گزارش کامل از نشست خبری کنعانی؛ از مذاکرات رفع تحریم‌ تا انتخاب سفرای جدید

گزارش کامل از نشست خبری کنعانی؛ از مذاکرات رفع تحریم‌ تا انتخاب سفرای جدید
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی حاضر شده و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش نجواخبر، کنعانی در آغاز نشست خبری گفت: این نکته حائز اهمیت است که احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها یک اصل انکار ناپذیر مبتنی بر منشور ملل متحد است؛ ایران رعایت این اصل را درباره تمامیت ارضی خود یک اصل لازم الاجرا می‌داند و نسبت به هر اقدامی خلاف این، واکنش جدی و متناسب نشان خواهد داد.

وی تاکید کرد: بدیهی است که موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی خود بر جزایر سه گانه را هیچگاه قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و دخالت هر طرفی از جمله امارات و روسیه در این ارتباط را غیرقابل قبول تلقی می‌کنیم و نسبت به آن واکنش جدی نشان خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: موضع ایران شفاف، صریح و بدون مسامحه است؛ ما به طور رسمی به روسیه اعتراض کردیم و مواضع غیرسازنده هیچگونه خللی در حاکمیت بلامنازع ایران بر جزایر سه گانه ایرانی ایجاد نخواهد کرد.

عمان شریک ما در مسائل دوجانبه و منطقه‌ای است

کنعانی اعلام کرد: وزیر خارجه عمان امروز به تهران خواهد آمد و دیدار و گفت‌وگویی با وزیر امور خارجه و مقام‌های کشورمان خواهد داشت؛ عمان، کشور شریک ما در مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و دارای نقش سازنده برای ایفای نقش درباره برخی از موضوع‌های بین‌المللی مورد توجه است.

وی افزود: این کشور درباره موضوع‌های مورد مذاکره با برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایفای نقش کرده است.

نقش آمریکا در مسائل منطقه‌ای صلح آمیز نبوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام‌های اخیر آمریکا در منطقه گفت: نقش دولت آمریکا در مسائل منطقه‌ای صلح آمیز و سازنده نبوده است؛ اقدام‌ها، اظهارات و تحرکات جدید دولت آمریکا مبنی بر اعزام جنگنده به منطقه را تحریک آمیز می‌دانیم.

وی تاکید کرد: تداوم این تحرکات به حساسیت‌های جدید در منطقه و دامن زدن به ناامنی و بی ثباتی کمک می‌کند.

کنعانی گفت: توصیه ما به دولت آمریکا، پرهیز از اقدام‌های تحریک آمیز و بی ثبات کننده در منطقه است؛ امنیت منطقه یک موضوع مشترک برای همه کشورهای منطقه خلیج فارس است و انتظار می‌رود دیگر همسایگان منطقه‌ای در این رابطه به مسئولیت‌های خود توجه و هشدارهای لازم را به دولت آمریکا منتقل کنند.

روند مذاکره همچنان باز است

کنعانی گفت: عمان یک شریک سازنده دارای نقش مثبت توام با حسن نیت بوده و از شرکای ایران است؛ ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای تأمین حقوق ملت ایران غفلت نخواهد کرد و از ظرفیت‌های دوستانی که علاقه‌مند به دستیابی به توافق سازنده هستند، استفاده می‌کند؛ ایران در عمل نشان داده از چنین رویکردهایی استقبال می‌کند.

وی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها تاکید کرد: روند مذاکره همچنان باز است و می‌تواند در مسیرهای دیپلماتیک ادامه یابد؛ امکان جمعبندی مذاکرات مبتنی بر گفت‌وگوهای قبلی در بازه زمانی نزدیک وجود دارد و این آمریکاست که باید اراده سیاسی خود را نشان دهد؛ ما مسیرهای دیپلماتیک را ادامه می‌دهیم.

ارزیابی خاصی از تغییرات اخیر در وزارت خارجه آمریکا نداریم

کنعانی درباره اتفاق‌های اخیر پیرامون «رابرت مالی»، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران گفت: ارزیابی خاصی در این باره نداریم؛ ما به رفتار دولت‌ها نگاه می‌کنیم و آمد و رفت افراد را ملاک برنامه‌ها و سیاست‌ها تلقی نمی‌کنیم.

وی افزود: ما نسبت به رفتار دولت آمریکا توجه داریم و درباره تغییر افراد ارزیابی خاصی نداریم.

ایران درباره منافقین اقدام رسمی انجام داد

کنعانی درباره اقدام کشورمان پیرامون گروهک تروریستی منافقین گفت: اقدام رسمی ایران در این رابطه به صورت جدی انجام شده است؛ میزبانی از منافقین در هیچ سطحی از سوی هیچ طرف و دولتی قابل دفاع و توجیه نیست.

وی افزود: میزبانی از سرکردگان منافقین در هر شکلی مصداق بارز حمایت از تروریسم و تحریک و تشویق تروریسم است و با مسئولیت‌های دولت‌ها در مبارزه با تروریسم در تضاد است و با شعارهای حقوق بشری این گونه دولت‌ها از جمله دولت‌های اروپایی در تعارض است؛ بسیاری از دولت‌ها به رغم شعارها در این زمینه به مسئولیت خود عمل نکردند.

امنیت در افغانستان مقوله مهمی است

کنعانی درباره تحولات افغانستان گفت: امنیت در افغانستان مقوله بسیار مهم و حایز اهمیتی هم برای ملت این کشور و هم برای همسایگان این کشور است و این که جغرافیای افغانستان نباید برای ناامنی و بی ثباتی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: ما برای کمک به تأمین امنیت این کشور اهمیت قائل هستیم؛ این را مسئولیت مقام‌های افغانستان می‌دانیم.

همکاری قضائی می‌تواند منجر به تبادل بازداشت شدگان خارجی شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با بازداشت شدگان خارجی در کشورمان اظهار کرد: معتقدیم افرادی که در ایران بازداشت شدند، مرتکب جرم و نقض قوانین ملی و سرزمینی ایران شدند و مبتنی بر قوانین ایران مورد محاکمه قرار گرفتند و محکوم به زندان شدند؛ در چارچوبی کانال‌های ارتباطی با دولت‌های متبوع آن‌ها در اختیارشان قرار گرفته است.

وی افزود: ایران همواره در این زمینه با نگاه جوانب انسانی شایسته بر اساس رافت انسانی عمل کرده و بخش دیگر این موضوع به گفت‌وگوهای میان ایران و آن کشورها وابسته است؛ روند گفت‌وگوها و وجود همکاری‌های قضائی دو کشور می‌تواند به برخی از تبادل‌ها درباره این گونه زندانی‌ها منجر شود.

رژیم صهیونیستی به دنبال ناامنی و بی ثباتی در منطقه است

کنعانی درباره رژیم صهیونیستی گفت: این رژیم مبتنی بر ذات خود همواره ناامنی را در کشورهای منطقه و خاصه در کشورهای اسلامی جست‌وجو کرده است؛ آن چه از دولت‌های اسلامی انتظار می‌رود، توجه به این واقعیت است که رژیم صهیونیستی به دنبال بی ثباتی‌ها و ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی است.

ایران هیچ اقدام غیرقانونی آمریکا را برنمی‌تابد

کنعانی تاکید کرد: ایران هیچگونه اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در تعدی به اموال و دارایی‌های ملت ایران را بر نمی‌تابد؛ اقدام‌هایی ازین دست مصداق بارز راهزنی است و انتظار ایران از کشورها اینست که چنین تقاضاهایی را نادیده بگیرند.

هرگونه اقدامی در مسیر تشدید جنگ اوکراین را مخل صلح می‌دانیم

کنعانی درباره آخرین تحولات جنگ اوکراین اظهار کرد: هرگونه اقدامی در مسیر تشدید جنگ را مخل صلح می‌دانیم و هر گونه اقدام از هر طرفی در دامن زدن به آتش جنگ، به نفع اوکراین، روسیه و جامعه جهانی نیست.

وی افزود: راهکار این بحران جنگ نیست، بلکه بازگشت به مسیر سیاسی است.

سفر رئیس‌جمهور به کنیا سفر موفقی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر آیت‌الله رئیسی به آفریقا گفت: سفر رئیس‌جمهور به کنیا سفر موفقی بود و نتایج کاملا مثبت و مثمر ثمری در روابط دوجانبه داشت و روابط سازنده‌ای داشتیم؛ توافق‌هایی امضا شده که زمینه ساز یک جهش در روابط دو کشور است.

وی افزود: خوش بین هستیم با سفرهای تکمیلی روابط دو کشور در مسیر روبه رشدی قرار داشته باشد.

انتخاب سفرای جدید انجام شده است

کنعانی درباره انتخاب سفیر برای کشورها گفت: انتخاب سفرای جدید در تعداد قابل توجهی از کشورها انجام و برخی از آن‌ها مستقر شده‌اند و تعدادی در آستانه عزیمت به حوزه مأموریتشان هستند.

وی اظهار کرد: درباره انگلیس و دو کشور باقی مانده دیگر در آینده نزدیک اقدام صورت خواهد گرفت؛ ما درباره کشورهایی که روابطمان در شرایط جدید شاهد فضای مثبت بوده، بلافاصله اقدام به فعالیت سفارتخانه‌ها کردیم؛ مانند سفارت ایران در لیبی که فعال شده است.

منتظر تدوین قواعد عضویت جدید در بریکس هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره عضویت ایران در «بریکس» اظهار کرد: ایران و دستگاه دیپلماسی درخواست خود را برای عضویت در بریکس از مدت‌ها پیش ارائه کرده است؛ این درخواست عضویت مورد توجه بریکس قرار دارد و رئیس‌جمهور در نخستین اجلاس روسای بریکس شرکت کرد؛ علاقه‌مندی بریکس و ایران برای همکاری وجود دارد و از رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاس بریکس دعوت به‌عمل آمد.

وی افزود: برای پیوستن اعضای جدید هنوز کشورهای بریکس قواعد عضویت را تدوین نکرده‌اند و در حال مشورت و رایزنی پیرامون چارچوب آیین نامه عضویت کشورهای جدید هستند.

کنعانی ابراز امیدواری کرد که روند عضویت در اسرع وقت کامل شود و مبتنی بر شرایط جدید پیگیری برای عضویت در بریکس با اقدام‌های دیپلماتیک انجام شود.

مداخله آمریکا در رابطه ایران و عراق مؤلفه‌ای مخل است

کنعانی در مورد روابط ایران و عراق گفت: همکاری‌های میان ایران و عراق در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی مبنی بر نیاز مشترک است؛ این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا می‌‌کند.

وی تاکید کرد: مداخله خارجی از جمله نقش غیر سازنده آمریکا به عنوان یک موضوع مخل عمل می‌کند؛ انتطار ایران است دولت عراق اقدام‌های لازم را انجام دهد؛ ایران و عراق مدل‌های همکاری مختلفی را با یکدیگر دارند؛ تهاتر یکی از شیوه‌ها در ارتباط با کشورهای دنیاست و به عنوان یک شیوه مورد توجه در تعاملات تجاری میان کشورهای مختلف در حال انجام است که میان ایران و عراق هم می‌تواند انجام شود و مانعی برای تقویت این گونه همکاری‌ها نیست.

مرزهای ایران و پاکستان می‌تواند زمینه ساز تقویت همکاری‌های تجاری بیشتر باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رابطه ایران و پاکستان اظهار کرد: مذاکرات برای تکمیل مشورت‌ها میان طرفین و همکاری‌های بیشتر بین دو کشور تقویت می‌شود؛ با وجود اراده سیاسی عالی و تماس‌های مشترک به ویژه در حوزه نظامی در مسیر خوبی برای تقویت روابط هستیم تا مرزهای دو کشور زمینه ساز تقویت همکاری‌های تجاری میان دو کشور باشد.

ایران از اقدام‌های عراق در راستای اجرای توافقنامه استقبال می‌کند

کنعانی گفت: دولت عراق اخیرا اعلام کرد با مقام‌های اقلیم برای استقرار نیروهای فدرال در طول مرزها به توافق‌هایی رسیدند؛ ایران از چنین اقدام‌هایی که در راستای اجرای کامل توافقنامه مقام‌های امنیتی است، استقبال می‌کند.

از دعوت برای مشارکت در روند سیاسی لبنان استقبال می‌کنیم

کنعانی درباره تحولات لبنان گفت: ما موضوع لبنان را یک موضوع لبنانی و متعلق به لبنان می‌دانیم؛ این ملت لبنان است که باید درباره انتخاب رئیس‌جمهور به توافق برسد؛ دخل و تصرف درانتخاب ملت لبنان را مانع نقش ملت لبنان تلقی می‌کنیم.

وی افزود: اما این که کشورهایی با احترام به حق ملت لبنان بتوانند به ایجاد فضایی کمک کنند که ملت لبنان بتواند انتخاب سیاسی خود در بازه زمانی کوتاه‌تری را به نتیجه برساند، ما از این روند استقبال می‌کنیم و چنانچه از ایران خواسته شود که در روند مشارکت کند، استقبال می‌کنیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/119331

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب