فعال شدن دیپلماسی برای احقاقِ حقابه تالاب‌ها

فعال شدن دیپلماسی برای احقاقِ حقابه تالاب‌ها
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با دستور مستقیم رئیس جمهور به وزارت امور خارجه، مطالبه حق آبه تالاب‌هایی که حوزه آبریز آن‌ها از رودخانه‌های مرزی با کشور‌های همسایه است در دست پیگیری قرار گرفته است.

به گزارش نجوا خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مجتبی ذوالجودی گفت: در سال‌های گذشته حق آبه تالاب‌های جنوب شرق و شمال غرب کشور که حوزه آبریز آن‌ها از رودخانه‌های مرزی است از سوی کشور‌های همسایه به خوبی تأمین نشده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی با اشاره به ورود توده‌های گرد و غبار از کشور‌های عراق، عربستان و کویت به غرب ایران، گفت: توافق با همسایگان و حل این مشکل اولویت نخست دیپلماسی محیط زیستی کشور است که از امسال با قدرتی بیش از گذشته آغاز شده و تداوم دارد.

ذوالجودی با بیان اینکه بیشترین عامل این آلودگی هوا گرد و خاک برخاسته از تالاب‌های خشک آن سوی مرزهاست، ادامه داد: ۱۲ کشور همسایه ایران عضو معاهده رامسر هستند و تلاش می‌شود در این قالب نیز همکاری خوبی برای حل مشکلات زیست محیطی منطقه شکل گیرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: قرار است جمهوری اسلامی ایران به عنوان دبیرخانه محوریت مذاکرات درباره وضعیت تالاب‌های منطقه و آلودگی گرد و غبار در این حوزه را به عهده گیرد.

این مقام مسئول گفت: در کشور ۳.۵ میلیون هکتار تالاب وجود دارد که از این میزان ۱.۵ میلیون آن متاثر از خشکسالی‌های ۲ سال گذشته تا حد زیادی خشک شده و شرایط خیزش گرد و غبار را پیدا کرده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های امسال، افزود: هر چند امسال میزان بارندگی خوب بوده، اما هنوز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و برای بهبود شرایط، امیدوار به تداوم بارش‌ها و سپس تأمین حق‌آبه تالاب‌ها از سوی وزارت نیرو هستیم..

ذوالجودی یادآورشد: بر اساس قانون پس از تأمین آب شرب برای مردم، تأمین حق آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها در اولویت قرار دارد در حالی که در سال‌های گذشته و به دنبال وقوع خشکسالی، کمتر از ۳۰ درصد این حق‌آبه‌ها تأمین شده و این میزان در برخی از استان‌ها کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال با پیگیری‌های این سازمان و تاکید رئیس‌جمهور، وزارت نیرو همکاری بیشتری در این زمینه داشته و تاکنون تا حدی حق آبه تالاب بختگان و تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه تأمین شده است.

وی تاکید کرد: باید منابع آبی کشاورزی و صنعتی در حوزه‌های آبریز تالاب‌ها به گونه‌ای مدیریت شود تا وزارت نیرو بتواند حق‌آبه تالاب‌های کشور را با شرایط بهتری تأمین کند.

ذوالجودی یادآور شد: بیش از ۲ هزار تالاب در کشور وجود دارد که ۲۲۶ مورد آن به دلیل اهمیتی که دارد در برنامه دولت دارای مصوبه هیئت وزیران است و ۳۶ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و مطالبه گری بین‌المللی را نیز به دنبال دارد.

ذوالجودی با اشاره به برداشت نفت از دریا و انتقال به سواحل آن، گفت: وضعیت زیست محیطی خلیج فارس، دریای عمان و خزر حاصل عملکرد کشور‌های منطقه است.

وی افزود: هفته آینده نشست کمیته اجرایی کنوانسیون کویت (راپمی) برگزار می‌شود و ایران با استفاده از این فرصت مذاکرات خوبی را با مسئولان کشور‌های منطقه خلیج فارس درباره کنترل آلودگی‌های نفتی و پساب آبشیرین‌کن‌ها خواهد داشت.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اذعان به اینکه تأسیسات و سکو‌های نفتی کشور نیاز به نوسازی و بازسازی دارد، گفت: در یک سال اخیر وزارت نفت همراهی خوبی داشته و تعویض خط انتقال نفت از سکوی ابوذر به جزیره خارگ تأثیر بالایی در کاهش آلودگی نفتی دریا و سواحل خلیج فارس داشته است.

وی افزود: نوسازی و بهسازی دیگر خطوط و سکو‌ها نیز در دستور کار وزارت نفت است که باید هرچه زودتر با استفاده از توان ملی و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز پژوهشی عملیاتی شود.

ذوالجودی درباره دیپلماسی زیست محیطی ایران در حوزه خزر نیز گفت: قرار است نشست آینده پنج کشور حوزه خزر عضو کنوانسیون تهران سال آینده در ایران برگزار شود و در حال تدوین برنامه‌ای با همکاری این کشور‌ها برای ایجاد محیطی مناسب در این دریاچه هم از نظر کنترل آلودگی و هم آبخیزداری هستیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: دریا نیز مثل جو مرز نمی‌شناسد و مختص به ایران نیست بلکه تنها با همکاری دیگر کشور‌ها و همدلی با آن‌ها می‌توانیم به اهداف مناسب برسیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15931

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب