواد نکونام ساخته است. چه به او علاقه داشته باشیم و چه نه، نام جواد نکونام قطعا در بین یکی از بهترین لژیونرهای تاریخ فوتبال ایران جای خواهد داشت.


سه، آغاز مربیگری از رده‌های پایین‌تر
جواد نکونام بر خلاف بسیاری از بازیکنان بزرگ فوتبال ایران، ترجیح داد کار مربیگری را در تیم‌های کوچک تر و با آرامش بیشتر آغاز کند. آغاز کار در باشگاه خونه به خونه علی‌رغم نتایج خوب چندان شیرین تمام نشد، اما جواد نکونام چند ماه بعد صعود به لیگ برتر را در روزی عجیب و فراموش نشدنی با نساجی تجربه کرد. بعد نوبت چالش حضور روی نیمکت فولاد فرا رسید و کاپیتان سابق تیم ملی ایران موفق شد طی دو مقطع با این تیم موفق به فتح جام حذفی ایران با غلبه بر استقلال و سوپرجام با کسب پیروزی مقابل پرسپولیس شود. نتایج خوب مقابل مدعیان بزرگ در سال‌های اخیر و به خصوص پرسپولیس، دلخوشی اصلی هواداران استقلال برای امیدواری به عملکرد جواد نکونام در فصل آتی است و او در سال‌های اخیر نشان داده می‌تواند به گزینه‌ای مهم برای این باشگاه تبدیل شود.

چهار، وجهه درخشان در فوتبال ایران
یک سرمربی در فوتبال ایران و به خصوص در تیم‌های بزرگی چون استقلال و پرسپولیس، به جز توانایی و قدرت فنی، به وجهه و پرستیژ لازم برای هدایت چنین تیم‌هایی هم نیاز دارد و به نظر در حال حاضر هیچ گزینه‌ای به اندازه جواد نکونام شایسته احراز این سمت نبوده است. کارنامه درخشان در زمین بازی و در ادامه شروع موفق در رده مربیگری، جواد نکونام را به یکی از مهم‌ترین نام‌های فوتبال ایران بعد از انقلاب تبدیل کرده و او بهتر از هر کسی در این مقطع راز ماندگاری و موفقیت در مناصب بزرگ را به خوبی می‌داند. جواد نکونام هنوز 45 ساله نشده و در چند سال اخیر اغلب گزینه حضور روی نیمکت استقلال و حتی تیم ملی ایران نیز بوده است. این یعنی نکونام از اعتبار و صلاحیت لازم در بین هواداران و اهالی فوتبال برای حضور روی نیمکت استقلال برخوردار است.


پنج، میل به استفاده از بازیکن و دستیار خارجی
البته در سال‌های اخیر بازیکنان و نام‌های بزرگ و محبوبی روی نیمکت استقلال و پرسپولیس حضور یافته‌اند و خیلی زود جایگاه خود را از دست داده‌اند که شاید یکی از دلایلش اعتماد بیش از حد به نزدیکان و بسته کردن دایره پیشرفت تیم بوده است. اخبار حاکی از احتمال حضور دستیار خارجی در کنار جواد نکونام روی نیمکت استقلال است و او در تیم‌های سابق خود از جمله فولاد نیز نشان داده که علاقه زیادی به جذب بازیکنان خارجی دارد. فرهاد مجیدی در این میان یک نمونه بسیار خوب است که مثلا همین کوین یامگا را به استقلال آورد و از گابریل پین روی نیمکت بهره برد. البته قطعا خود جواد نکونام نیز به خوبی می‌داند که کارش در استقلال بسیار دشوار است و حتی یک انتخاب غلط نیز تبعات فراوانی برای او به همراه خواهد داشت.


شش، محبوبیت در بین هواداران استقلال
بی‌تردید یک سرمربی برای به خصوص آغاز کارش در یک باشگاه به محبوبیت و اعتبار در بین هواداران نیاز دارد و برای سنجش جایگاه جواد نکونام در بین طرفداران استقلال، کافی‌ است به کامنت‌های آخرین پست او نگاهی بیندازید. وقتی هواداران یک تیم سرمربی خود را دوست داشته باشند، به او فرصت بیشتری می‌دهند و سرمربی نیز جسارت بیشتری برای عرض اندام و ریسک کردن پیدا می‌کند. به عنوان مثال دیگر گزینه‌های مطرح شده برای نیمکت استقلال بعد از چند نتیجه حتی متوسط در معرض انتقادات شدید هواداران قرار می‌گرفتند، اما احتمالا آنها در همین مورد خاص فرصت بیشتری به جواد نکونام در فصل بعد خواهند داد و جایگاه این سرمربی حداقل تا مدتی به علت همین اعتبار و محبوبیت، گارانتی خواهد شد.


نکته مهم؛ اما چالش دشواری در پیش داری، جواد لالیگایی!
علی‌رغم همه آنچه گفته شد، هواداران استقلال قطعا فصل بعد خواهان فتح حداقل یک جام و قهرمانی توسط کادر فنی جدید استقلال و شخص جواد نکونام هستند. این سرمربی جوان در همین مدت کوتاه دوران مربیگری خود یک بار صعودی دراماتیک به لیگ برتر را تجربه کرده، با فولاد موفق به کسب عنوان قهرمانی در جام حذفی شده و روند قهرمانی‌های متوالی پرسپولیس در سوپرجام ایران را نیز با یک پیروزی اقتصادی قطع کرده است. جواد نکونام همچنین فصل گذشته با فولاد به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا نیز راه یافته و البته ترجیح داد پیش از دیدار با الهلال از این باشگاه جدا شود. این کارنامه برای مردی که چهار- پنج سال است وارد عرصه مربیگری شده، رزومه موفقی محسوب می‌شود و هواداران استقلال به وضوح امیدوارند اولین فصل حضور جواد نکونام روی نیمکت این تیم حداقل با فتح یک عنوان قهرمان همراه شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/118556

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب