کنعانی در نشست خبری:

عراق متعهد شده تا پایان شهریور تجزیه‌طلبان را خلع سلاح کند/ بیگانگان نباید در منطقه باشند

عراق متعهد شده تا پایان شهریور تجزیه‌طلبان را خلع سلاح کند/ بیگانگان نباید در منطقه باشند
نشست خبری ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.


به گزارش نجواخبر، این نشست خبری به مناسبت هفته دولت در محل نمایشگاه «روایت خدمت، وعده، وفا» واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده است .

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی تاکید کرد: حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه غیرقانونی و عامل بی‌ثباتی است و این نیروها باید هرچه زودتر خاک سوریه را ترک کنند.

وی گفت: حضور نیروهای نظامی بیگانه و آمریکا در منطقه را مغایر با صلح و ثبات در منطقه می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به قرارداد امنیتی بین ایران و عراق در مورد خلع سلاح کردن گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در منطقه مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: مهلت اجرای این توافق ۲۸ شهریورماه است و این مهلت به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.

وی با بیان این که ما از دولت عراق انتظار داریم که به طور کامل این قرارداد را اجرایی و عملیاتی کند، گفت: موضوع امنیت برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و نسبت به این موضوع سهل انگاری نمی‌کنیم و در پایان فرصت مشخص شده اگر این توافق اجرایی نشود ما به مسئولیت خود در راستای تأمین امنیت کشور عمل می‌کنیم .

کنعانی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این نشست گفت: رفع تحریم‌های ظالمانه برای ما یک اولویت است و ما از ظرفیت دیپلماتیک خود در این ارتباط استفاده می‌کنیم و به موازات آن به تلاش‌های خود برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد این که در جریان دیدار اخیر حسین امیر عبداللهیان با وزیر امور خارجه عربستان در ریاض بر گسترش مناسبات ورزشی دو کشور تاکید شده است، در مورد مسابقات آتی بین تیم‌های فوتبال باشگاهی دو کشور گفت: اخیرا بین وزیر امور خارجه ایران و عربستان تبادل پیامی صورت گرفته است و در این تبادل پیام وزیر امور خارجه ایران تاکید کردند که متناسب با فضای جدید حاکم در روابط دوکشور اساسا اجرای مصوبه قبلی کنفدراسیون فوتبال مبنی بر برگزاری مسابقات تیم های ورزشی دو کشور در یک کشور ثالث، موضوعیتی ندارد و می‌تواند این مسابقات در زمین های دو کشور انجام شود.

وی ادامه داد : طرف سعودی نیز نگاه خوشبینانه‌ای به این موضوع داشت و امیدوارم که شاهد بازی تیم‌های باشگاهی دو کشور در ایران و عربستان باشیم .

کنعانی با بیان این که وزارت امور خارجه این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند، گفت: براساس آخرین اخباری که اطلاع دارم بین مقامات ورزشی دو کشور نیز ارتباطات خوبی انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی در مورد روابط ایران و بحرین گفت: پیام‌هایی بین ایران و بحرین مبادله شده است و گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین دو کشور جریان دارد.

وی افزود: برای ایران یک اصل است که روابط خود با کشورهای منطقه را مبتنی بر منافع مشترک توسعه دهد که این موضوع شامل بحرین نیز است، البته ما در مورد روابط با بحرین، ملاحظات و انتظاراتی داریم که این مسائل و دیدگاه‌ها از طریق مسیرهای دیپلماتیک منتقل می‌شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری ملت مبنی براین که با توجه به عضویت ایران در گروه بریکس، آیا لایحه‌ای در این ارتباط از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد به مانند آنچه که در مورد پیوستن ایران به گروه شانگهای شاهد آن بودیم، گفت: اطلاعات من در این ارتباط دقیق نیست ولی تا آنجا که می‌دانم عضویت ایران در گروه بریکس، پیوستن به یک موافقت‌نامه نیست و احتمالا بر اساس قوانین داخلی نیازمند مصوبه مجلس نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار العهد عراق در مورد اتفاق رخ داده برای چند شهروند عراقی در ایران و بازتاب گسترده آن در رسانه‌های عراق، خطاب به خبرنگار پرسش کننده، گفت: شما باید جزییات این موضوع را از نیروهای امنیتی بپرسید.

وی گفت: اتفاق رخ داده، یک اقدام تحریک‌آمیز برای ایجاد خلل در روابط دوستانه دو کشور و یک اقدام ایذایی برای نا امن نشان دادن مرزهای دو کشور بود.
وی ادامه داد: با هوشیاری نیروهای امنیتی دوکشور این گونه اقدامات ایذایی تأثیری بر روابط دو کشور نداشته است و با اقدامات خوب انجام شده، گروگان‌ها آزاد شده‌اند.

کنعانی خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: مناسب است جزییات مرتبط با این موضوع را از نیروهای امنیتی جویا شوید.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/120530

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب