دلایل آلودگی هوا، از سوخت‌های فسیلی تا مازوت/ تا کی هوا آلوده است؟!

دلایل آلودگی هوا، از سوخت‌های فسیلی تا مازوت/ تا کی هوا آلوده است؟!
هوا زمانی دچار آلودگی می شود که غلظت گازها و ذرات مضر برای سلامت انسان و سایر موجودات زنده در هوای مورد تنفس آنها افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، متأسفانه در سال جاری، در روزهای متوالی شاهد هوای آلوده و ناسالم در کشورمان بودیم که باعث تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش‌ها شد. بر سر تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا، بحث‌های بسیار درگرفت و در نهایت اموزش و پرورش برنده شد؛ گویا دیگر قرار نیست مدارس به خاطر آلودگی‌های معمول، تعطیل و مجازی شوند.

بر اساس بررسی نقشه‌های هواشناسی، تصاویر ماهواره‌ای و خروجی مدل‌های پیش‌یابی عددی، آلودگی هوا تا روز یکشنبه (نهم بهمن) به دلیل استمرار پایداری نسبی جو، عدم وزش باد قابل ملاحظه، ماندگاری هوای سرد و مرطوب، در مناطق پرتردد شهری، پرجمعیت و صنعتی استان ادامه انباشت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا مورد انتظار بوده است.

باتوجه به عبور امواج کوتاه‌تر تراز میانی جو طی این مدت در ارتفاعات احتمال بارش‌های پراکنده برف و در سطح استان در بعضی ساعات افرایش ابرناکی پیش‌بینی شده بود.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: یک‌شنبه (۹ بهمن) در کل کشور افرایش نسبی دما رخ می‌دهد و در مناطقی از شمال غرب، غرب، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، چهارمحال بختیاری، لرستان، شمال اصفهان، خراسان رضوی، سواحل دریای خزر ابرناکی و بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: دوشنبه (۱۰ بهمن) در غرب، شمال غرب، بخش‌هایی از جنوب غرب دامنه‌های البرز در استان‌های زنجان، البرز، قزوین، تهران بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شود.

متأسفانه، هر سال با شروع فصول سرد هوای آلوده مهمان شهرهای پرجمعیت می‌شود و باعث مختل شدن زندگی شهروندان، آسیب های مختلف به سلامتی و حتی مرگ و میر آنها می‌شود.

آلودگی هوا چیست؟

هوا زمانی دچار آلودگی می‌شود که غلظت گازها و ذرات مضر برای سلامت انسان و سایر موجودات زنده در هوای مورد تنفس آنها افزایش یابد. مهم‌ترین آلاینده‌ها هوا عبارتند از:

· کربن دی اکسید

· کربن مونوکسید

· اکسیدهای نیتروژن

· ترکیبات آلی فرّار

· گرد و غبار

· ازون و ...

برخی از آلاینده بصورت عادی در هوا وجود دارند اما برخی دیگر از ترکیب با سایر عناصر بوجود می‌آیند. هر کدام از این ذرات معلق باعث آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی انسان‌ها و همچنین محیط زیست می‌شوند.

عوامل آلودگی هوا

آلودگی هوا عوامل مختلفی دارد که می‌توان گفت اکثریت آنها مربوط به فعالیت های انسانی است. هوای هر منطقه با توجه به موقعیتی که دارد با عوامل مختلفی آلوده می‌شود. برخی از عوامل آلودگی هوا عبارتند از:

سوخت های فسیلی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در سراسر جهان، استفاده از سوخت های فسیلی از جمله بنزین است. با افزایش روزافزون استفاده مردم از خودروهای شخصی، آلودگی ناشی از احتراق سوخت آنها به یک معضل بزرگ برای شهرها تبدیل شده است. گسترش سفرهای هوایی و صنعت گردشگری نیز از جمله علل افزایش استفاده از سوخت های فسیلی هستند.

کارخانه‌ها و نیروگاه ها

یکی دیگر از عوامل اصلی آلوده کردن هوا، کارخانه‌ها و صنایعی هستند که از سوخت های فسیلی برای ادامه فعالیت خود استفاده می‌کنند. انتشار گازها و مواد شیمیایی از این کارخانه‌ها صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند. اما کشورهای مختلف جهان برای رونق اقتصاد خود، سخت گیری های لازم را بر فعالیت این کارخانه‌ها اعمال نمی‌کنند. در کشور ما پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌هایی که از سوخت های دیزلی استفاده می‌کنند از جمله عوامل مهم آلودگی هوا و محیط هستند.

کشاورزی و استفاده از کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی که بطور معمول در کشاورزی استفاده می‌شوند علاوه بر آلودگی محیط زیست و آب های سطحی و زیرزمینی، باعث آلوده شدن هوا نیز می‌شوند.

آلودگی هوای داخل خانه ها

بسیاری از فعالیت های خانگی نیز باعث آلودگی هوا می‌شوند. پخت و پز، عطر و ادکلن ها، گرد و خاک و ... مواردی هستند که باعث آلودگی هوای خانه می‌شوند.

در انتها امیدواریم طی پیش بینی های انجام شده از روز یکشنبه (نهم بهمن) شاهد هوایی سالم و به دور از آلودگی باشیم.

گزارشگر: پرستوبختیاری

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15494

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب