شاداب‌سازی و ارتقای کیفیت آموزشی مدارس دولتی؛ در راه است

شاداب‌سازی و  ارتقای کیفیت آموزشی مدارس دولتی؛ در راه است
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سختی کار معلم در مدرسه اظهار کرد: معلم برای ارائه آموزش به دانش آموزان باید از آرامش فکری و ذهنی برخوردار بوده تا آموزشی که ارائه می کند مثمر ثمر باشد بنابراین رفع دغدغه‌های فکری و ذهنی و معیشتی باید از مهم ترین اولویت‌های کاری دولت و مجلس باشد.

به گزارش نجوا خبر، موسی‌الرضا کفاش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در بازدید از مدرسه شهید فلاح زاده منطقه دو تهران و در جمع همکاران این مدرسه با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: معمار اصلی آموزش و پرورش معلمان هستند. همه ما در ستاد برای تسهیل روند آموزش و پرورش در مدارس در خدمت این عزیزان هستیم.

وی افزود: آموزش و پرورش مهم ترین و زیربنایی ترین نهاد نظام حکومتی هر کشور است که نسل آینده و سرنوشت ساز کشورها در مدارس ساخته و پرداخته شده و آماده مسئولیت پذیری در جامعه می‌شوند.

کفاش اظهار کرد: در کشورهای مختلف بیشترین سرمایه‌گذاری برای آموزش و تربیت دانش‌آموزان و اعتلای نظام آموزشی و پرورشی انجام می‌شود لذا برای تربیت نسلی مومن، مسئولیت پذیر، مشارکت جو، مدافع حقوق شهروندی، صلح جو و نوع دوست باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری بهینه شود.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اکنون توسعه و پیشرفت هر کشوری منوط به نیروی انسانی متخصص، ماهر و توانمند آن است چون این افراد در آینده نزدیک چرخ نظام آموزشی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع را به گردش در می‌آورند.

کفاش با اشاره به سختی کار معلم در مدرسه اظهار کرد: معلم برای ارائه آموزش به دانش‌آموزان باید از آرامش فکری و ذهنی برخوردار بوده تا آموزشی که ارائه می‌کند مثمر ثمر باشد بنابراین رفع دغدغه‌های فکری و ذهنی و معیشتی باید از مهم ترین اولویت‌های کاری دولت و مجلس باشد.

وی با اشاره به ارکان اصلی مدرسه گفت: مدیر، شورای مدرسه، شورای معلمان، شورای دانش‌آموزی و انجمن اولیاء و مربیان از ارکان اصلی مدرسه هستند که زمینه پیشرفت مدرسه را فراهم می‌کنند، هروقت که اینها در کنار همدیگر و همراه و مددکار هم باشند پیشرفت و شکوفایی مدرسه امکان پذیر خواهد شد.

کفاش اظهارکرد: شورای عالی آموزش و پرورش مرجع ساستگذاری و تدوین قوانین و مقررات در آموزش و پرورش است و به نوعی عملکردی همانند مجلس شورای اسلامی دارد که اختیارات خود را از مجلس گرفته است و قوانین و مقرراتی که مصوب می‌کند برای تمامی مؤسسات آموزشی و پرورشی لازم الاجراست.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: یکی از اقدامات دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، بازدید و نظارت بر حسن اجرای مصوبات این شورا در استان هاست. در سال تحصیلی ۱۴۰۳ -۱۴۰۲ حدود ۸ مصوبه با حضور گروه‌های نظارتی این شورا در استان‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

کفاش با اشاره به هدف حضور گروه‌های ارزیابی دبیرخانه شورای عالی در استان‌ها ابراز کرد: هدف اصلی حضور گروه‌های ارزیابی دبیرخانه شورای عالی در استانها، مناطق و مدارس آشنایی با همکاران، شناسایی نقاط قوت و ضعف اجرای مصوبات شورای عالی در سطح اجرا و همچنین آشنایی با مسائل و مشکلات آموزشی و تربیتی در مدارس است. این کار به کمیسیونهای شورای عالی کمک می‌کند تا مصوبات شان از اتقان بیشتری بر خوردار شود.

وی ابراز کرد: آیین‌نامه اجرایی مدارس، به نوعی نسخه مدرسه‌ای برای اجرای سند تحول بنیادین است که اختیارات خوبی به مدیران مدارس داده است و در اصلاح و بازنگری این آیین‌نامه سعی شده است اختیارات بیشتری به مدارس داده شود.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به لزوم مهارت آموزی در مدارس گفت: یکی از نیازهای امروز جامعه تربیت دانش‌آموزانی است که مهارتهای لازم را در حل مسئله و چگونگی مواجهه با آنها را داشته باشند.

کفاش با اشاره به لزوم شاداب سازی مدارس اظهار کرد: یکی از مواردی که تأثیر زیادی بر بهبود کیفیت آموزشی و ارتقای جایگاه مدارس دارد، موضوع شاداب سازی مدارس است و این کار با همکاری و همراهی مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و اولیای مدارس امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: انجمن اولیاء و مربیان بازوی توانمند و تأثیرگذار در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس است هر جایی که اینها به کمک مدارس آمده‌اند باعث شکوفایی و حل مشکلات مدرسه شده‌اند.

کفاش با اشاره به تعدد بخش‌نامه و طرح‌ها و برنامه‌ها در مدارس تصریح کرد: وزیر تلاش دارند با تصویب مصوبه‌ای از ارسال بخش‌نامه‌های متعدد به مدارس جلوگیری کند، یکی از مواردی که شورای عالی هم به آن ورود پیدا کرده است بحث تجمیع بخش‌نامه‌هاست که باید با طراحی یک سامانه خاص آنها را ساماندهی کرده و از ارسال بی رویه بخش‌نامه به مدارس جلوگیری شود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور مبنی بر تدوین و اجرای طرح تقویت و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس دولتی اظهار کرد: این موضوع در دستور کار کمیسیون‌های شورای عالی است و به زودی در صحن شورای عالی مطرح و ان شاءالله به تصویب خواهد رسید.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: آیین‌نامه مسیر رشد معلمی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مطرح و کلیات آن به تصویب رسیده است.

لازم به ذکر است در این جلسه معلمان مسائل و موضوعات مختلفی از جمله حجم زیاد کتابهای درسی، لزوم تغییر تقویم آموزشی، تعدد بخش‌نامه طرح‌ها و برنامه‌ها، لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان، اجرای صحیح رتبه‌بندی معلمان، کارورزی دانشجو معلمان و ... بیان کردند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255970

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.