عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نجواخبر»:

جزئیات یک توافق مناسب چیست؟/ باید تحریم‌ها برداشته شود

جزئیات یک توافق مناسب چیست؟/ باید تحریم‌ها برداشته شود
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید برجام هرچه سریعتر به نتیجه برسد و مذاکرات فرسایشی به هیچ عنوان درست نیست گفت: قرار نیست تسلیم محض باشیم بلکه باید برجامی به امضا برسد که تضمین کننده منافع ملی بوده و از ضمانت اجرایی کافی برخوردار باشد.

محمود عباس زاده مشکینی در پاسخ به اینکه زمزمه های جدی مبنی بر نهایی شدن برجام به گوش می‌رسد، این زمزمه‌ها تا چه اندازه جدی است؛ به خبرنگار نجواخبر گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی هیچ مخالفتی با مذاکره ندارد، اما همیشه بر این مهم تاکید کرده‌ایم که نتیجه مذاکرات مهم است و مذاکراتی که نتیجه آن به نفع ملت و نظام نباشد، به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

وی با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات برجام گفت: رهبر انقلاب نیز هر بار که در مورد برجام و مذاکرات برای نظام سیاست‌گذاری کردند، منافع ملت را اولویت اصلی دانستند و بر دستیابی به عزت ملی تاکید کردند، بنابراین هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد مگر آنکه منافع مردم و نظام در اولویت باشد.

نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مذاکرات با جدیت صورت گرفته است گفت: هردور از مذاکرات که به تنفس منجر شده و تیم مذاکره کننده به کشور بازگشته‌اند، تمامی مسائل مطرح شده با دقت مورد بررسی قرار گرفته و هرجا که احساس شده با منافع ملی مغایرت داشته، در قالب اصلاحیه در دور بعدی به اعضا اعلام شده و مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است.

وی در باسخ به اینکه لغو تحریم‌ها پس از نهایی شدن برجام را تا چه اندازه احتمال می‌دهید و تا چه اندازه به سرعت اتفاق خواهد افتاد گفت: هدف از مذاکرات پایان دادن به تحریمها و تهدیدهاست و باید در نتیجه امضای برجام، تحریمها برداشته شود. این شرطی است که باید اجرا شود و باید هم به سرعت اجرا شود. مگر امکان دارد برجام امضا شود اما تحریم‌ها باقی بماند؟ لغو تحریمها نیز باید به سرعت صورت بگیرد، زیرا زمانبندی حتی کوتاه مدت به زیان ایران است.

عباس زاده با یادآوری پیمان شکنی‌های آمریکا در دوره‌های قبل گفت: مشکل امضای برجام نیست، بلکه مشکل جدی‌تر اجرای برجام است و چون سابقه پیمان شکنی آمریکا را داشته‌ایم، در این دوره گرفتن تصمین های لازم و کافی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه هر قراردادی بدون ضمانت اجرایی، بی اعتبار است گفت: در گذشته نیز شاهد بودیم که امضای برجام بدون ضمانت صورت گرفت و پیمان شکنی آمریکا و تبعات آن را شاهد بودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از اینکه تیم مذاکره کننده قبلی، عمدی یا سهوا زیر بار برجام بدون ضمانت رفت گفت: دیدیم که چون برجام ضمانت نداشت، با رفتن یک رئیس‌جمهور و آمدن رئیس‌جمهور جدید، همه چیز به هم ریخت و رفتار ترامپ آثار منفی طولانی بر اقتصاد و سیاست ایران و جهان بر جای گذاشت، به همین دلیل اکنون تاکید داریم که بدون ضمانت اجرایی نه تنها برجام بلکه هیچ قراردادی نباید امضا شود.

وی با تاکید بر اینکه برجام بدون ضمانت اجرا، یک بازی سیاسی است گفت: در گذشته شاهد بودیم که امریکا برجام را لغو کرد و اروپا نیز هیچ واکنشی نشان نداد، به همین دلیل باید مراقب باشیم زیرا به نظر می‌رسد اروپا به نوعی بازیچه آمریکاست و اروپایی‌ها بیشتر از آنکه به اجرای قانون اهمیت بدهند، به رضایت آمریکایی‌ها اهمیت می‌دهند.

عباس زاده با تاکید بر اینکه باید به نوعی رفتار کنیم و تصمیم بگیریم که دست ما زیر سنگ اروپا و آمریکا نباشد گفت: واقعیت این است که اروپاییان نیز از فشار بر ایران بدشان نمی‌آید و چون ژست قانونمداری می‌گیرند و نمی‌توانند خودشان بر ایران فشار بیاورند، ترجیح می‌دهند آمریکا به فشارهایش بر ایران ادامه ‌دهد.

وی بر در اختیار گرفتن قاعده بازی تاکید کرد و گفت: نباید در زمین حریف بازی کنیم و تسلیم محض باشیم بلکه بایستی با ترفندهای سیاسی مناسب، مدیریت مذاکرات را بدست بگیریم و پس از آنکه امتیازهای قاطع را در راستای منافع ملت و نظام بدست آوردیم، پای برجام را امضا کنیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/12008

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.